Managers die alleen maar aangeven wat er misgaat, moeten hun communicatie aanpassen. Toch moet ook de werknemer proberen de situatie te veranderen, vindt loopbaanadviseur Dieta Mietus, die een groot deel van haar tijd besteedt aan het adviseren van ict'ers. ‘Kom zelf met een oplossing voor het probleem.'
Het probleem
Loopbaanadviseur Dieta Mietus krijgt vaak te maken met werknemers die wél te horen krijgen wat ze fout doen, maar geen compliment ontvangen als ze succes boeken. De ict'er die dit probleem bij haar aankaartte, werd onzeker en had steeds minder zin in zijn werk. Volgens Mietus is dit niet alleen de schuld van de manager. Hij zou zich bewuster moeten worden van zijn communicatie, maar ook de werknemer moet in zo'n geval in actie komen.
Het loopbaanadvies
Mietus: ‘Het is belangrijk dat je aangeeft wanneer je een opmerking niet leuk vindt. Vaak voel je wel wanneer een opmerking iets met je doet. Denk dan niet dat het de volgende keer wel anders zal zijn. Kom voor jezelf op en geef duidelijk aan wat de opmerking met jou doet. De ander zal hier van leren. Zo maak je het bespreekbaar en voorkom je dat je in een negatieve spiraal raakt. Door dingen bespreekbaar te maken, krijg je een betere samenwerking. Je gaat dan met plezier naar je werk.'
Tips
– Erken je negatieve gevoelens. Bagatelliseer ze niet, maar word je er juist bewust van.
– Maak je gevoelens bespreekbaar door ze te benoemen bij je manager.
– Geef aan wat je wilt veranderen en kom zelf met een oplossing.
– Bedenk wat je zelf kunt doen als je het niet naar je zin hebt op je werk. Wacht niet af en neem het heft in eigen handen.
Dieta Mietus
Dieta Mietus is eigenaar van adviesbureau InDialoog. Ze heeft psychologie en bedrijfskunde gestudeerd en richt zich nu onder andere op oplossingsgericht coachen. Ooit werkte ze zelf in de ict en nu wil ze haar aandacht vestigen op de mensen die in die branche werken. Mietus begeleidt zowel ict-managers als -professionals.
Vanuit de praktijkervaring:
Het advies in dit artikel is prima en herkenbaar en eigenlijk niets nieuws. Echter, het werkt niet als de competenties en skills van de leidingegevende (manager vd afdeling) niet zodanig zijn als dat voor die functie en op dat niveau noodzakelijk is. De Medewerkers hebben hier last van temeer als de naast hogere manager deze tekortkomingen niet ziet.