Het personeelsbestand van ict-dienstverlener Getronics is in 2010 per saldo gekrompen met 1030 man, ofwel 8 procent. Eind 2009 had het bedrijf 12.960 medewerkers in dienst en op 31 december 2010 waren dat er nog 11.930. Dat blijkt uit het jaarverslag van moederbedrijf KPN. Daarmee is nog geen eind gekomen aan de personeelsuittocht die sinds begin 2009 gaande is.
Bij het hele KPN-concern werkten aan het eind van 2010 per saldo 30.599 mensen. Dat zijn er 2549 ofwel 7,7 procent minder dan een jaar eerder. Het leeuwendeel daarvan (2190 man) komt op het conto van de Nederlandse activiteiten. Het restant van de reductie vond plaats bij de divisie Mobile International en bij overige bedrijfsonderdelen, zoals het zakelijke klantencentrum en de callcenters van SNT.
Reductie
Getronics heeft de afgelopen jaren veel personeel laten gaan. Zo verdwenen in 2009 bij het bedrijf 1953 medewerkers, waarvan 1483 in Nederland. Dat was een reductie van bijna 15 procent ten opzichte van eind 2008. Halverwege 2010 waren al 739 man minder in dienst dan eind 2009.
Het dienstenbedrijf voerde in het voorjaar van 2009 een grootschalige ontslagronde door. Daarbij verloren zowel in Nederland als in het buitenland zevenhonderd mensen hun baan. Die reorganisatie had volgens directeur Erik van der Meijden 'een mooie timing'. Gedurende het jaar verlieten nog meer mensen het bedrijf, waardoor eind december 2009 de teller in Nederland per saldo op 1483 stond.
Ook moederbedrijf KPN probeert het aantal arbeidsplaatsen te verminderen. In 2005 formuleerde het concern de doelstelling om vóór 2011 tienduizend voltijdsbetrekkingen te schrappen. Dat is niet helemaal gelukt: het zijn er ongeveer 9200 geworden.
Winst Getronics stijgt
KPN behaalde over 2010 bijna 1,8 miljard euro nettowinst, zo'n 17,5 procent minder dan een jaar eerder. Er werd bovendien 0,9 procent minder omzet geboekt (bijna 13,4 miljard euro).
Dat is voor een deel toe te schrijven aan het minder presteren van ict-dochterbedrijf Getronics. Het bedrijfsonderdeel verkocht in 2010 ruim 6 procent minder dan in 2009. Daardoor bleef zijn omzet steken op 1,97 miljard euro. Getronics zag de brutowinst wel met 155 procent toenemen tot 158 miljoen. Dat zou komen doordat in 2010 veel minder reorganisatiekosten waren dan in 2009.
Als de bijgaande illustratie tekend is voor de sfeer binnen Geotronix, dan vermoed ik dat er nog vele mensen – vrijwillig – de weg naar de uitgang zullen volgen…
“Het leeuwendeel daarvan (2190 man) komt op het conto van de Nederlandse activiteiten.”
De hamvraag is dus, hoeveel Getro-nix-ers KPN nog echt nodig denkt te hebben in Nederland de komende jaren. Het is mijns inziens alleen maar een spelletje om de aandeelhouders tevreeden te houden, niet om hardwerkende ict-er een leuke baan te bezorgen
Mmm, ik vind meer winst toch eigenlijk belangrijker. Er is nog nooit een bedrijf failliet gegaan door meer winst. Door meer verliesgevende omzet wel. Vreemd dus om dit als “minder presteren” te duiden. Zes procent minder omzet met acht procent minder mensen lijkt mij verder een prima recessie-taktiek. Zouden ze je in de VS een grote pluim voor geven.
Controller ik zou waarschijnlijk net als zovelen jou ongelijk willen bepleiten, maar ik vrees(zonder enige kennis van de cijfers die je noemt) dat je gelijk hebt.
Uiteindelijk zal het vast niet meer zo werken immers zonder personeel heb je geen bedrijf meer.
Maar goed de weggelopen jongens vinden hun baan dan weer bij ocom dat boven dit artikel kenlijk naar mensen op zoek is de rest kan eronder eens gaan polsen bij KenderThijsen.
Zo komt alles toch nog op zijn pootjes terecht.
Of toch niet ?
Ook ik ben ex-Getronics. Mijn ervaring op dit moment is dat er juist een enorm grote uittocht gaande is van High Potentials binnen de organisatie. Ondanks dat ik zelf recent weg ben gegaan, vind ik dat toch wel een zorgelijke ontwikkeling die op dit moment (nog altijd weinig ruimte om medewerkers tevreden te stellen) door Getronics (Consulting in dit geval) niet te stoppen lijkt….
Het is natuurlijk de vraag hoeveel van die mensen inmiddels weer bij een ander bedrijf onder de pannen zijn. En hoeveel er vrijwillig van zijn vertrokken.
@RV: “Het is mijns inziens alleen maar een spelletje om de aandeelhouders tevreeden te houden, niet om hardwerkende ict-er een leuke baan te bezorgen”
En daar kom nje nu pas achter? 😉 Het is toch al lang bekend dat KPN vooral geregeerd wordt door de waan van de dag van haar aandeelhouders, met andere woorden de beursocratie. Dat was al 12 jaar geleden zo toen er 5000 man uit moesten. Alleen is Getronics nu het schoppaaltje van KPN geworden. Als er winst moet worden gemaakt kan Getronics de klappen krijgen.
Maar wat ik niet snap is dat de contactcenters in Beek en Sittard maar geen mensen kunnen krijgen, en dat ze wel mensen van andere contactcenters op straat zetten.
@Henk: “En daar kom nje nu pas achter?” Nope..
Volgens mij is dat ook de enige reden waarom KPN Getronics heeft opgekocht, Bosje goede ICTer inlijven voor eigen interne ict-support, en voor de rest boekhoudkundige speelbal voor verliezen..
“Maar wat ik niet snap is dat de contactcenters in Beek en Sittard maar geen mensen kunnen krijgen…”
Hoeveel – volgens kpn-normen – “goed gekwalificeerde mensen” wonen er nog in Limburg? Zijn die niet onderhand allemaal weggetrokken het werk achterna, naar de Randstad?
“, en dat ze wel mensen van andere contactcenters op straat zetten.”
Wie weet word alles straks wel geoutsourced naar lage(re) lonen landen (turkije, surimane, marokko, ierland, india?) Henk… om nog verder in de kosten te kunnen snijden. “Het verlenen van goede service” staat blijkbaar niet zo hoog op het vaandel, als ik de nederlandse consumentenfora mag geloven…
Winst maken is een must voor een bedrijf. De vraag is maakje winst door je potenties aan te wenden of doe je dat door dom weg de boekjes te volgen. Het laaste zijn ze dus aan het doen. erg dom vooral als je eigelijk ook nog de grootste en de beste wilt worden.
toon ondernemers schap! en onderneem. zorg dat de klant naar je toe komen ipv weg lopen (door prijs en kwaliteit achter standenweg te werken). zorg dat je interne administratie oporde is, de verkoper weer zijn werk doet (waar zijn ander die bonussen toch voor). inversteer en ze halen meer winst dan nu.
RV, ik heb bij KPN gewerkt. Ze hebben de mond vol van service, maar geen degelijke structuur om dat te borgen. KPN heeft in essentie twee takken: de productentak en de marketingtak. Al het andere is minimaal omdat het geen direct geld oplevert.
Er zitten in Limburg nog zat goede ICT-ers. Sloten aan papieren, jaren ervaring en zeer gemotiveerd. Maar helaas ouder dan 45 en dus niet interessant voor de werkgever. En voor 1800 bruto kan je toch niet komen werken? (Getronics callcenter) Ik heb ook mijn rekeningen en hypotheek te betalen!
Dus goede mensen zijn er zat, ook volgens KPN normen. Je moet alleen niet verwachten dat die voor het minimum komen werken.