De nieuwe ict-klas voor autistische leerlingen van het Rotterdamse Albeda College is nog maar enkele weken begonnen, maar heeft nu al aanmeldingen voor de komende twee schooljaren. Dat zegt medeoprichter Jan van der Staaij. Hoewel het volgens hem nog wat vroeg is om beslissingen te nemen, hoopt hij dat zijn initiatief navolging krijgt bij andere Regionale Opleidingcentra (ROC). Zij zouden hun interesse al hebben laten blijken.
De klas, die bestaat uit twaalf leerlingen, is bedoeld voor autistische scholieren voor wie het reguliere onderwijs ongeschikt is. De speciale lessen van het Albeda College zijn afgestemd op deze groep scholieren. Zo worden de lessen altijd op dezelfde tijd in hetzelfde lokaal gehouden en is de lesruimte sober ingericht. Daarmee biedt de school autisten de structuur waaraan zij behoefte hebben.
Volgens Van der Staaij is het voor veel leerlingen voor het eerst dat zij met succes naar school gaan. 'Ze hebben vaak al allerlei mislukkingen achter de rug', vertelt hij. 'Zo hebben de leerlingen bijvoorbeeld tevergeefs al allerlei reguliere opleidingen geprobeerd, doen ze werk dat eigenlijk niet bij ze past of zitten ze gewoon thuis.'
Beltonen en scooters
Voordat de nieuwe klas van start ging, maakten de docenten zich enigszins zorgen over de reactie van de overige leerlingen van het Albeda College. 'In gewone klassen worden autistische leerlingen vaak door de rest vaak door de rest van de groep uitgespuugd', aldus Van der Staaij. 'Voor autisten zijn onderwerpen als beltonen, scooters en meisjes vaak minder belangrijk en daardoor worden ze buitengesloten.' Met de nieuwe klas lijkt dat probleem te zijn opgelost. 'De overige leerlingen kijken er helemaal niet vreemd van op. Het gaat eigenlijk erg gemakkelijk.'
Van der Staaij hoopt dat andere ROC's zijn voorbeeld volgen. Er zou in elk geval wel belangstelling voor zijn. 'Ik word vaak benaderd door andere opleiders en dan leg ik uit hoe wij het aanpakken', vertelt hij. Zelf houdt hij het voorlopig bij één klas. 'We kunnen nu wel gaan uitbreiden, maar dat lijkt me niet verstandig, omdat je dan meer kans op problemen hebt. We willen nu onze volledige aandacht bij deze klas houden.'
Interessant initiatief! Wellicht is het interessant voor de ROC’s om kennis te nemen van het proefschrift “Software design for Autistic Children” waarop mevrouw Marian Tuedor recentelijk is gepromoveerd aan de Middlesex University te Londen.
Heel goed dit te lezen. Bij mijn werk als software consultant werk ik regelmatig met een aantal programmeurs die een stoornis in het autistisch spectrum hebben. Zij zijn een ondergewaardeerde groep met heel veel capaciteiten op technisch gebied. Alleen de communicatie vraagt een andere aanpak dan gemiddeld en vooral meer geduld.
Ik hoop dat dit initiatief navolging krijgt in andere regio’s van het land!
Geweldig! Als moeder van 2 kinderen met pdd nos, kan ik zeggen dat dit goed nieuws is. Ik hoop ook dat meerdere roc’s hieraan een voorbeeld nemen. Deze kinderen hebben zoveel in zich en met de juiste begeleiding kunnen ze zoveel bereiken. Top !!
Een Deens bedrijf houdt zich bezig met het plaatsen van autisten in IT bedrijven, volgens mij voornamelijk als software testers. Het bedrijf heet Specialisterne (http://specialisterne.com/).
Als vader van een 19-jarige zoon met pdd-nos heb ik gemengde gevoelens bij dit initiatief. De ROC’s zijn de ru?nes van ons MBO. Mijn oudste zoon ondervindt aan den lijve hoe slecht het onderwijs op de huidige ROC’s is. Zijn ervaring op ROC-ASA en ROC Flevoland zijn dramatisch. Ze worden er volledig aan hun lot over gelaten. Er wordt gewoon nauwelijks les gegeven. En dan moet dat zooitje chaos een plek voor onze autisten bieden? Ik ben bang dat ze een mooi initiatief hiermee dood zullen drukken. Hoewel ik een vergroting van de toegankelijkheid van ICT voor autisten sterk toejuich, zouden de ROC’s eerst maar eens orde op zaken moeten stellen en weer een normaal opleidingsniveau moeten bieden voor degenen die niet deze stoornis hebben. Pas daarna heeft het zin om je op zo’n initiatief te werpen in plaats van er nu goede sier mee te willen maken.