Vijftig ict'ers die werken bij vermogensbeheerder Robeco spannen een kortgeding aan om alsnog de hun beloofde bonus binnen te halen. De spoedprocedure dient op donderdag 24 september 2009. Het gaat deels om automatiseerders die begin dit jaar moesten overstappen van de financiële instelling naar EDS in het kader van het uitbesteden van het infrastructuurbeheer.
Robeco heeft de bonus over 2008 voor zo'n vierhonderd medewerkers uit de ondersteunende diensten met 30 procent verlaagd. Dit meldt Het Financieele Dagblad. Het vrijgekomen geld is gebruikt om een groep verkoopmedewerkers, die hun doelen niet hadden gehaald, alsnog een bonus te geven. Het besluit zette kwaad bloed bij de getroffen groep, vooral ook omdat Robeco in 2008 een forse winst van 4,7 miljoen euro behaalde.
Juridische stappen
Bijna vijftig medewerkers hebben gezamenlijk een advocaat in de arm genomen om het Robeco-bestuur te dwingen alsnog de volledige bonus uit te keren, schrijft de zakenkrant. Ook is er een kort geding aangespannen dat donderdag dient. Bij deze groep handelt het vooral om automatiseerders die begin dit jaar naar EDS moesten overstappen in het kader van een uitbestedingscontract. Er zijn naar schatting nog ruim vijftig automatiseerders werkzaam op de it-afdeling van Robeco. Aangezien die nog in dienst zijn bij de vermogensbeheerder, zullen zij – hoewel gedupeerd – niet snel juridische stappen ondernemen. De ondernemingsraad heeft ook nog geen advies kunnen geven over de eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden.
De nieuwe werkgever van de ruim veertig automatiseerders – HP EDS – wil geen commentaar geven op het conflict tussen werknemers en hun oude werkgever. Ook niet op de vraag of HP nog een bemiddelende rol wil spelen.
Robeco valt binnen de Rabobank Groep. Maar de vakbonden, die wel met de Rabobank praten, hebben geen ingang bij de belegger. 'Robeco regelt afspraken over arbeidsvoorwaarden liever met de ondernemingsraad. Daar hebben wij geen invloed op', zegt Erwin Rog, bestuurder van De Unie. 'Ik ken dit bonusverhaal ook vooral uit de krant. Van wat ik vernomen heb is dat het bestuur de afspraken met de or niet is nagekomen. Dat zou een rare gang van zaken zijn.'
Uitbesteed
Robeco blijkt zijn infrastructuurbeheer per 1 januari 2009 te hebben uitbesteed aan EDS. Het betreft de onderdelen Operations ICT-infrastructure, Infrastructure delivery, een deel van CC Data Engineering, en Architectss & Productmanagers. Deze stap is opmerkelijk omdat Robeco in 2008 nog een groot business process outsourcing (bpo)-contract met Ordina terugdraaide en de activiteiten terug in huis haalde. Een woordvoerder benadrukt dat het hier twee verschillende zaken betreft.
De it-omgeving van Robeco bestaat uit een helpdesk, 400 Wintel-servers, 100 Unix-systemen, 150 TB EMC-opslagkracht, 1300 werkstations en een wide area network, verspreid over twee rekencentra. Doel ervan is het ondersteunen van de financiële diensten, de webportalen en de MQ-, Oracle- and Siebel-applicaties. EDS heeft het beheer van de infrastructuur overgenomen. Robeco wil hiermee de kosten zien te drukken.
Het zit wat anders dan de ICT-ers hier denken. Het verkooppersoneel kon de targets niet halen, omdat ze dat door management onmogelijk was gemaakt. Dat zou geleid hebben tot een onevenwichtige situatie in het bedrijf: ICT-ers die niets extra’s hoeven te doen krijgen wel een bonus, verkoopmedewerkers die eenvoudigweg hun targets niet konden halen zouden geen bonus krijgen. Vandaar dat directie heeft besloten iedereen gelijk te behandelen en iedereen een gelijke bonus van 30% lager te geven. Dat ICT-ers die niets extra hoeven te doen boos zijn dat ze hun bonus missen… tsja, erg solidair met de collega’s van verkoop is het in ieder geval niet. En dat de achterblijvende ICT-ers niet meedoen aan het kort geding, wat zegt dat over zitvlees en angst voor de baas?
Gelukkig weet Flippo hoe de vork in steel zit. Het ict personeel heeft de afgelopen jaren niks gedaan behalve 3 keer het gehele rekencentrum verhuisd met minimale downtijd. De sla’s zijn ondanks dit nooit zo goed geweest.Voor zover ik weet is Sox voor het grootste gedeelte ingevoerd en dit allemaal zonder medewerking van de BU’s. Misschien heeft ICT zijn werk wel te geod gedaan zodat niemand iets merkte en daarom onzichtbaar bleef.
Als de “verkopers” eens in het weekend rondkeken op de werkvloer kon men zien dat er sommige mensen zo ongeveer woonden. Maar gelukkig is dit niet extra’s volgens Flippo.
Tevens is er een aantal jaar geleden een soortgelijke situatie ontstaan echter toen ging onder andere ICT met lege handen naar huis en gingen de verkopers met de volle pot er vandoor, inderdaad erg solidair met de collega’s.
@Opposite: Wat je opnoemt is helaas waar.
Ict word pas gezien, opgemerkt… als het NIET werkt. Dat je als ict afdeling een geheel bedrijf DRAAGT , MOGELIJK MAAKT daar kraait nooit iemand naar. Dat is gewoon, dat hoort erbij,it goes with the territory. Vele mense beseffen ook niet wat er allemaal bijkomt kijken om een bedrijf ict-matig mogelijk te maken.
Dat maakt dit soort artikelen ook zo ondankbaar om te lezen… Een afdeling die WEL een bonus krijgt (en jij niet) omdat JIJ, JOUW AFDELING het dag in – dag uit MOGELIJK MAAKT dat anderen hun werk KUNNEN doen.
Dit soort gedrag maakt wel dat er steeds minder mensen voor een informatica studie kiezen.
Dan kunnen de bedrijven over een paar jaar maar weer klagen dat er te weinig ICT-ers zijn.
Je kunt beter een niet getalenteerde sales worden dan een goede ICT-er.