Ict-dienstverlener Getronics gaat een deel van de activiteiten van zijn datacenterdivisie overhevelen naar India. Daarbij komen ongeveer 120 arbeidsplaatsen te vervallen. Het bedrijf bekijkt samen met de vakbonden hoeveel mensen kunnen worden ondergebracht bij andere divisies van Getronics en moederbedrijf KPN, vertelt de woordvoerder. Maar, zegt hij, er vallen zeker ook gedwongen ontslagen. Bovendien wil het bedrijf het aantal extern ingehuurde medewerkers verminderen.
Een groot deel van de datacenterdivisie is gevestigd in Apeldoorn. Het is echter niet gezegd dat de maatregel alleen gevolgen heeft voor de medewerkers aldaar, vertelt de voorlichter. Het bedrijf heeft onder meer ook rekencentra in Haarlem, Aalsmeer, Schiphol, Almere en Heerlen.
Pool
De getroffen werknemers zijn inmiddels ingelicht over het voornemen om hun taken te verhuizen naar India. Getronics heeft een vestiging in de Indiase stad Bangalore. Het besluit tot offshoring is genomen om kosten te besparen.
Er is een pool opgezet waarbij wordt gekeken of medewerkers op een andere functie binnen Getronics of KPN aan de slag kunnen, zegt de woordvoerder. Hoeveel gedwongen ontslagen de maatregel met zich mee brengt, wordt waarschijnlijk pas na de zomer bekend.
Onrustig
Het is al langere tijd onrustig bij Getronics. Sinds de overname door telecombedrijf KPN heeft de ict-dienstverlener verschillende reorganisaties doorstaan. Zo werden de datacenteractiviteiten van Getronics en die van KPN samengevoegd en verliesgevende en/of niet-relevantie bedrijfsonderdelen afgestoten. Ook verloren meer dan 1400 mensen hun baan.
De reorganisatie had volgens algemeen directeur Erik van der Meijden een mooie timing. 'Het was voor iedereen duidelijk dat we ingrepen door de crisis binnen Getronics en niet in verband met de crisis wereldwijd.'
@Jansma
Dankzij het “prisoner’s dilemma van outsourcing” zal het huidige scala van aanbod in de ICT zich gaan polariseren in 1 grote pool van leveranciers met een slechte kwaliteit/lage prijs (degenen die aan outsourcing doen omdat zij denken anders niet te kunnen overleven) en 1 kleine pool met een hoge kwaliteit/hoge prijs (degenen aan kwaliteit primair stellen en niet aan outsourcing doen). Het ligt dan ook niet aan de “slimheid” van de klanten, maar wat ze straks kunnen betalen. Als de instroom in de ICT daarbij niet structureel toeneemt (en het aantal Nederlandse ICT-ers dus afneemt), zal die prijs voor de meesten te hoog blijken.
Zelf al meerdere malen een reorganisatie bij dit bedrijf meegemaakt, Allemaal mooie woorden waar je niets aan hebt.
Alleen al hoe ze met hun personeel omgaan, zegt genoeg.