Ict-dienstverlener Centric wil geen sociaal plan afsluiten voor de 61 ex-werknemers van Ordina BPO die binnenkort op straat staan. Zij krijgen een individuele vergoeding, zegt Centric. De vakbonden denken dat de dienstverlener hiermee onder de Wet Melding Collectief Ontslag probeert uit te komen. Vallen de ontslagen toch onder deze wet, dan is Centric verplicht een collectieve regeling af te spreken met de bonden.
Voor de 61 medewerkers die Centric binnenkort ontslaat, wordt waarschijnlijk geen sociaal plan afgesproken. Volgens het bedrijf is een sociaal plan niet noodzakelijk, zeggen de vakbonden FNV Bondgenoten en De Unie. Het gaat om 61 medewerkers van de divisie Business Proces Outsourcing (BPO) die de ict-dienstverlener in februari 2009 kocht van Ordina. De tak is sinds 1 april onderdeel van Centric.
Centric wil wel praten over individuele vergoedingen voor medewerkers. De 61 betrokkenen hebben een vaststellingsovereenkomst gekregen. ‘Wij hebben het idee dat de dienstverlener op deze manier onder de Wet Melding Collectief Ontslag probeert uit te komen', zegt vakbondsbestuurder Gerard van Hees. Als het ontslag onder deze wet valt, moet het bedrijf de vakbonden en het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) informeren en een sociaal plan met de bonden afspreken. ‘Het lijkt alsof Centric niet over collectieve regelingen met de vakbonden wil overleggen', zegt Van Hees.
Sociaal plan van Ordina
De medewerkers kunnen geen aanspraak maken op het sociaal plan dat Ordina sloot met de bonden. ‘De mensen die nu hun baan kwijtraken, krijgen een veel lagere ontslagvergoeding dan die ze voor april gekregen hadden', zegt FNV-bestuurder Nevin Demirtas. Ordina kon na de verkoop van divisie BPO het aantal voorgenomen ontslagen terugbrengen van 350 naar 300. ‘We willen bij het bedrijf opeisen dat ze het verschil voor de werknemers bijlappen', zegt Van Hees.
Verder willen de vakbonden weten hoe de keuze van de ontslagen werknemers tot stand is gekomen. ‘We horen dat werknemers denken dat de keuze is gevallen op de dure en kritische werknemers', zegt Van Hees.
Een woordvoerder van Centric laat weten dat het bedrijf het beleid heeft niet te reageren op artikelen van Computable. ‘Het enige dat ik kan zeggen is dat wij een fatsoenlijk bedrijf zijn dat binnen de wettelijke kaders opereert.'
Betaald
Ict-dienstverlener Centric kreeg betaald voor het overnemen de divisie. Het is niet bekend hoeveel de dienstverlener kreeg voor de overname. Het bedrag is maximaal 32 miljoen euro.
Ordina stootte de divisie af, omdat die niet winstgevend was. Centric-directeur Gerard Sanderink zei eerder tegen Computable dat hij denkt de bpo-activiteiten weer winstgevend te kunnen maken. "We hebben in het verleden laten zien dat wij verliesgevende activiteiten een turn-around kunnen geven. Dat doen we door niet verder te gaan met activiteiten die niet bijdragen aan het resultaat en waar geen muziek in zit."
Deze opmerking geeft al aan wat Centric dus van plan is: ‘Het enige dat ik kan zeggen is dat wij een fatsoenlijk bedrijf zijn dat binnen de wettelijke kaders opereert.’
Gezien het feit dat fatsoen bij veel organisaties de laatste tijd ver te zoeken is vrees ik dus voor deze BPO’ers. Hopelijk gaan klanten organisaties als Centric (maar ook veel andere ICT dienstverleners) eens op dergelijk beleid beoordelen.
Zijn de logicanen iets beter af, tenminste dat begreep ik van een iemand die bij Logica werkt. Na wat gedoe/gepruts en uitstel is nu eindelijk het Sociaal plan met een neutraal advies door de OR geaccepteerd en kan de reorganisatie met de daarbij behorende ontslagen eindelijk in mei plaats vinden. Ongeveer 200 medewerkers kunnen op zoek naar een andere baan. Sterkte.