Ict-dienstverlener Kender Thijssen schrapt banen na tegenvallende resultaten in het eerste kwartaal van 2011. Vooral de omzet uit diensten, producten en opslag vielen tegen. Drie medewerkers zijn ontslagen en van vijf mensen wordt het contract niet verlengd. Voor commercieel directeur Just Gonggrijp wordt een nieuwe functie gezocht. De organisatie van het bedrijf wordt ingericht rond zeven divisies.
Directeur Marco Lesmeister heeft de plannen voor een reorganisatie via een e-mail aan zijn medewerkers bekendgemaakt.
Volgens Lesmeister is de aanleiding voor de reorganisatie de slechte prestaties in de eerste vier maanden van 2011. Lesmeister: ‘Drie van deze vier maanden hebben we verlies geleden en dat kon niet langer zo doorgaan. We hebben in de eerste maanden van het jaar alleen op het gebied van beheer en onderhoud redelijk volgens budget gepresteerd. Computerverhuur bleef elke maand licht achter. Met name op het gebied van diensten, producten en storage bleven we zwaar achter.' Lesmeister benadrukt tegenover Computable dat de opbrengsten uit opslagactiviteiten sinds het tweede kwartaal van 2011 zijn aangetrokken.
Pijnlijk
Vooral op personeelskosten heeft de dienstverlener ‘de pijnlijkste maatregelen' moeten nemen, schrijft Lesmeister aan zijn personeel.
De dienstverlener bespaarde de afgelopen twee jaar al op kosten door huur-, lease-, catering-, en schoonmaakkosten te verlagen. 'Daar is niet veel verbetering meer te halen. We moeten dus bezuinigen op kosten zoals marketing en opleidingen en personeel', adlus de directeur.
Omzet verhogen
Naast kostenverlaging is het noodzaak om de omzet te verhogen, aldus Lesmeister. 'Om focus te geven aan de verantwoordelijkheden van verkoop in onze organisatie hebben we een business unit structuur gekozen. De BU's worden geleid door een zevental specialisten. Lesmeister: ‘De BU manager is verantwoordelijk voor de winst en de groei. Door de opzet van de nieuwe business units vervalt de funtie van commercieel manager Just Gonggrijp. Voor hem wordt een nieuwe functie gezocht, misschien als business unit manager.'
BU-managers
De benoemde business managers zijn Lex Tange (beheer), Clifton Winter (onderhoud), Rob de Lange (infrastructure solutions), Bram Lokers (diensten), Hendrika Vreugdenhil (storage), Raymond Goes (computer verhuur) en Tom Meulendijks (detachering).
Ach, ik kan me ook niet aan de indruk ontrekken dat het allemaal incompetetie is. Eigenzinnige ego’s die niet luisteren. Ik werk er niet maar heb dit altijd al een wat wazige organisatie gevonden, ze deden toch ooit iets in verhuur van pc’s ? Ik begrijp goed waarom veel werknemers op een gegeven moment voor zichzelf gaan beginnen, zeker nadat ze leiders boven zich hebben moeten dulden doe met oogkleppen op het beleid uitstippelen, KPN is ook zo’n goed voorbeeld, dat zit nog steeds te teren op de koper infrastructuur wat na de Tweede Wereldoorlog in de Nederlandse bodem is gegraven.
De zoveelste reorganisatie die banen kost bij KT. Staat goed op de zegelijst van de ceo. Betekent dit dat de succesvolle integratie van Squire en detacheerclub toch niet succesvol waren? Dure acquisities dunkt me.
De druk vanuit moeder Detron zal nog wel hoger worden.
Ik zie persoonlijk wel waar het mis gaat en derhalve mijn anonieme bijdrage, maar als elke onderhoudsklus wordt uitbesteed aan leveranciers van de betreffende hardware met stringente eisen op inferieure contracten dan slaan hun de plank mis op beloofde diensten welke nimmer en ooit waargemaakt kunnen worden. Ik dien er bij te vermelden dat ik nimmer voor deze firma heb gewerkt maar ik heb iets meer inside kennis.
Let op, hier volgt een recept om een bedrijf verliesgevend te maken:
– Je neemt een hele stapel nieuwe mensen aan in de verkoop.
– Je verandert de aansturing van je verkoopstaf.
– Je verandert de beloningsstructuur van je verkopers.
– je husselt alle verkopers en klanten goed door elkaar.
– je acquireert een paar bedrijven en integreert ze half.
– je gaat een nieuw erp-systeem gebruiken en maakt alle bestaande bedrijfsdata weg.
– … zodat je niet meer weet wát je aan welke klant moet factureren.
– … zodat je niet aan je verkopers kunt uitleggen wat hun doelstellingen zijn.
– je focust je niet meer op verkopen van je bestaande diensten en producten, maar bouwt luchtkastelen rond bijv online werkplekken en narrow casting
– je vertelt aan iedereen die het horen wil dat je een IT supermarkt wilt worden.
Tevens de dag na publicatie van dit artikel is op een andere BV van Kenderthijssen besloten 4 tijdelijke logistieke contracten niet te verlengen, hoe ik dit weet ?
Simpel, 3 van deze logistieke medewerkers komen bij het uitzendbureau vandaan waar ik werk en gisteren het hele verhaal gehoord van 1 tijdelijke werknemer
Ik mis de nuance in bovengenoemde negatieve reacties. Veel info komt (blijkbaar) uit tweede hand en is gekleurd, terwijl de inzenders zich profileren als de waarheid in pacht hebbende.
Ik werk zelf wél voor Kender Thijssen en naar mijn idee getuigt het feit dat begin dit jaar veel mensen zijn aangenomen om de verwachte groei in gang te zetten en te ondersteunen van durf en visie.
Dat na een paar maanden blijkt dat de markt (nog) niet in lijn acteert met de verwachting, en dat daardoor intern geschakeld moet worden is betreurenswaardig, maar een gevolg van klantgericht ondernemersrisico.
De nieuwe BU structuur ondersteunt de visie en verwachting van marktontwikkeling. De ‘reorganisatie’ is feitelijk niet meer dan het herindelen van de organisatie aan de hand van her-ijking van gemaakte keuzes. Naar mijn idee een normaal onderdeel van bedrijfsvoering, zeker in deze nog steeds roerige tijden.
De nuance zit m.i. in het afscheid moeten nemen van goede collega’s; voor de mensen zelf en voor de mensen die achterblijven pijnlijk. Het introduceert onzekerheid binnen de organisatie en vreet energie van iedereen. Da’s een proces waar het bedrijf doorheen moet, de nieuwe structuur kan (ook daar) juist een bijdrage in leveren.
Het is zo makkelijk om af te geven op een bedrijf en achteraf te zeggen: Zie je wel! Kunnen jullie het allemaal beter dan? Mocht je het idee hebben dat er dingen beter kunnen: geef het aan bij de directie! Dat is juist het leuke van KT: de deur bij de directie staat altijd open voor iedere medewerker en je kan op ieder moment van de dag je mening kwijt. Dat is naar mijn mening ook je verantwoording als medewerker. Allemaal hebben we toch het zelfde doel? Winst maken met het bedrijf in een prettige werksfeer. KT is een hartstikke leuk bedrijf om te werken, goede sfeer (ondanks deze iets mindere periode), korte lijnen, mooi pand en er is veel mogelijk.
Mensen die negatief kritisch zijn hebben een zwaar en donker leven…
en nu weer aan slag!
anoniem en Paul,
zijn er voor de reorganisatie niet heel veel mensen met knallende herrie weggegaan. Bij beheer aan de verkoopkant…, op de binnendienst,.. bij de architekten etc. Weggaan gaat gepaard met financiele inhoudingen, waar de mensen echt anders over denken. Klanten die klagen en contracten opzeggen, zeer lage verkoop van projecten.
Wie van de Detron werkmaatschappijen is gepolst om als algemeen directeur orde op zaken te stellen?
Ben benieuwd wie een zwaar en donker leven krijgen. Free advice: kijk in je achteruitkijkspiegel voor de onverwachtse aanval in de rug. Sleep tight