Hogeschool Novi start in januari met een alternatief voor Information Technology Infrastructure Library (ITIL)-trainingen. De hbo-studie IT Service Management (ITSM ) richt zich naast ITIL versie 3 op andere denkwijzen over beheer, waaronder ISO 2000, BiSL en ASL. Volgens de hogeschool is de studie nodig omdat ITIL met versie 3 een complexe weg inslaat die wat betreft certificering veel kosten met zich meebrengt. Bovendien is de waarde van de ITIL-certificaten buiten de ict vrijwel nihil.
De hogeschool denkt dat de studie ITSM meerwaarde heeft ten opzichte van bestaande ITIL-opleidingen. ‘De huidige ITIL-opleidingen zijn niet duurzaam’, zegt Jilt Sietsma van hogeschool Novi. ‘Al jaren beklaag ik me over het feit dat deze trainingen alleen op kennisniveau opleiden. Mensen leren stof uit het hoofd, terwijl het gaat om toepasbaarheid van kennis. Kennis is het begin der wijsheid, zeker. Maar kunnen is belangrijker. Hbo-onderwijs vraagt om inzicht, je leert niet alles uit je hoofd, maar krijgt inzicht in de materie.’
Duurzaam
Novi staat zich erop voor dat zij met ITSM een duurzaam certificaat bieden, dat ook buiten de ict-sector van waarde is. Sietsma: ‘Wij willen niet ITIL upgraden tot hbo-opleiding, maar ITIL versie 3 als raamwerk inzetten om bezig te zijn met en inzicht te krijgen in IT Service Management.’
De opleiding richt zich op mensen met een achtergrond in beheer, bijvoorbeeld engineers of service desk medewerkers met twee jaar ervaring of ontwikkelaars met drie jaar ervaring, die de essentie van ITSM willen leren.
Op 10 december vindt een miniconferentie plaats van de Novi-alumnivereniging over ITIL-versie 3. Daar wordt ook de studie IT Service Management formeel aangekondigd.
Als ik dit stuk lees, gaat het vooral over het stroomlijnen van de interne processen en informatievoorziening richting de business. Ik vind de term Service Management dan te beperkt klinken. Wat je aan de business wilt aantonen dat je een goede gesprekspartner bent en intern zo georganiseerd, dat je hun eisen/wensen op een structurele manier behandeld. De business werkt met termen als Informatie Management, Account Management en dergelijke. Om het doel te halen de opleiding meer waarde mee te geven kan wellicht de nieuwe naam van de opleiding beter aansluiten op bestaande business terminologie?
Zijn jullie niet bang dat -als we Raymonds intentioneel goed bedoelde voorstel overnemen- er een nieuwe spraakverwarring ontstaat?
In een werkgroep (onderwerp: de ontwikkeling van de vraag resp. het aanbod van “IV-competenties”; overigens buiten NOVI resp. het onderwijs) hebben we voor IV gekozen (informatievoorziening) als begip waaronder alle ICT gerlateerd werk valt. Werkzaamheden van ICT professionals maar ook van IM’ers, superusers etc. ook van mensen die met een ander vak bezig zijn en af en toe wat tijd dienen te spenderen aan “demand-gerelateerde” zaken (aan bedrijfsproceszijde) etc. Daar hebben we gemerkt hoe moeilijk het is eendudig begrippen te selecteren en te gebruiken die zelfverklarend zijn voor een ieder uit “de hele van belang zijnde wereld”. .
Ik ben wel benieuwd naar wat “anderen” van Raymond’s idee vinden.
Hoewel ik dit een goed initiatief vind heb ik mijn bedenkingen als het om ITIL gaat. Om daar een servicemanagement opleiding omheen te bouwen die ook opgeld doet buiten de ICT is niet zomaar gedaan. Juist ITIL staat borg voor conflicterende functies en rollen en vraagt erg veel van een organisatie. Ga je het combineren met ASL en/of BISL dan ben je helemaal ver van huis. De uitdaging ligt er dus in de essentie mee te nemen in de (te ontwikkelen?) opleiding. Persoonlijk ben ik een groot fan van ISM en (sinds kort) FSM waarin, op basis van de uiteindelijk ervaren praktijk van de afgelopen tien tot vijftien jaar, de kern van servicemanagement is gebundeld in 6 procesgebieden voor ISM en zes procesgebieden voor FSM. Is tevens een geweldige basis voor herinirichting van de IT organisatie en legt een logische koppeling naar de business.
Ik zaai verwarrinhg, sorry. Er zijn 2 bewegingen die ik als Hogeschool NOVI zou willen maken:
1. We gaan een groep formeren die nadenkt over Service Management cq dienstverlening in het algemeen. Ontwerpen een curricukum voor allerlei speialisten die van dienstverlening / Service Management meer willen weten en daar heeft ICT (en ook ITIL niets mee te maken), tenzij daar een reden voor is. Dat gebeurt in de HBO Bedrijfskunde facuilteit (en niet in de HBO ICT faculteit). Hans: ik neem je suggesties mee.
2. Als substituut voor ITIL hebben we een HBO opleiding die de ITIL-functionaliteit afdekt ontwikkeld en die start begin volgend jaar voor mensen die ITIL+ willen: IT beheerprocessen behandeld op een duurzame manier: kunnen inp laats van kennen, HBO ipv APMG/OGC, etc. Daarover ging dit artikel van Kim de Vries.
Jilt Sietsma
We zijn een jaar verder. Simplicity is extra belangrijk. Belangrijker dan een jaar geleden als het ook nog efficienter (en minder kostbaar) is. Ik heb helaas geen reacties gekregen op de oproep van 11 december.
Toch is er voor(ui)tgang:
Hogeschool NOVI heeft een samenwerkingscontract afgesloten met BHVB. Dit maakt Hogeschool NOVI de eerste officiële ISM-opleider in Nederland.
De ISM-methode is niet alleen in de praktijk een groeiend succes, maar met de komst van het boek “De ISM-Methode” is nu ook de theoretische onderbouwing helder vastgelegd. De ISM-methode (Integrated Service Management) is een kwaliteitsmethodiek voor IT-beheer. Consequent, eenvoudig, strak. Met een eenvoudige en eenduidige structuur, gestandaardiseerd, gebaseerd op architectuur en visie. Simplicity.
ISM wint steeds meer aan populariteit. De filosofie en de aanpak spreken aan. In de praktijk blijkt ISM een uitermate geschikte methode voor de invoering van practices die beschreven zijn in ITIL en ASL.
Nu steeds meer organisaties elementen van ITIL of ASL invoeren met behulp van ISM, groeit ook de roep om opleiding en training. ISM-opleidingen bieden een goed alternatief voor wie ITIL te complex of te theoretisch vindt.
NOVI is toonaangevend als hbo-instelling (NVAO-geaccrediteerd) met diverse specialisaties op het gebied van IT-beheer. DE ruim een jaar geleden aangekondigde ITSM leergang als substituut voor ITIL was daar een blijk van. De samenwerking met BHVB heeft ten doel het opleiden van studenten (hbo-niveau) op het gebied van IT-beheer op basis van ISM; met hbo-studiepunten als gevolg.
De samenwerking maakt het mogelijk om goed voorbereid ISM in te voeren. NOVI heeft de volgende opleidingen ontwikkeld:
1. ISM Foundation: in drie aaneengesloten dagen leert men wat ISM inhoudt qua visie, uitgangspunten en werkwijze. Via een examen met meerkeuzevragen levert de opleiding een certificaat.
2. ISM Foundation HBO: inhoudelijk is de ISM Foundation HBO vergelijkbaar met de ISM Foundation training. De contactdagen zijn echter verspreid over enkele weken en men heeft hierbij ook huiswerk. De opleiding wordt afgerond met een werkstuk. Bij voldoende beoordeling levert deze opleiding hbo-studiepunten op.
3. De hbo-leergang ISM; deze bestaat uit 8 vakken die op hbo-niveau worden verzorgd met huiswerk, werkstuk en studiepunten per vak. Hbo-niveau wil zeggen dat er lerend gewerkt wordt of werkend geleerd. Niet kennen maar kunnen staat centraal. Begrijpen en toepassen.
De eerste module is vergelijkbaar met de ISM Foundation HBO. Van deze leergang behoeven niet alle vakken te worden gevolgd. Men kan het vakken-overzicht als een menu zien waaruit vakken gekozen worden.