Ict-dienstverlener Fujitsu Services Nederland heeft vlak voor kerst een forse reorganisatie aangekondigd. Voor ongeveer tweehonderd van de ruim 450 medewerkers komt de arbeidsplaats te vervallen. Het bedrijf houdt rekening met 120 gedwongen ontslagen. De reorganisatie moet voor april 2010 zijn afgerond. Het bedrijf ziet zich door aanhoudende tegenvallende resultaten genoodzaakt om in het personeelsbestand te snijden. Begin 2009 probeerde het bedrijf nog tweehonderd ict'ers te werven.
Medewerkers zijn vrijdag 18 december via een e-mail ingelicht. In dat bericht schrijft financieel directeur Rico Schaap: 'We realiseren ons dat de timing van deze aankondiging gezien de feestdagen gevoelig ligt.' De reorganisatie is volgens de dienstverlener onontkoombaar. Met uitzondering van het boekjaar 2007-2008 boekte het bedrijf de afgelopen zes jaar op rij verlies.
Mede door de economische omstandigheden, de teruggevallen vraag naar dienstverlening, de druk op de kosten en de vraag naar specifieke ict-dienstverlening die de dienstverlener volgens eigen zeggen niet heeft kunnen volgen, is gekozen voor ingrijpende maatregelen. Schaap: 'Fujitsu Services Nederland kenmerkt zich door onderbesteding van projecten en een overcapaciteit aan medewerkers.'
Een deel van de ongeveer tweehonderd medewerkers waarvan de arbeidsplaats vervalt, kan mogelijk elders binnen Fujitsu of bij een derde partij aan de slag. Het bedrijf noemt echter geen aantallen. Een deel van de geschrapte functies wordt opgevangen door interne vacatures te laten vervallen en tijdelijke contracten niet te verlengen. Toch houdt het bedrijf rekening met ongeveer 120 gedwongen ontslagen. Om welke functies het precies gaat, is op dit moment niet bekend. De dienstverlener stelt dat de reorganisatie door het hele bedrijf wordt doorgevoerd.
Ontslagbrief
Het bedrijf dat in Maarssen is gevestigd, biedt werknemers met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd een vertrekregeling aan. Personeelsleden die geraakt worden door de reorganisatie ontvangen op woensdag 30 december 2009 een aangetekende brief.
Begin 2009 organiseerde Fujitsu Services Nederland nog een grote wervingscampagne. Toen was het bedrijf op zoek naar tweehonderd nieuwe ict'ers en wierf daarvoor zelfs aan de ingangspoort van branchegenoot Ordina.
Rob, dat bericht is al maanden terug te lezen, toen de directeur en Fujitsu uit elkaar gingen. Wel gezellig zo voor de feestdagen!
Dit is typisch een gevalletje van op de rand leven. Die 200 man die ze eerder in 2009 nodig hadden waren toen waarschijnlijk gebaseerd op binnen te halen orders/werk. Daar zijn misschien wel wat mensen uit in dienst gekomen maar als deals dan toch niet door gaan zoals begroot, en de omzet/winst achter blijft, dan mogen mensen weer netjes hun spullen pakken.
Al met al bepaald dit natuurlijk in sterke mate je gezicht. Als werkgever en (onder)aannemer van werk. Noem het mismanagement, geeft de crisis, Qkoorts of de buurman de schuld. Feit is dat het voor velen hangen of wurgen is vandaag de dag. Ik denk dat niemand voor een dergelijke actie bewust kiest omdat de helft van je personeel lozen je nog jaren blijft achtervolgen.
Het blijft vooral vervelend voor de mensen die het betreft. Sterkte met het vinden van een nieuwe job!
Wat een slechte kerstkado voor de 120 medewerkers van Fujitsu.
Inderdaad,,,,Als het dan straks weer beter gaat kunnen ze helemaal niemand meer krijgen.
Sterkte:-(