Ict-dienstverlener Atos Origin herziet de autoleaseregeling. Het bedrijf bekijkt welke personeelsleden hun leaseauto nog echt nodig hebben. Daarnaast is besloten om milieuvriendelijke auto's aan te schaffen. Dat meldt HR-directeur van de dienstverlener Peter Kersten. Hij maakt niet bekend of en hoeveel medewerkers hun leaseauto kwijtraken.
Volgens Kersten wordt de nieuwe regeling besproken met de ondernemingsraad. 'Ook wij letten op de centjes', zegt hij. Het gevolg van de nieuwe regeling is dat sommige werknemers hun leaseauto kunnen kwijtraken. Bij het beoordelen of een werknemer nog in aanmerking komt voor een auto, kijkt de werkgever naar het aantal kilometers dat de werknemer in een jaar gereden heeft.
De werkgever gaat niet in op de vraag hoe veel medewerkers nu een auto van de zaak hebben en hoeveel mensen het vervoermiddel moeten inleveren. Ook andere details van de regeling geeft de woordvoerder van het bedrijf niet prijs.
Groene leaseauto’s
Kersten: 'We willen ook een groen ict-bedrijf zijn. Daarom kijken we niet alleen wie er nog in aanmerking komen voor een leaseauto, maar gaan we ook het wagenpark veranderen.' Het bedrijf gaat de komende tijd auto's aanschaffen die minder milieu-onvriendelijk zijn. De nieuwe vervoermiddelen hebben een maximale koolstofdioxide-uitstoot van 120 gram. Het bedrijf denkt daarbij aan auto's als de Toyota Prius, Volkswagen Passat en Golf, Audi A4 en Skoda Octavia. Het wagenpark wordt gefaseerd aangepast.
Eerder moest een deel van het personeel van IBM Nederland de heilige koe inleveren. Het zou gaan om ongeveer duizend personeelsleden. Bij dat bedrijf werken ongeveer vijfduizend mensen. Volgens de persvoorlichter van IBM is de autoleaseregeling herzien 'om de kosten beter te kunnen beheersen'. Het bedrijf hoopt dat dit de concurrentiepostie van de dienstverlener ten goede komt.
Ict-dienstverlener Centric heeft altijd al een strikt leaseautobeleid gehad. 'We kijken echt of iemand een leaseauto nodig heeft voor zijn functie', legt HR-directeur Angela Smeink uit. 'Daardoor moeten we soms sollicitanten laten lopen en dat is wel eens jammer. Zij willen dan per se een auto van de zaak. Maar we kijken gewoon kritisch naar de kosten.'
@ Jeroen;
Een leaseauto is geen beloning maar een faciliteit die de werkgever geschikbaar stelt. Ze zijn dit niet verplicht. Je kunt altijd zelf een auto nemem. En qua bonus. Als iets niet niet zichtbaar is dan nog lijkt het me een beetje voorbarig om als feit aan te nemen dat alleen de laag onder het MT de dupe zijn van besparingen en het MT zelf niet. Makkelijk gezegd maar totaal niet terecht kan ik je uit zeggen als MT-lid.
@Robert
Ik betwijfel of je daadwerkelijk lid ben van een MT. Het moment dat je een auto beschikbaar stelt is dit tijdens b.v. het sollicitatiegesprek overeengekomen. Het innemen van de auto om welke reden dan ook, zal worden ervaren als een vorm van demotie. Dit gevoel moet je compenseren, zeker als de betreffende medewerker zich optimaal inzet voor je organisatie. Onder het mom groen dit proberen te verkopen aan je medewerkers is naief. Sterker nog als ik werkzaam zou zijn voor Atos Origin voelde ik me behoorlijk beledigd! Neem van mij de het MT Atos zich een scheur lacht om het volk wat thuis aan vrouwlief en kinderen moet gaan uitleggen dat het allemaal voor groene doel is……
Eindelijk snap ik waarom wij jarenlang ‘de meest belangrijke asset’ van het bedrijf werden genoemd:
voor een uurtarief van 200 € ‘weggezet’ worden bij ’n klant, tegen een kostprijs van ca. 40 €.
En als klanten nu stevig onderhandelen en 100 € betalen, terwijl de kosten 40 € blijven, is de marge op deze melkkoeien natuurlijk veel te klein. Dus: kleinere veewagens; melkkoeien uit India.
Over intensieve menshouderij gesproken (vrije vertaling van Human Resource Management)!
Gelukkig werk ik bij Ordina!
Bij Ordina heeft iedereen zelf de keuze om een leaseauto te bestellen OF het geld dat anders naar de leasemaatschappij gaat zelf in een auto/openbaar vervoer te steken.
Daarnaast wordt je geacht zelf na te kunnen denken over hoe groen je jouw auto wilt hebben.
@ordina medewerker. Heb je het nieuws nog wel eens gevolgd de laatste tijd? Dan kun je dat gelukkig wel weglaten lijkt me… Of was uw opmerking sarcastisch bedoeld? Ik kan me niets anders voorstellen met de grote verliezen en kelderende omzetten. Kan niet anders dat u ook hier op hele korte termijn uw auto gaat inleveren of dat het ten kóste gaat van reeds 2000 ‘vertrokken’ medewerkers.
sinds 1jan2005 word de leaseauto wel degelijk gezien als salaris. kijk maar naar je salstrook
bruto bijv 2500 bijtelling 400 totaal 2900 en daar gaan alle berekeningen op los
bij atos snijd men steeds meer plakjes met de kaasschaf
telefoon bijv als je voor je werk meer dan alleen bellen nodig hebt moet je zelf bijdokken
per 01-01-2011 de 1% verhoging van 2009
de verwachtte correcte van 2010 per 01-8-2011 of misschien ook wel 01-01-2012
onkostenvergoeding omlaag gegaan
eigenbijdrage leasebak omhoog
de gemiddelde leaserijders verstookt prive 900 euro voor het bedrijf de eigenbijdrage is 20%meer