HBO-i, het Nederlandse samenwerkingsverband van ict-opleidingen in het hoger beroepsonderwijs, ontwikkelt een model waarmee hbo-instellingen jongeren kunnen interesseren voor een ict-opleiding. Dat gebeurt door hen op verschillende manieren te benaderen. 'De instroom van leerlingen uit het voortgezet onderwijs en mbo in het hbo-ict-onderwijs blijft teruglopen. Wij hopen hiermee het tij te keren', legt Jan Dirk Schagen van HBO-i uit.
'Het ict-mentality-model dat wij ontwikkelen, moet hbo-instellingen handvatten geven om leerlingen te inspireren om voor ict te kiezen. Nu ligt de nadruk op informeren'. Het model is geïnspireerd op het bèta-mentality-model, dat zich richt op technische studies.
Dit model deelt jongeren in in vier milieus. Daarmee wordt inzichtelijk in hoeverre jongeren uit deze groepen zich interesseren voor bèta en techniek. Vervolgens is voor elk milieu bepaald hoe deze groep het beste over techniek kan worden geïnformeerd en geeft de website voorbeelden die hbo-instellingen en organisaties over kunnen nemen.
Motivaties
Schagen: 'Een van de groepen bestaat uit concrete bèta's. Die hebben van jongs af aan interesse in techniek en kiezen sowieso voor een technische studie. Die groep wil alleen weten waar ze de studie van hun keuze kunnen doen. Daarnaast onderscheidt het model een groep 'geïnteresseerde generalisten', die potentieel wel geïnteresseerd zijn in techniek, maar niet precies weten wat ze ermee kunnen. Deze groep moet in de voorlichting op een andere manier worden benaderd.' Het bèta-mentalitity-model reikt hiervoor voorbeelden aan.
'Wij hebben Young Works, een bureau voor jongerencommunicatie, gevraagd om het bèta-mentality-model te vertalen naar een ict-context', vertelt Schagen. Het young-mentality-model, dat de jongerendoelgroep indeelt op basis van mentaliteit, ligt aan de basis van beide.
Andere manier
Momenteel is de ict-sector in kaart gebracht en wordt in gesprekken met jongeren, ouders en decanen bepaald hoe de ict-sector beter op de verschillende motivaties van jongeren kan inspelen. Het doel is om jongeren op een andere manier over ict te informeren dan tot nu toe gebeurt.
Schagen: 'Sommige jongeren willen bijvoorbeeld veel geld verdienen. Dat kan in de ict-sector. Maar dit wordt door veel bedrijven en instellingen als een negatieve motivatie gezien, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.' Het model wordt begin april 2010 gepresenteerd.
“Schagen: ‘Sommige jongeren willen bijvoorbeeld veel geld verdienen. Dat kan in de ict-sector.'”
Hmm… dat zou ik ook wel willen.