Op het oog draait de vestiging van ict-opleider New Horizons in Amsterdam door. Het logo van de internationale franchiseorganisatie hangt in viervoud aan de gevel, de deur is open, de balie wordt bemand door twee vrouwen. De salesmanager is druk met afspraken. Niets doet vermoeden dat het franchisecontract met moederorganisatie New Horizons in Amerika anderhalve week geleden is beëindigd.
Ict-opleider New Horizons is gevestigd op de eerste etage van het World Fashion Center aan het Koningin Wilhelminaplein in Amsterdam. Door de gangen lopen vrouwen met bundels kleding aan kleerhangers over de arm. Een man met Indiaas uiterlijk in een donkerblauwe regenjas loopt de vestiging van New Horizons binnen. Hij draagt een bruinlederen boekentas. Een man in pak ontvangt hem en houdt de deur open van de spreekkamer tegenover de ontvangstbalie.
Een A4-tje op de toegangsdeur meldt 'Voor de technische walk-in aanbellen', maar de deur is open. De baliemedewerkster kan geen journalisten te woord staan, zegt zij. Vragen over de activiteiten van de vestiging kan alleen de salesmanager beantwoorden. En die is zojuist een gesprek in gegaan dat waarschijnlijk drie kwartier zal duren. 'Die gesprekken duren meestal zo'n drie kwartier. Komt u anders zo nog even terug?' Zij glimlacht verontschuldigend.
Per maandag 26 april 2010 beëindigde de moederorganisatie New Horizons het franchisecontract met NH Corporate Training in Rotterdam, waarin vijf opleidingscentra van New Horizons in Nederland zijn ondergebracht. Het gaat om de vestigingen in Amsterdam, Den Haag, Groningen, Rotterdam en Zwolle. Aanleiding voor die stap was dat het bedrijf zijn verplichtingen als franchisenemer niet nakwam.
Ingrijpend
Het opzeggen van de franchiseovereenkomst is een ingrijpende stap. Het betekent dat de vijf opleidingscentra niet langer de merknaam New Horizons mogen gebruiken, noch de lesmethode en -materialen. Vertaald naar een andere branche zou het betekenen dat de uitbater van een McDonald's-restaurant geen hamburgers meer mag bakken, het logo met de Golden Arches moet verwijderen en de kleurstelling van zijn interieur moet aanpassen. Kortom, zijn vertrouwde verdienmodel ligt in puin. Moederorganisatie New Horizons heeft aangekondigd juridische stappen te ondernemen, mocht NH Corporate Training zich niet aan de regels houden.
De directie van NH Corporate Training heeft nog geen toelichting gegeven op wat het wegvallen van de franchise voor de onderneming en de vijf New Horizons-vestigingen betekent. De dag voor Koninginnedag zei directeur/eigenaar Camiel de Clercq te druk te zijn met vergaderingen en daarna een weekje met meivakantie te gaan. Inmiddels is zijn franchise door de moederorganisatie doorgegeven aan investeerder Erik Boersma, die in februari 2010 twee vestigingen overnam van het failliete New Horizons Learning in Utrecht. Hij liet onlangs weten binnenkort nieuwe vestigingen te openen in de plaatsen waar NH Corporate Training actief was.
Glimlach
De baliemedewerkster glimlacht verontschuldigend. 'De salesmanager is zojuist een vervolgafspraak ingegaan. Maar vanaf aanstaande maandag is meneer De Clercq weer bereikbaar.' Op de vraag of er vandaag veel cursisten in huis zijn, reageert zij onverstoord. 'Geen commentaar. Goedenmiddag.'
New Horizons is en blijft een cowboy club. De kwaliteit is nooit goed geweest en zal ook nu zeker niet beter worden. Bovendien loop je nu ook nog eens het risico je geld kwijt te zijn als je daar gaat trainen.
New Horizons staat, vooral in Nederland, in de opleidingenmarkt bekend als prijsvechter die opleidingsdeals niet zo zeer met de kwaliteit van het concept wint, maar vooral op prijs. En dat is logisch: een week lang gebruik maken van het Walk-In-concept van New Horizons kost nog niet de helft van wat een klassikale training kost. Dat je daar iets anders voor terugkrijgt dan een klassikale training, tja… ik kan alleen maar zeggen dat ik hoop dat de klant zich dat van tevoren heeft gerealiseerd, wat vaak niet zo blijkt te zijn.
De hele Nederlandse IT-opleidingenmarkt heeft het moeilijk op dit moment. Opleidingen is een kostenpost waar immers, voor de korte termijn, makkelijk op bezuinigd kan worden door bedrijven. Budgetten worden bevroren en klanten vragen steeds meer voor de euro die ze nog wel mogen uitgeven. Hier rijst toch de vraag of het moederbedrijf van New Horizons zich heeft gerealiseerd in wat voor omstandigheid de opleidingenmarkt zich bevindt, en of het besluit om een franchisenemer te laten vallen niet ontzettend verkeerd uitpakt, met name op het gebied van imagoschade.
Ik voorzie dat zowel het merk New Horizons als De Clerq door deze actie schade oploopt in Nederland. Kennelijk biedt de franchiseorganisatie niet de stabiliteit waar bedrijven in deze roerige tijden om vragen. Daarnaast ben ik bang dat de trainingsbusiness van De Clerq ten dode is opgeschreven: de klantendatabase is van het New Horizons moederbedrijf, er is geen onderscheidend concept incl. merknaam meer en hij heeft geen leermiddelen.
Het probleem van New Horizons(ook van de New Horizons Versie 2.0) is de afdeling sales. Gemaakte afspraken worden totaal niet nagekomen. Als de overeenkomst eenmaal is gesloten verdwijnt de medewerker in een zwart gat en wordt er niet meer gereageerd op email of telefoon.