Hoe krijg je jongeren zover dat ze een baan in de ict nastreven? In het onderwijs en de ict-branche groeit het vermoeden dat samenwerking tussen scholieren en bedrijven een stap in de goede richting is. Computable doet een greep uit de projecten die dit jaar uit de grond gestampt werden.
Er zijn al talloze pogingen om scholieren te laten doorstromen naar een ict-studie en -loopbaan. De laatste tijd is in dat kader meer aandacht gekomen voor de samenwerking tussen scholier en bedrijf. Zo organiseerde scholieren- en technologienetwerk Jet-Net een kennismakingsbeurs en zette branchevereniging ICT~Office een uitgebreide campagne op touw.
Internetapplicaties bouwen
Het Nassau-Veluwe College uit Harderwijk kondigde deze maand aan te gaan samenwerken met ict-dienstverlener WH2A. Scholieren maken bijvoorbeeld internetapplicaties voor hun school en worden daarbij begeleid door werknemers van het bedrijf. De ervaring die de havo- en vwo-leerlingen opdoen, moet ervoor zorgen dat ze na hun eindexamen sneller voor een technische vervolgstudie kiezen. De praktijklessen zijn een aanvulling op het reguliere informaticaonderwijs.
De werkdag van een technicus
Scholieren- en technologienetwerk Jet-Net organiseert jaarlijks een evenement over technologie. Tijdens de laatste editie van de Career Day die onlangs in Rotterdam werd gehouden, waren onder andere olieconcern Shell, ict-leverancier IBM en chipmachinefabrikant ASML aanwezig. Ook lieten afgevaardigden van hogeschool InHolland zien hoe de werkdag van een paramedisch technicus er uitziet. Het evenement wil havo- en vwo-leerlingen laten zien wat het werk van een technicus inhoudt.
Leerbedrijf
Kenniscentrum Ecabo organiseerde in maart kennismakingen tussen 27 ict-bedrijven en 257 vmbo-leerlingen. De scholieren kregen rondleidingen bij diverse werkgevers en konden presentaties over bedrijven en beroepen bijwonen. Onder andere Siemens Nederland, Xebic Software en Bosch Security Systems deden mee aan het initiatief met de naam ‘Kom in het leerbedrijf'.
Nieuw lespakket
Informaticadocent Armand Lejeune werkt aan een lespakket waarbij middelbare scholieren zich bezighouden met praktijksituaties uit het bedrijfsleven. Het is de bedoeling dat havo- en vwo-leerlingen uit de bovenbouw zich gaan bezighouden met projecten uit het bedrijfsleven. Volgens Lejeune, die ook informaticadocent is, werken hogescholen en universiteiten al geregeld samen met bedrijven, maar gebeurt dat bij middelbare scholen nog te weinig. Ict-leverancier IBM en dienstverlener Centric zijn enkele van de bedrijven die zich hebben aangesloten bij het project.
Gastles
Staatssecretaris Jan Kees de Jager gaf in januari een gastles over ict aan vwo-leerlingen. Het was de start van een actieprogramma van brancheorganisatie ICT~Office dat jongeren moet doen warmlopen voor een carrière in de ict. Behalve de gastles heeft de organisatie de website ‘Alles is IT' opgezet. Voor het vier jaar durende actieprogramma is drie miljoen euro beschikbaar.
Wat ook helpt is
1. het stoppen met publiceren van ronduit depressief makende berichtgeving over de ict sector – hier op deze website. Als voorbeelden hiervan wijs ik u op de volgende journalistieke dieptepunten:
>> ICTers leren communiceren – Kim de Vries
https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/2880029/1458016/icters-leren-sociale-vaardigheden.html
>> ICT’ers zijn communicatief gezien hork – Kim de Vries:
https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/2874949/1458016/icters-zijn-communicatief-gezien-horken.html
2. Een breder en vooral positiever beeld laten zien van ict ook BUITEN de raampjes van Microsoft en andere sponsors van Computable.nl
Dan zou je – als onschuldige jonge bezoeker van deze website – nog eens een positieve motivatie kunnen opdoen.
Kijk hier eens voor een voorbeeld eindexamen Informtica VWO-niveau.
Voor dit vak gelden 440 studiebelastingsuren.
De conclusie wijst zichzelf.
URL: http://www.andriessen.nl/stex/ (nu zonder haakjes)
3) Of gewoon de salarissen gelijktrekken naar landen waar IT wel status heeft.
Ik verdien bij een internationaal bedrijf evenveel als een Amerikaanse developer, en mijn Nederlandse collega’s kunnen daar gewoon niet bij….je verdient hier gewoon 2x zo weinig. 80.000 vs 40.000 jongens.
En mensen zich maar afvragen waarom Nederlandse kids niet voor IT kiezen: ze zijn er te verstandig voor, want het is best hard werken!
@Leo,
Ik concludeer dat men in die 440 uur hoofdzakelijk bezig is met zeer saaie dingen die weinig tot geen relevantie hebben voor innovatief bezig zijn in de IT. Een goede poging om mensen weg te jagen.
Maar trek jij dezelfde conclusie? Verhelder je standpunt svp!
@DEveloper:
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat “men” in nederland georganiseerd en gestructureerd bezig is de ict-toestroom echt helemaal kapot te maken, schrijven. Dit gebeurd via media en kwalitatief slechte opleidingen op school.
Het voelt net – alsof er van hogerhand (regering, eu) – bewust een ict-kennins-vacuum gecreeerd word, waardoor “de nederlandse economie” voor haar ictkennis, bewust AFHANKELIJK gemaakt gaat worden van buitenlandse bedrijven.
Dit soort “new world order” patronen, zie ik steeds meer om me heen verschijnsel in meerdere lagen van de samenleving, en economie. “Cutting out the man in the middle” zodat er een groot gat overblijft tussen “de big corporations” met alle kennis in huis, en heel veel economien, bedrijven,mensen daaronder die weer afhankelijk hiervan GEMAAKT worden.
Allemaal for corporations profit….
@RV,
Ik zie geen new world order patronen. Ik zie wel bij mensen waar ik dagelijks mee werk twee totaal vernietigende denkwijzen:
– We moeten een grote onderneming inhuren, dat is betrouwbaarder en dan krijgen we goede support.
MKB is veel beter in het kosteneffici�nt leveren van IT oplossingen. Zij kunnen ook vele malen goedkoper support leveren. Er zitten inderdaad wel rotte appels tussen, maar die presteren nog steeds beter dan Logica/Ordina/Atos etc. Vooral dat overheden automatisch voor deze grote bedrijven kiezen, terwijl ondernemingen zoals Shell hier nog wel eens vanaf willen wijken, is vanuit economisch oogpunt gezien best wel schokkend.
– ICT doe je omdat je het leuk vindt, niet voor het geld. We moeten mensen laten zien hoe leuk het is.
Dat is een opvatting die gebaseerd is op testen in Amerikaanse managementboeken, omdat de salarissen daar veel hoger zijn kan ik bevestigen dat veel IT’ers (niet alle!) dat daar inderdaad niet zo belangrijk vinden.
Het gevolg van de lage salarissen in Nederland is dat de echt goede mensen (en dan vooral mensen met allround vaardigheden, interesse in business en goede communicatievaardigheden sterk) nooit in de IT komen, of eruit stappen in de richting van een sector waar ze met minder stress meer kunnen verdienen.
Ook het ’tekort’ aan vrouwen, heeft hiermee te maken. Waarom zou je als vrouw de IT in gaan, als je als officemanager of vrijetijdsconsultant evenveel of meer kunt verdienen?
Een sociologe had laatst ook al de wijze woorden uitgesproken dat voor meer vrouwen in de IT, juist wel de nadruk gelegd moet worden op hoge salarissen, dure auto’s en ambitie. Ik kon het daar alleen maar mee eens zijn. IT is moeilijk, maar als daar wat tegenover staat komen de mensen echt wel.
Ofwel, de situatie die jij omschrijft is er een die ‘we’ met z’n allen cre�ren. Ik doe er niet aan mee, maar tot nu toe is dat een druppel op een gloeiende plaat.
Zelfs managers en directeuren die totaal de mist in gaan (failissementen van hun bedrijven, overheidsprojecten die veel meer kosten dan begroot) willen vaak gewoon niet luisteren naar de waarheid en maken steeds weer dezelfde fouten….De realiteit gaat voor hen teveel in tegen wat ze op school geleerd hebben.
en dan hebben we het nog maar niet over het gegeven dat een IT-er van 35+ door ‘de branch’ als rijp voor een rollator wordt gezien..
In een ander artikel van computable lees ik dat het aantal banen sterk minder wordt, is het daarom nog wel nodig dat iedereen ‘in de ICT gaat’?