Hoewel ict-beslissers de voordelen van thuiswerken wel inzien, maakt een groot deel van deze managers daar geen gebruik van. Dat blijkt uit onderzoek van het Leefritme Kenniscentrum. Volgens de onderzoekers is het echter slechts een kwestie van tijd voordat de leidinggevende overstag gaat.
Uit het rapport blijkt dat ruim de helft van de ondervraagden denkt dat mobiel werken tijd kan besparen, maar gelooft slechts iets meer dan een derde dat thuiswerken daadwerkelijk voor meer productiviteit zorgt.
Volgens de onderzoekers komt dat vooral doordat de ict-beslissers zichzelf als referentiekader nemen. De manager die zelf op afstand productief werkt, zou verwachten dat dit voor het overige personeel óók mogelijk is.
Jonge kenniswerker
Uit het onderzoeksrapport blijkt dat het tegenovergestelde óók waar is. ‘Wanneer de ict-beslisser zelf liever en beter op kantoor werkt, dan verwacht men dat werknemers zo veel mogelijk op bepaalde uren en dagen op kantoor zijn', aldus de onderzoekers die ruim duizend ict-managers ondervroegen. De leidinggevenden die tot de sceptici behoren, betwijfelen bijvoorbeeld of een kantoor zonder vaste werkplekken kan worden ingericht, omdat zij zelf behoefte hebben aan een vaste plek om zich thuis te kunnen voelen op het werk.
Het Leefritme Kenniscentrum denkt dat het een kwestie van tijd is voordat alle ict-beslissers overtuigd zijn van het nut van thuis- en mobiel werken. Volgens senior projectleider Ann Steyaert is het vooral de jonge kenniswerker die niet meer aanvaardt dat zijn werkgever hem korthoudt. ‘Ze willen zelf bepalen wanneer zij bankzaken regelen, maar zijn ook flexibel als de baas of het werk vraagt om bijvoorbeeld in het weekend te werken', zegt Steyaert.
Acceptatie
Volgens de organisatie laten de onderzoeksresultaten zien dat Nederland zich in de overgangsfase naar kenniswerkerseconomie bevindt. Directeur van het Leefritme Kenniscentrum Philip de Wulf: ‘Een ruime meerderheid van de ict-verantwoordelijken staat helaas nog niet open om mobiele hulpmiddelen in te zetten voor medewerkers. Ik vergelijk het met de opkomst van de pc in de jaren tachtig. Veel mensen zagen in dat er iets stond te gebeuren, maar de acceptatie liet op zich wachten totdat er grote stimuleringsinitiatieven kwamen.'
Wie weet is de tijd wel aangebroken om allemaal VIRTUEEL THUIS te gaan werken. De technologie is er al jaren, nu de organisatie nog.
Kijk eens wat dit zou kunnen schelen op het gebied van
– Woon werk verkeer
– Milieu vervuiling
– Reiskosten
– Produktiviteit
– De balans werken, leven!
Waar blijven die bedrijfstransformaties?
Allemaal bij elkaar (gedreven) zitten in 1 fysiek gebouw, van 9 tot 5, aleen om je “werk” uit te kunnen voeren is toch niet echt noodzakelijk met die overload aan virtuele en internet technieken?
Hoog tijd dat er bedrijven op gaan staan die het MENSELIJKE en ORGANISATORISCHE ASPECT eens onder de loep gaan nemen en dit op 21st century level gaan brengen.
De overgang naar thuiswerk is in mijn ogen een kweste van BEDRIJFSMENTALITEIT, de middelen zijn er al lang
De techniek is er al lang maar de drang naar produktiviteit houd veel bedrijven tegen. Het zou ook veel beter zijn voor veel aspeckten maar de angst overheerst het gezonde verstand.
Ook de politiek doet er veel te weinig mee en stimuleerd niet of nauwelijks. Als ik zie wat er aan subsidie’s op andere fronten word “weggegeven” dan kun je niet meer concluderen dan dat de centrale overheid ook niet weet wat er allemaal mogelijk is, behalve dan bijvoorbeeld al jaren debatteren over fileproblemen.
Met Cloud Computing kan een hele onderneming thuis werken en de toepassingen zijn legio, zelfs zo dat je hele bedrijfsstructuur er op aangepast kan worden.
Tijd zal het leren. Word rijd dat bedrijven wakker worden en eens het voortouw gaan nemen.
Klinkt mij als werknemer goed in de oren, meer tijd voor vriendschappen e.d.
Maar voor de manager is het natuurlijk een kwestie van controle uit handen geven. Hoe stuur je iedereen effectief aan als je niet in dezelfde kamer zit? Volgens mij is dat zo’n bedrijfsmentaliteitsdrempel.
@Bart: die manager die bang is om controle uit handen te geven moet zich sowieso eens achter de oren krabben om te zien of hij of zij wel de juiste afspraken met de medewerkers gemaakt heeft. Het gaat om het resultaat, niet om aanwezigheid.
Ik denk dat veruit de meeste kenniswerkers heus wel in staat zijn om te bepalen wanneer afstemming nodig is en wanneer ze thuis iets uit kunnen werken. Als je dat een beetje plant dan kun je kantoor gaan beschouwen als een ontmoetingsplek, veel meer dan de obligate werkplek.
Die vaste werktijden stammen nog uit de tijd dat je geacht werd op een bepaald moment achter de lopende band te staan om 10.000 maal hetzelfde schroefje aan te draaien. Maar dat is voor de meeste Nederlanders niet zo relevant meer heb ik het gevoel. (er zijn uitzonderingen natuurlijk: zoals callcenter- en ander dienstverlenend personeel, maar daar stap ik gemakshalve gewoon even overheen ;-))
Op zich ben ik voorstander van flex -en huiswerken. IT-beheer kan bijvoorbeeld best vanuit huis. Je moet je momenten van flex -en thuiswerken situationeel kiezen. Als projectmanager ervaar bij het runnen van een project wel sterk de behoefte van een team dat :
1. regelmatig samenwerkt qua tijd,
2. regelmatig samenwerkt qua locatie.
In projecten moet vaak snel schakelen en de mensen letterlijk “kort” bij elkaar hebben.
Thuiswerken wordt pas normaal indien men ook daadwerkelijk verantwoordelijkheden durft te delegeren aan de werknemers. Dit blijkt in een normale kantoorsituatie voor menig managers al zeer lastig. Een manager cre?ert voor zich zelf vaak een vals gevoel van zekerheid door de werknemer excessief te controleren en beheersen in plaats van hem of haar af te rekenen op doelen.
En vaak wekt dat ook verkeerde indicatoren in de hand, menig directeur krijgt een goed gevoel als in het kantoorpand de “bedrijvigheid” te zien is doordat iedereen op z’n werkplek zit. Dit hoeft nog absoluut niet te betekenen dat het ook daadwerkelijk goed gaat.
De management stijl moet dus eerst veranderen in veel bedrijven, daarna is thuiswerken een logische stap zonder al te veel drempels.
Het hangt heel erg af van het soort werk. In mijn tijd als netwerkbeheerder heb ik veel vanuit huis kunnen doen; alles draaide op mainframe, en met een terminalemulator thuis kon ik 95% van mijn werk vanuit huis doen
Hoe anders is dat nu, in een R&D organisatie. Veel overleg en discussie met collega’s, waarbij regelmatig een whiteboard gebruikt wordt. Vaak ondersteuning bij collega’s, waarbij de meeste problemen te tackelen zijn door meewerken. Ook pair-programming in een agile omgeving is lastig als beiden thuiswerken.
En last but not least, de koffieautomaat-informatieflow. Ik heb thuis een goed espresso-apparaat, maar er zijn weinig collega’s daar om mee te kletsen, overleggen en de laatste bedrijfsroddels mee te delen.
Wat mij betreft: thuiswerk is handig als een keer de kinderen ziek zijn, of als je een keer ongestoord wilt werken aan bijvoorbeeld een document, maar doe mij voor de rest maar het kantoor; werkt in mijn omgeving een stuk praktischer
In de voorgaande reacties komen zowel voor- als nadelen aan bod van thuiswerken. Ik denk dat je dit, net als veel andere dingen, gewoon pragmatisch moet bekijken. Je kunt heel goed nagaan in welke functies veel mobiliteit van de werker verwacht wordt of waar het verlenen van de mogelijkheid tot op afstand werken, duidelijk meerwaarde ceeert voor zowel de werker als de leidinggevende.
Daar kun je beleid op maken, waarin de voorwaarden voor mobiel werken vastliggen. Denk hier dan aan zowel (beveiligings)technische, als aan kaderscheppende voorwaarden, zodat duidelijk is wie onder welke voorwaarden mobiel kan werken.
Dat mobiele middelen worden ingezet passend bij de bedrijfscultuur spreekt voor zich. Daar waar op de werkvloer veel tussentijds wordt overlegd, waar inspiratie en dynamiek voortkomt uit de onderlinge communicatie van een groep werkers, zal een terughoudender beleid gevoerd worden, dan waar de individuele productie een (grotendeels) autonoom proces is.
Ik zou iedere organisatie aanraden mobiel werken in te zetten alleen al vanwege de winst op de weg (wat is het toch heerlijk om in de zomervakantie naar je werk te rijden).
Begin op kleine schaal, leer van de ervaringen en blijf je beleid bijstellen. Neem de angst en het wantrouwen van de managers serieus en laat ze zelf ontdekken wat het oplevert!