Ict-professionals willen het liefst werken bij het krachtigste ict-bedrijf. Naast Google lonkt ook Microsoft. Na een tijd waarin ict-bedrijven vooral afscheid moesten nemen van werknemers, zijn ze nu weer op zoek naar talent.
Weinig artikelen op www.computable.nl maken zo veel reacties los als die over werkgevers. Zowel criticasters als ambassadeurs van de besproken bedrijven melden zich en voeren verhitte discussies. Waarom zijn werkgevers weer op zoek naar mensen terwijl ze vorig jaar nog bij tientallen naar huis werden gestuurd? Worden er vooral junior medewerkers gezocht omdat ze goedkoop zijn? En wat stellen de opleidingsmogelijkheden nu helemaal voor? Interessant dus om te zien welke werkgevers kritische ict-professionals kunnen waarderen.
Ambitieuze ict’ers
Ict-bedrijven trekken weer ict-talent aan en zoeken vanzelfsprekend naar ondernemende ict'ers die out of the box denken en naar de klant kunnen luisteren. Maar bij welke bedrijven werken die ambitieuze ict'ers het liefst?
Google is nog altijd de favoriete werkgever. De innovaties en de experimenteerdrift van het bedrijf spreken kennelijk nog altijd tot de verbeelding. Microsoft volgt met een respectabelen 93 procent ten opzichte van de nummer 1. Ook Apple mag zich verheugen in een plek in de top 3. Vorig jaar was IBM nog goed voor de derde plaats, maar het staat nu op de vierde plek. Het verschil met Apple is overigens marginaal.
Ook deze lijst is vrij stabiel gebleven. Capgemini en Cisco staan net als vorig jaar op respectievelijk 5 en 6. Bij HP is de onrust van vorig jaar en het jaar ervoor rond de overname van EDS kennelijk weer afgenomen: het bedrijf stijgt drie plaatsen naar 7. In de staart van de top 10 vinden we nog twee flinke stijgers: Accenture en Atos Origin klimmen ieder vier plaatsen. Dat gaat ten koste van oude favorieten als SAP en KPN/Getronics, maar vooral TomTom heeft zijn glans verloren. Het staat op een ongelukkige 13e plaats, terwijl het vorig jaar goed was voor de zevende plek. Centric is de enige werkgever in de top 20 die daar vorig jaar nog niet in stond.
Google: niet sectarisch
'Bij ons is niemand bang om fouten te maken. Als je bij ons mee wilt groeien, geldt the sky is the limit', zegt Erik de Muinck Keizer, Head Benelux van Google Enterprise. Zijn bedrijf is net als vorig jaar de favoriete werkgever van ict-professionals. De nummer 2, Microsoft, loopt echter in en behaalt bijna 93 procent van de score van Google. Over de concurrentie kan De Muinck Keizer niets zeggen, maar van zijn eigen bedrijf weet hij dat er weinig zure gezichten te zien zijn, zonder dat het op de werkvloer sectarisch wordt. 'We zijn een jong bedrijf. Jongere mensen hebben andere verwachtingen van hun werkgever. Het goede werkklimaat zit ook in de details. Om iets te noemen: je kunt bij ons ontbijten alsof het zondagochtend is. Ook het feit dat we veel aan goede doelen doen, spreekt veel werknemers aan. Zo gaan we een keer per jaar met het hele bedrijf stranden schoonmaken of doen we iets voor ouderen.'
Binnen Google Nederland maakt de divisie Enterprise een sterke groei door. AdWords voert nog de boventoon, maar Enterprise en YouTube groeien. Uitwisseling tussen verschillende business-units is van groot belang, zodat werknemers het hele bedrijf leren kennen en verder leren kijken.
Accenture: bekend bij ambitieuze mensen
In de top 10 van meest geliefde werkgevers is Accenture de hoogste binnenkomer. Vorig jaar moest het bedrijf het nog met een twaalfde plek doen, dit jaar staat het op acht in deze lijst. Volgens HRM-directeur Thomas Mulder wordt de dienstverlener vanzelf aantrekkelijk zodra mensen weten wat Accenture precies doet. Mulder: 'We zijn zichtbaarder geworden met onze eigen projecten en onderzoeken, die steeds vaker de media halen.'
De werkgever is op zoek naar mensen die niet hun hele loopbaan op één plek zitten, maar die bijvoorbeeld af en toe in het buitenland willen werken, in wisselende projectteams kunnen functioneren en zichzelf willen ontwikkelen. Binnen het bedrijf zit niet iedereen op zijn eigen vaste werkplek: het is een open ruimte en er zijn volop mogelijkheden op iedere gewenste plek te werken. Verder is er enthousiasme over alles wat wij rond duurzaamheid doen. Veel sollicitanten vragen wat wij op dat gebied te bieden hebben. We zijn dan ook trots op onze activiteiten in het kader van corporate citizenship.'
Accenture heeft consciëntieus aan zijn propositie op de arbeidsmarkt gewerkt. 'We zijn continu blijven investeren in onze werknemers. Ondanks de recessie zijn we doorgegaan met het laten groeien en promoveren van onze werknemers. Ook wordt steeds meer bekend dat de arbeidsvoorwaarden, de primaire maar ook de benefits, bij ons prima zijn. We staan verder bekend als een organisatie die zijn eigen leiders voortbrengt en die extra investeert in leiderschapsontwikkeling.'
Een van de belangrijkste manieren om mensen te werven, is de eigen werknemers inschakelen, omdat zij de beste ambassadeurs zijn. Daarnaast worden momenteel veel starters geworven, bijvoorbeeld bij studentenverenigingen, via gastsprekers aan universiteiten en tijdens in house-dagen, waar studenten gezamenlijk aan cases werken. We slagen er wel in om de nodige nieuwe werknemers vinden, al is het vinden van de beste mensen absoluut een uitdaging.'
Sogeti: niet alleen technisch
Capgemini en Sogeti staan als één bedrijf in de Computable 100. Het bedrijf staat net als vorig jaar op een solide vijfde plaats in de lijst van favoriete werkgevers. Daarmee is het populairder dan branchegenoten als Atos Origin en Logica. Ondanks de slechte tijden van de laatste jaren, gaat het bedrijf weer op zoek naar nieuwe werknemers. Bij Sogeti worden bijvoorbeeld ict'ers in zeventig functies gezocht, van Sharepoint-experts tot mensen die verstand hebben van Oracle. Ook testers, Java-specialisten en BI-kenners zijn welkom. Sogeti benadrukt dat werknemers bij het bedrijf moeten passen en passie voor het vak moeten hebben. De groei- en ontplooiingscoördinator van het bedrijfsonderdeel vertelde onlangs in Computable dat het misverstand dat ict'ers techneuten zijn die het liefst achter hun bureau zitten nog altijd bestaat. Volgens haar wil de moderne ict'er juist weten wat er om hem heen gebeurt. Sogeti organiseert trips naar Ohio waar young professionals in een team leren werken en leren praten met klanten.
Centric: nooit te gezellig bij de koffieautomaat
Vanaf najaar 2010 is Centric weer actief op zoek naar personeel. Volgens de directie van het bedrijf zakt de markt niet verder terug. In sommige sectoren, zoals de financiële wereld en de logistieke sector is zelfs sprake van flinke groei. De markt is langzaam aan het herstellen, wat te zien is aan de toenemende vraag naar detacheringsdiensten. Het bedrijf wordt vaker dan de vorige jaren genoemd als een van de meest geliefde werkgevers en staat op de 19e plaats van dit onderdeel van het imago-onderzoek.
Waar let Centric op bij de werving van nieuwe medewerkers? Directeur Karim Henkens: 'Betrokkenheid en verantwoordelijkheid staan voorop. Als een proces bij een klant niet goed verloopt, worden medewerkers nadrukkelijk gestimuleerd om zelf met creatieve oplossingen te komen. De relatie die we met een klant aangaan, moet duurzaam zijn. Tenslotte lopen onderhoudscontracten vaak vijf tot tien jaar. Het verloop aan personeel is in de IT vrij groot, bij ons is het veel lager dan gemiddeld'. Volgens Henkens waarderen werknemers ook de goede sfeer bij het bedrijf. 'Het is af en toe bijna té gezellig bij de koffieautomaat, maar het draagt absoluut bij tot het goede werkklimaat. Wat verder veel mensen aantrekt, is dat we geen statisch bedrijf zijn: we zijn een totaal ander bedrijf dan drie jaar geleden. Bovendien zijn we een tamelijk platte organisatie.'
Ordina: geen ballonvaarten
Sollicitaties in de luchtballon of in de autoshowroom zoals ze eind jaren '90 van de vorige eeuw daadwerkelijk plaatsvonden, ze spreke nog steeds tot de verbeelding, al hoeft geen sollicitant dat meer te verwachten. Toch benadrukte Ordina onlangs nog maar eens in Computable dat deze manieren om mensen te werven écht niet meer aan de orde zijn. Het gaat immers om de inhoud van het werk. Werven via het netwerk van de medewerkers is ook voor Ordina een effectieve manier. Inmiddels is de werkgever weer op zoek naar nieuw personeel, vooral naar professionals met verstand van Java, Oracle, SAP, Microsoft, testen en infrastructuur. Het bedrijf staat nog net in de top 20 van meest geliefde werkgevers, maar moet wel een plaats prijsgeven ten opzichte van vorig jaar.