Het nieuwe Superp is klaar voor een nieuwe start. Na een turbulent 2010, waarin de SAP-dienstverlener in financieel zwaar weer zat en er een management buy-out plaatsvond, wil Superp opnieuw beginnen en weer vooruit kijken. Belangrijkste taken voor 2011, volgens algemeen directeur Ruud Hoogendorp: het laatste beetje onrust wegnemen onder het eigen personeel en inzetten op kennis om weer een innovatieve SAP-partner te worden.
Makkelijk ging het allemaal niet voor SAP-dienstverlener Superp eind 2009 en in 2010. Directeur Ruud Hoogendorp is de laatste die dit zal ontkennen. ‘We hebben een rotjaar achter de rug, het was een ontzettend roerige periode. Door alles wat er gebeurd is, hebben we veel schade opgelopen. Soms was dat duidelijk zichtbaar, soms was dat onderhuids. Je merkt dat de rust bij de buitenwereld snel terug is, maar intern was wel het vertrouwen geschaad. Het is natuurlijk niet goed dat je niet tijdig de salarissen kan betalen. Nu gaat het goed en om dat vertrouwen terug te winnen, moet je doen wat je zegt. De salarissen worden nu dan ook elke maand op de 23ste uitgekeerd.'
Zelfstandig verder
In 2010 kon Superp meerdere malen niet de salarissen op tijd betalen. Ook was er kritiek op het beleid van de toenmalige aandeelhouders. Uiteindelijk wist het zittende management samen met een onbekende investeerder de bv uit de holding te kopen en ging het zelfstandig onder leiding van Hoogendorp verder. Wel zag het bedrijf verscheidene mensen vertrekken waardoor er nu 65 man bij Superp werken.
‘De ballast uit het verleden is weg', zei Hoogendorp eerder tegen Computable. ‘Nu kijken we weer vooruit. In 2007 en 2008 zijn we nog door SAP uitgeroepen tot meest innovatieve partner, die titel willen we weer terughebben. Het komende jaar gaan we dan ook fors investeren in de ontwikkeling van kennis.'
SAP op iPad
Om kennis te ontwikkelen heeft Superp inmiddels een studiehuis ingericht, waarin medewerkers gestimuleerd worden om zich verdere te specialiseren in de verschillende SAP-technologieën. Ook creëert de dienstverlener ‘Suplabs' (Hoogendorp: ‘een soort ontwikkelkraamkamer.'), waarin medewerkers specifieke zaken mogen ontwikkelen op soms nieuwe vakgebieden. Hoogendorp: ‘Zo gaan wij ons op mobile richten en brengen we bijvoorbeeld SAP naar de iPad. Dat is leuk om te doen en je bouwt er heel veel kennis mee op.'
Verkopen van dergelijk applicaties doet Superp nog niet, maar dit staat wel op de planning om te gaan doen aan het eind van 2011. ‘Je doet natuurlijk niet iets om er uiteindelijk niets aan te verdienen', bekent Hoogendorp. ‘We oefenen nu hoe we dergelijke informatie kunnen ontsluiten en geven de gebouwde tools terug aan de gemeenschap. Uiteindelijk willen we er natuurlijk wel geld aan verdienen.'
Managed services-tak
Mobiele applicaties zijn niet het enige ‘Suplab' dat Superp heeft ingericht. Zo zijn er ook Suplabs voor frameworks en shared services centers. Hoogendorp: ‘Die laatste hebben we ingericht om organisaties te helpen die hun zaken willen centraliseren. We ontwikkelen dan bijvoorbeeld de gebruikersinterface en creëren zo een koppeling met het SAP-systeem. Dit is een ontwikkeling waar we sterk op in zetten vanuit onze managed services-tak.'
Al met al zorgen de nieuwe ontwikkelingen bij Superp ervoor dat er nieuwe mensen nodig zijn. Vooral high-end crm-ontwikkelaars en -testers op het gebied van SAP zijn welkom bij de dienstverlener. ‘Voor 2011 wil ik netto tien mensen aannemen en voor 2012 staat er eenzelfde aantal op de planning', ‘zegt Hoogendorp. ‘Dat betekent dat we binnen twee jaar weer dezelfde omvang hebben als voordat de problemen begonnen.'
Op niveau
Voor verloop onder het huidige personeel is Hoogendorp niet bang. Ondanks dat nog niet alle onrust weggenomen is, verwacht hij geen massale uittocht. ‘Er zullen altijd wel wat mensen vertrekken, maar dat hou je. Die worden aangevuld met vers bloed. Voordeel is dat nieuwe mensen niet bij de eerdere problemen betrokken zijn geweest en dus van meet af aan enthousiast zullen zijn. Dat hebben we nodig om onze dienstverlening op niveau te houden.'
Enige manier waarop Superp nog mensen aan zich kan trekken is naamsverandering en dan hopen dat mensen niet Googlen op hun nieuwe werkgever. Die gebeurtenissen van 2010 poets je niet in een paar maanden weg. Salarissen te laat betalen doe je maar 1 keer en blijft altijd hangen. Ik wens Ruud veel succes.
Bedrijven van dezelfde ex-aandeelhouder (minimaal één, namelijk die waarvoor ik heb gewerkt) hoefden niet te reserveren voor toezeggingen die aan het personeel werden gedaan en ook werd pensioenpremie niet betaald waardoor pensioenopbouw niet plaatsvond. Daar kom je dan achter wanneer de zaak failliet gaat.
Goed dat je daar vanaf bent!
De huidige algemeen directeur is jarenlang operationeel directeur geweest, blijkbaar niet verantwoordelijk voor wat er allemaal gebeurd is. Hij wist van niets zou je bijna denken? Ik vermoed, dat er nog veel niet boven tafel is gekomen.
Bijzonder dat de heer Charles Wolters, de grootste ex- aandeelhouder, hier een reactie durft te geven. Opmerkelijk dat hij toch weer enige onrust wil zaaien, terwijl hij veelal aan zijn eigen belang te hebben gedacht.
Laat de nabije toekomst uitwijzen wat de rol van de heer Charles is geweest. Het nieuwe Superp zal nu toch van hem verlost zijn ??