Nederlandse ict-werkgevers vinden talentontwikkeling belangrijk en zijn betere bazen dan collega's uit andere branches. Dat blijkt uit het rapport Top ICT Werkgevers Nederland 2009 van uitgever CRF. De werkgevers zouden royaal zijn in de beloning, maar de werksfeer belangrijker vinden.
Het jaarlijkse onderzoek geeft inzicht in de arbeidsomstandigheden in de ict en toont een ranglijst van de beste ict-werkgevers van Nederland. In de lijst staan onder andere ABN Amro, Equens, KLM Information Services, UWV Concern ICT en T-Systems Nederland. De werkgevers zijn beoordeeld op opleidingsmogelijkheden, arbeidsvoorwaarden, interne promotiekansen, werksfeer, bedrijfscultuur en innovatie.
Optimisme
Ict'ers die bij een van de Top ICT Werkgevers werken, zouden elk jaar tien dagen krijgen om te besteden aan trainingen en opleidingen. Mary van der Kuip, Manager Benelux bij CRF, vermoedt dat dat komt doordat werkgevers in de automatisering een positieve instelling hebben. ‘Hoewel we het door de crisis met minder moeten doen, bespeur ik weer optimisme', aldus Van der Kuip. ‘Veel bedrijven zijn bezig met de intensivering van hun recruitment zodat talent zich ontwikkelt en langer behouden kan worden.'
De werkgevers besteden jaarlijks bijna 2500 euro per ict'er aan opleidingen. Als het gaat om ict-gerelateerde cursussen, zijn ze bereid daar nog eens 2710 euro bovenop te doen, aldus de onderzoekers.
Sportabonnementen
Ook als het gaat om de beloning zouden de bazen niet gierig zijn. Volgens de onderzoeksgegevens verdienen hoger opgeleide starters jaarlijks 29.500 euro. Dat is ruim 14 procent meer dan starters in andere branches krijgen. Na drie jaar werkervaring te hebben opgedaan, verdient een ict'er gemiddeld 41.260 euro per jaar. Ook andere vormen van beloning zouden in de automatisering geregeld voorkomen. Het gaat dan bijvoorbeeld om contante bonussen, sportabonnementen of aandelen.
Hoewel opleidingsmogelijkheden en een goed salaris goede middelen zijn om personeel te binden, menen de werkgevers dat een prettige werksfeer, professionaliteit en vertrouwen nog belangrijker zijn. De meeste werkgevers zouden eerlijke communicatie hoog in het vaandel hebben staan. Uit het onderzoek blijkt dat 85% van de Top ICT Werkgevers dit erg belangrijk vinden.
Top ICT Werkgevers 2009
ABN AMRO |
Info Support |
Ricoh Nederland |
“Baas vindt vooral eerlijke communicatie belangrijk”
Geldt zeker niet voor “kleinere” bazen, die denken meer aan declarabele uren dan goede en eerlijke communicatie.
Nou Henk, “grotere” bazen kijken vaak ook alleen maar naar declarabele uren. Dat is vaak ook omdat deze bedrijven ooit zijn begonnen als detachering “kluppie” en later zijn uitgegroeid tot een “system integrator”. Vaak wordt de bedrijfsvoering echter niet aangepast.
Ik heb geen ervaring bij grotere commerciele bazen, de kleine zijn al erg genoeg. Nee, wat dat betreft is een grote school prettiger werken want daar wordt het weer wel toegejuicht.
@Henkie, het is toch logisch dat een bedrijf, groot of klein, in deze markt gaat voor maximaal declarabele uren? Dat hoeft een eerlijke communicatie niet te bijten, dat is een verband dat ik niet zie.
Als bedrijf is het geen schande om je personeel te vragen om, waar mogelijk, creatief mee te denken in het bedrijfsbelang. Liever zo, dan achteraf een ontslagronde krijgen lijkt me…