Exameninstituut Exin is verbaasd dat hogeschool Novi in een interview met Computable heeft aangegeven de hbo-opleiding I-Tracks in de markt te zetten, omdat het huidige I-Tracks niet in de behoefte zou voorzien. Het exameninstituut presenteerde deze week een vereenvoudigd I-Tracks-programma aan de verschillende I-Tracks-opleiders. Novi was niet aanwezig bij die presentatie. Toch kunnen de hbo-opleiding van Novi en de I-Tracks-modules volgens Aldo van Duivenboden, directeur sales en business development bij Exin, goed naast elkaar bestaan.
‘De kritiek op I-Tracks die de heer Louwman in het interview met Computable uitte, heeft mij verbaasd’, geeft Van Duivenboden aan. ‘Als Novi bij de presentatie aanwezig was geweest, hadden zij aan de discussie over onze plannen om I-Tracks te vernieuwen deel kunnen nemen.’ Volgens hem is het exameninstituut het afgelopen half jaar druk bezig geweest de I-Tracks-modules te vernieuwen.’ Exin introduceerde I-Tracks in 2005, maar kreeg in de afgelopen jaren veel kritiek op de leerroutes, die een vervanging voor Ambi moesten zijn.
Complex
‘Wij weten dat I-Tracks complex was. Daarom zijn de modules nu vereenvoudigd naar aanleiding van de kritiek uit het bedrijfsleven en van de opleiders’, zegt Van Duivenboden. ‘Het aantal modules zal beperkter zijn en de certificeringsroutes zijn gebaseerd op beroepsprofielen, waardoor de stof beter aansluit bij de praktijksituatie.’ Naar aanleiding van de presentatie aan de opleiders worden nu ‘de puntjes op de i gezet’. Het eerste kwartaal van 2010 gaat Exin met de nieuwe vorm van start.
Ondanks de vernieuwing juicht Van Duivenboden ook de komst van Novi’s hbo-opleiding I-Tracks toe. ‘Wij zijn geen opleider en mikken ook niet op een bachelor, maar wij denken wel dat de hbo-opleiding en de I-Tracks-modules elkaar kunnen versterken. Niet iedereen wil een volledige hbo-opleiding doen. Maar mochten I-Tracks-cursisten dat wel willen, kunnen zij doorstromen naar een dergelijke opleiding. Wij bieden bouwstenen: examens die bij ons behaald zijn, kunnen weer leiden tot een hbo-papiertje.’ De vernieuwde I-Tracks-modules zijn bovendien gebaseerd op het Europees opgezette eCompetence framework.
Beste Aldo
Fijn dat je reageert op mijn opmerkingen over I-Tracks. NOVI is ontwikkelaar van AMBI en mede ontwikkelaar van I-Tracks. Met EXIN als voortrekker, samen met aantal ICT-opleiders en uitgevers, is I-Tracks ontworpen en op de markt gezet. Namens NOVI heb ik daar van harte aan meegewerkt. Maar helaas zijn er in dat traject een aantal steken gevallen, die hebben geleid tot terechte kritiek bij onze klanten. Uiteraard heb ik kennis genomen van de wijzigingen die EXIN nu voorstaat. EXIN heeft dit al enige tijd geleden aangekondigd en gepresenteerd, ook op het ITSMF-congres begin deze week, waar NOVI bij aanwezig was. Mijn indruk is dat de structuur van I-Tracks vereenvoudigd wordt en dat dit tegemoet komt aan de wensen van de klanten.
Inderdaad kunnen I-Tracks en de bachelor I-Tracks goed naast elkaar bestaan. NOVI zal ook de I-Tracksmodules afzonderlijk blijven aanbieden. Bij NOVI kunnen de cursisten op elk gewenst moment overstappen naar de bacheloropleiding, waar men naast kennis van ICT-aspecten ook inzicht en ervaring opdoen, en op deze wijze het bachelordiploma kunnen behalen. Met een titel die men het hele leven kan blijven voeren en die ook buiten het ICT-werkveld waarde heeft.
Tijdens het itSMF congres is een discussie gevoerd over de trainingen die momenteel binnen het IT (Service Management) werkveld worden aangeboden. Helaas blijken veel te veel van deze trainingen slechts gericht op het vergaren van kennis. De moeite waard maar absoluut niet voldoende. Kennis heeft pas waarde als deze ook toegepast kan worden. Ik vind het dan ook nog steeds een fout dat het incourse assessment uit de Service Management leergang is verdwenen. Daar waren alle discussie deelnemers het mee eens. Het verdwijnen van dat assessmemt heeft “de titel” gecertificeerd Service Manager gedevalueerd. Iedereen die goed kan leren kan nu Service Manager worden maar heeft geen enkel benul wat in de dagelijkse praktijk aan management competenties van hem of haar gevraagd wordt. NOVI gaat daarin gelukkig een stuk verder kan ik als onlangs afgestudeerd HBO student melden. De opgedane kennis wordt door de leergang direct gekoppeld aan het krijgen van inzicht. De opleiding heeft daardoor direct toegevoegde waarde. Het “papiertje” is mooi meegenomen.
Hoog tijd voor een ict-breede opleidingsplattegrond. Dan kun je zien waar je eindigd, met welke kennis, nog voordat je begint aan een opleiding.
Dit word er allemaal niet duidelijker op.
@ Aad
De kritiek dat IT Service Management (en vooral ITIL) te veel op het vergaren van kennis is gericht horen we veel vanuit de markt. Competenties meten vinden wij vanaf het professional niveau van essentieel belang. In ons nieuwe certificeringsprogramma IT Service Management volgens ISO/IEC 20000 en in het vernieuwde I-Tracks is hier wel aandacht voor. Bij ITIL kunnen we alleen ons advies geven aan de ontwikkelaar apmg. Dit doen wij ook veelvuldig.
Ik heb even gewacht op evt. reacties op het bericht van Nicolien. Ik snap wat door haar gezegd wordt.
1.
“Bij ITIL kunnen we alleen ons advies geven aan de ontwikkelaar apmg. Dit doen wij ook veelvuldig.” Klopt. Dat onderstreept de bloedarmoede van ITIL opleidingen.
2.
“In ons nieuwe certificeringsprogramma IT Service Management volgens ISO/IEC 20000 en in het vernieuwde I-Tracks is hier wel aandacht voor.” Zou je eens in een paar regels (geen reclamespot, inhoudelijk) willen aangeven hoe en in welke mate er aandacht aan besteed wordt?
Dank bij voorbaat.