Ict-dienstverlener Sogeti heeft veertig bankzitters met uiteenlopende functies overgeplaatst naar de divisie Software Control. Zij gaan daar aan de slag als tester. De veertig zijn geselecteerd op de tijd die zij al op de bank zitten en hun affiniteit met het testvak. Sogeti weet nog niet of de overplaatsing permanent of tijdelijk is.
De maatregel wordt bedrijfsbreed bij Sogeti doorgevoerd en sluit volgens woordvoerder Jolanda Peek aan op de toenemende vraag naar testers. ‘Het is een kwestie van vraag en aanbod. Wij hebben gekeken naar onze bankzitters en kozen voor personen die makkelijk om te scholen zijn op basis van het cv of die affiniteit met testen hebben. Of de overstap tijdelijk of permanent is hangt af van de ontwikkeling en ambities van de betrokken personen.' Of de overstap verplicht is, wil Peek niet zeggen. ‘Wat is verplicht? Als ze het niet willen, worden ze niet ontslagen.'
Terugkeer
Sogeti sluit een terugkeer van de betrokkenen naar hun oude divisie niet uit, maar Peek wil daar geen harde uitspraken over doen. Betrokkenen melden Computable dat de maatregel een permanent karakter heeft, waarbij mensen formeel worden overgeplaatst. Zij krijgen te maken met een andere unit en een andere unitmanager en krijgen een opleiding van drie weken. Zodra zij als tester worden ingezet, bepaalt de divisie Software Control wanneer de medewerker weer wordt vrijgegeven voor andere werkzaamheden. De vraag naar testers is groot, waardoor betrokkenen het gevoel hebben dat zij een permanente overstap maken.
Onder de overgeplaatsten bevinden zich SAP-consultants, software engineers, implementatiespecialisten en projectleiders. Sommigen van hen zien de overstap als een stap terug in hun carrière. Een betrokkene meldt dat er afspraken zijn gemaakt over een terugkeer naar de oude divisie wanneer het aantal bankzitters onder de honderd komt. Sogeti wil dit bevestigen noch ontkennen. ‘Dit is de afgelopen drie jaar niet meer voorgekomen, dus ik zie het somber in', zegt een betrokkene. ‘Ik wil er verder niet zo veel meer over kwijt, omdat dit mij mijn baan kan kosten. Voor wat die nog waard is.'
@willem: ‘Je zult maar als tester bij Sogeti op de bank zitten, ben je dan echt een kneusje?’
Nee hoor dan wordt je (unit)manager.
Laten we alsjeblieft blijven relativeren. De maatregel is volkomen op zijn plaats. Ik vind het heel sjiek om je medewerkers niet te ontslaan in deze moeilijke tijden. Sogeti is en blijft een commercieel bedrijf. Hoe je de boodschap overbrengt aan je medewerkers, het is echt nooit goed. Maar helemaal geen boodschap of een deel van je medewerkers op de hoogte stellen, is dat nu wel zo handig?
vandaag weer een nieuw gerucht gehoord: de sogeti divisies SC (!), SOL en DAS schijnen te hoge overheadkosten te hebben en mogen per 1 juli allemaal 2 unitmanagers inleveren die weer zullen terugkeren in het veld (als medewerker ingezet worden bij een klant).
waar gaat dit naar toe?
Mooie ontwikkeling. De betere ontwikkelaars kunnen steeds meer werk vinden….
Grappig trouwens dat het “O U T S !”ourcen minder invloed heeft op testers…. Kennelijk probeert men de volslagen ramp die zich voltrekt als het werk naar India gaat, te compenseren door betere testers….
Niet dat het echt helpt natuurlijk, maar het helpt mogelijk wel de schade enigszins te beperkten.
De eigen ontwikkelaars en zeker als ze gestructureerd werken – iets dat in India volkomen onbekend is – leveren veel beter werk af met minder verborgen gebreken, beter onderhoudbaar en met aanzienlijk minder fouten…..
Black box testing kan overigens maar heel beperkt fouten aantonen. De simpele combinatie van naam, adres, woonplaats en bedrag, kan een unieke trigger zijn voor iets, dat zonder source analyse nimmer gevonden gaat worden….
update: inmiddels zijn 11 van deze 40 personen ingezet in een opdracht. Goed nieuws, vooral voor de betrokkenen. In het gunstigste geval is dit een mooie start van een nieuwe wending in je carrière, in het slechtste geval levert het een ervaring op die altijd nuttig is bij andere rollen in IT-projecten.
Kom op mensen… Het is niet de schuld van de bankzitters en het is niet de schuld van management dat deze situatie zich voordoet. Ik vind het creatief en in lijn met de doelstellingen van Sogeti en ja.. helaas gaat het grote belang voor het persoonlijke.. En tuurlijk zijn er bankzitters die het prima vinden om thuis te zitten, lekker te gamen of weet ik wat ze doen op die thuis servertjes.. en zijn er ook managers die te weinig de markt in gaan en boeiende opdrachten binnen halen maar ik mag toch hopen dat dit niet geldt voor de meeste medewerkers die toch dat gezamelijke doel nastreven…
@manager: wat is er onlogisch aan de maatregel management terug het veld in te sturen wanneer het aantal professionals afneemt en het aantal managers niet?
@gaat je niet aan: gezakt, neem ik aan?
Ik ben op veel vlakken een erg tevreden Sogetist, maar de communicatie moet inderdaad veel beter. Verwachtingsmanagement is een term die we vaak genoeg hoog in het rijtje ‘noodzakelijk voor het slagen van een project’ zetten maar hoe Sogeti ervoor staat en welke maatregelen worden genomen om onze positie te verbeteren wordt niet goed genoeg uitgelegd.
O ja, en willen de mensen die zich zo enthousiast ex-Sogetist noemen even ontslag nemen? Dan zijn we sneller weer onder de 100.
Ik wil alleen nog even reageren door te verwijzen naar dit artikel:
https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/3990403/1458016/voorkom-een-walkout.html