Telecomconcern KPN heeft zijn wens van een uniforme cao en pensioenregeling voor alle personeel tijdelijk opgeschort, melden de vakbonden. Nadat het bedrijf het cao-overleg eind maart had stilgelegd, vinden nu weer separate gesprekken plaats tussen de vakbonden, KPN, Getronics en KPN Contact. De werkgever doet geen mededelingen over de onderhandelingen.
Tot dusver beoogde KPN vanaf 2011 een uniforme cao met daarin een gezamenlijke pensioenregeling voor al zijn medewerkers. De voorgestelde nieuwe regeling betekent volgens de bonden voor veel KPN-personeel een versobering ten opzichte van wat ze nu hebben, omdat hij minder garanties kent. De werkgever legde het overleg eind maart stil, volgens de bonden doordat het bedrijf onvoldoende nieuwe zekerheden kon bieden.
Het telecombedrijf wilde eerst een akkoord over de uniforme cao en pensioenregeling voor 2011 voordat de cao over 2010 van kracht wordt. 'Over het pensioendossier is één ding de afgelopen tijd wel duidelijk geworden: dat onderwerp is op een verkeerd moment aangesneden', vertelt Joost van Herpen van Abvakabo FNV. Hij vertelt erbij dat KPN waarschijnlijk geen voorstander is van het loskoppelen van het pensioendossier en de cao, maar er uit pragmatische overweging nu toch voor kiest.
Streven naar gelijkvormigheid
De cao's van KPN, ict-dochter Getronics en interne klantendienst KPN Contact verschillen niet alleen met betrekking tot de pensioenregeling. Volgens Van Herpen is bijvoorbeeld alleen in de KPN-cao bepaald dat medewerkers jaarlijks duizend euro opleidingsbudget hebben. Ook het ziektegeld is bij het ene concernonderdeel anders geregeld dan bij de anderen.
'Omdat er uiteindelijk toch een uniforme cao komt, met of zonder een pensioendossier, moeten de onderhandelingspartijen streven naar zoveel mogelijk gelijkvormigheid in de afspraken die ze nu maken. Elk obstakel dat we kunnen omzeilen, is er één.'
Gegarandeerde pensioenuitkering
KPN wil af van de middelloonregeling met bijstortverplichting die het telecombedrijf momenteel hanteert bij pensioenen van zijn medewerkers. Deze regeling is voor het KPN-personeel voordeliger dan die van Getronics en KPN Contact, doordat de werkgever tekorten in pensioenen moet aanvullen en zo een gegarandeerde pensioenuitkering biedt.
Bij Getronics en KPN Contact is het pensioen gebaseerd op beschikbare premies, waarbij de werknemer vooraf niet weet welk pensioenbedrag hij vanaf zijn 65e krijgt en dus meer risico loopt.