Hoewel de meeste werkgevers hun tekort aan ict-kennis oplossen door nieuw personeel aan te nemen, moet een deel van de ict'ers er rekening mee houden dat zij harder moeten gaan werken. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction. Vooral applicatiebeheerders en ict-trainers moeten alle zeilen bijzetten.
De onderzoekers ondervroegen in opdracht van ict-detacheerder Brunel 333 leidinggevenden hoe zij de arbeidsmarkt zien. Ruim de helft daarvan verwacht binnen twee jaar in het bedrijf een tekort aan ict-expertise te krijgen. De ondervraagden konden diverse mogelijkheden aangeven om meer kennis binnen te halen.
Werkgevers die ict'ers met verstand van applicaties nodig hebben, kiezen er in 57 procent van de gevallen voor applicatiebeheerders aan te nemen. Ook werken met detacheerders of het inhuren van freelancers is een optie. Dat neemt niet weg dat leidinggevenden verwachten dat hun applicatiebeheerders harder moeten gaan werken. Ruim een kwart van de werkgevers denkt er zo over. Hoeveel harder de personeelsleden zouden moeten gaan werken, is niet bekend.
Freelancers
De ict-trainer krijgt het moeilijker: ongeveer 35 procent van de werkgevers verwacht personeel in deze functie aan te nemen, maar het percentage leidinggevenden dat verwacht dat de trainers harder moeten werken is met 27 procent niet veel lager. Daar staat wel tegenover dat bedrijven vaker dan bij andere functies gebruik maken van freelancers.
Andere ict'ers die het de komende jaren drukker krijgen, zijn de ondersteunende medewerkers, systeembeheerders en legacy-specialisten. Volgens een kwart van de werkgevers moeten zij de komende jaren harder werken. Dat geldt overigens een stuk minder voor de projectmanagers: voor deze groep ligt het percentage op 10 procent.
Zoals Willem al aangeeft, kan er heel veel op projecten bezuinigd worden. Waarom moet de ICT bij gemeente Amsterdam twee maal zoveel geld kosten als bij het niet zo veel kleinere Rotterdam? Rotterdam staat nota bene zelf ook al bekend om de onbeheersbaarheid van de eigen ICT?
Als de business de ICT beter zou aansturen, dan zou er heel veel capaciteit aan ICT-ers vrijkomen. Dat geldt uiteraard ook voor bedrijven. Er wordt weliswaar steeds meer aandacht besteed aan het succesvol beheren van projecten, maar de projectbesturing (om Prince2 termen te gebruiken) krijgt amper aandacht. Vanuit de business kant blijft het dus PINO of erger kletspraat.
Als men verder naar de onderzoeksgegevens van Motivaction kijkt, dan kom men interessante uitspraken tegen. Bijvoorbeeld ongeveer 35 procent van de werkgevers wil er extra ict-trainers bij en bij 27 procent van de werkgevers moeten de trainers ook harder gaan werken.Toch verwacht slechts 11 procent van de werkgevers een tekort aan trainers. (Artikel https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/detachering/3507932/3484209/binnen-twee-jaar-tekort-aan-ictexpertise.html) Het tekort lijkt dus wel mee te vallen. Blijkbaar wordt de eigen capaciteit niet goed benut en zijn er ook voldoende trainers op de markt te vinden.
Bovendien zijn de gegevens gebaseerd op de inschattingen van de werkgevers, niet op die van professionele onderzoekers van de arbeidsmarkt.
De onderzoeksgegevens van Motivaction moeten dus met een korreltje zout genomen worden. Brunel heeft er baat bij om de angst over schaarste aan te wakkeren en Motivaction wordt daarvoor betaald.
@RONALD: ” …dat veel ICT’ers het als een persoonlijk falen zien als ze het werk niet af krijgen en dus toch harder/langer werken”.
Met die “faal-gedachte” heb ik ook een burnout opgelopen. Daarna nooit meer! Dus kijk uit hoe lang en met met welke (ongezonde) argumenten JIJ jezelf je voor de gek laat houden! want als je in de lappenmand beland word je gewoon “de volgende weg-werp-werknemer” in een onbeduidend HRM file.
“Management is niet (erg) gevoelig voor geluiden, alleen voor gemiste deadlines (en daarmee lagere bonussen)”
Misschine wel voor een structureel dalend aantal chronische zieken medewerkers op den afdeling.
Je eigen gezondheid is – wat mij betreft – het hoogste goed wat je kunt hebben. Werken aan de bedrijfsgezondheid kun je altijd nog, ook op werkplekken waar het beter vertoeven is dan je huidige.
Harder werken is de oplossing volgens een kwart van de werkgevers. Helaas gaat dat niet werken al zou er inderdaad meer tijd achter het bureau worden doorgebracht. Uiteindelijk spelen effectiviteit en kwaliteit een uitermate bepalende rol in ICT-projecten, dit is niet anders voor applicatiebeheer. Wellicht dat harder werken voor ICT-trainers (meer mensen trainen?) wel kan helpen. Voor wat betreft de applicatiebeheerders geloof ik er persoonlijk niet in.
Als harder werken mogelijk is, dan is er kenlijk in het verleden niet zo hard gewerkt.
De verantwoordelijkheid van de oorzaak hiervan lijkt me dan toch echt bij de manager te liggen.
Voor die graaierige werkgever toch 10 anderen? Knijp mij maar uit hoor, mijn maandje opzeg vul ik wel op met het verlof dat ik nog van de werkgever tegoed heb. Nu heeft de werknemer het weer voor het zeggen. Kies maar.
Ik denk niet dat je op voorhand bang moet zijn voor wat extra werk. Opzich is het alleen maar positief als over twee jaar er een tekort aan ict-expertise is.
Door de vergrijzing zullen er voor jongeren voldoende alternatieven zijn. Dan een ICT hongerloontje baan.
Wat weer goed is voor de loonsontwikkeling van ons allemaal.
Ai ai, bang voor extra werk? Je kan het best wel drukker krijgen maar als de rek eruit is, dan kan er niets meer bij. Lijkt mij logisch. Of is nu de trend dat bedrijven de zelfde kant opgaan als France Telecom? Voor je 67e (dat moet dan weer van Donner!) zelfmoord plegen? Dit lost tuurlijk de vergrijzing op en Donner blij!!
T.a.v. een hogere ict werkdruk. Dit kan soms het geval zijn echter mijn inziens meestal niet als ik goed om me heen luister.
Vroeger waren het de vrouwen die zogenaamd goed in multitasking waren. Onderzoek moest aantonen dat ook zij hun aandacht dan moeten spreiden en logischerwijze per onderdeel minder aandacht kunnen besteden.
Nu zijn het de ict’ers die harder moeten werken. Dat wil zeggen hun aandacht over meerdere projecten moeten verdelen. Het betekend alleen maar minder kwaliteit voor dezelfde prijs.
Hoe lang worden klanten en werknemers door dit soort kortzichtig “beleid” nog voor de gek gehouden.
Mensen die weg kunnen gaan gaan weg uit de werkwereld met zo’n bekrompen werkvisie. Helaas kan een ieder zo’n stap niet even makkelijk nemen.
Zelf ben ik als kwaliteitsmanager ict bij een groot Telecom bedrijf om visie verschillen vertrokken. Het werkplezier wordt voor vele hardwerkende mensen jammer genoeg te makkelijk teniet gedaan. Vooral de kritische werknemer die in principe voor zijn eigen project mensen en bedrijfsproducten/-processen opkomt moet het nog al eens ontgelden.
Mijn eindoordeel is neem mensen (in het algemeen) serieus en zorg voor een sfeer waar samengewerkt kan worden. Sfeer is voor het eindresultaat belangrijker dan korte termijn denken, geld en macht.