Hoewel sommige ict-bedrijven rigoreus moeten schrappen in hun personeelsbestand, zijn andere hard op zoek naar werknemers. Het uitwisselen van medewerkers blijkt de oplossing om zowel het ontslag netjes af te handelen als openstaande ict-functies in te vullen.
De kredietcrisis zorgt ook bij ict-bedrijven voor de nodige ontslagen. Maar organisaties zetten hun medewerkers niet meer zomaar op straat. De nieuwe trend is om werknemers zo goed mogelijk te begeleiden in hun zoektocht naar een nieuwe baan. Er lijkt zelfs een levendige ruilhandel te ontstaan.
Mogelijke vacatures
ICT-dienstverlener Ordina heeft met verschillende bedrijven gesproken over het overnemen van personeel. Na het ontslaan van 350 medewerkers zijn deze Ordina-werknemers geïnformeerd over mogelijke vacatures bij andere bedrijven. "Wij hebben een outplacementtraject lopen om onze werknemers zo goed mogelijk te begeleiden bij het vinden van een nieuwe baan. Dat vinden wij wel zo netjes", vertelt woordvoerster Sabine Steen-Lakerveld.
De ontslagen medewerkers van Ordina kunnen ondermeer bij Achmea terecht. De verzekeraar en de ict-dienstverlener hebben afgesproken dat Achmea openstaande ict-vacatures aanbiedt aan Ordina-medewerkers. Lakerveld: "Deze en andere vactures staan verzameld op een externe portal."
Pecoma helpt
Ook automatiseerder Pecoma helpt ontslagen medewerkers bij de zoektocht naar een nieuwe baan. Zeventig medewerkers moeten weg, vooral door de crisis in de bankensector. Pecoma benadert bedrijven waarvan bekend is dat ze ict'ers werven. Directeur Simon de Koning: "We praten onder andere met ProRail, Nuon, PGGM en de politie. Dat zijn geen bestaande klanten van ons." De gesprekken duren volgens hem wel lang, omdat de organisaties veel eisen stellen.
Atos is voorzichtig
Aan de andere kant is dienstverlener Peak-IT nog steeds op zoek naar personeel. Het bedrijf wilde graag werknemers overnemen van collega Atos Origin. Maar Atos is voorzichtig in het loslaten van personeel, laat Maarten Cobelens van Peak-IT weten. "Naar aanleiding van de berichten over het oplopend aantal bankzitters hoopten wij mensen van Atos over te kunnen nemen", vertelt hij. "Maar daar is helaas niets uitgekomen voor ons. Atos heeft van de gebeurtenissen in 2001 geleerd dat ze niet te snel mensen los moeten laten. Voor hetzelfde geld hebben ze dan binnen een jaar weer een tekort aan mensen." Dat Pecoma echter op zoek is naar bedrijven voor zijn ontslagen medewerkers, vindt Cobelens erg interessant. "Goed om te weten!"
Atos neemt het niet zo nauw met het aannemen en ontslaan van mensen, werknemers zijn werkkrachten en die zijn allemaal vervangbaar.
Bezint eer ge begint. Voor je het weet ben je een nummer en kun je niet meer terug.
Wat ICT werkgevers verstaan onder outplacement bleek een paar jaar geleden toen bedrijfjes zoals Harvey Nash een criminele organisatie (Cygnus) in de arm namen. Bij de “nieuwe werkgever” werden medewerkers rap in proeftijd ontslagen. Harvey Nash en nog een paar van die detacheringsboeren zijn daarvoor later veroordeeld, maar daar moet je wel een verdomd lange adem voor hebben.
Dat de ICT daar niets van geleerd heeft blijkt o.a. uit het feit dat het management van Harvey Nash gewoon mocht blijven zitten van de bazen in Londen. Bij een bedrijf dat ook maar enige integriteit zou bezitten zouden ze er al lang zijn uitgeschopt. Ook heeft de hele IT sector nog geen zelf-schonend vermogen, want nog altijd doen klanten en tussenpersonen daarmee zaken. Zolang het geld oplevert zal ethiek wel geen rol spelen helaas.
In dit geval doen de betreffende werknemers er vooral goed aan op te letten wat er voor fratsen met ze wordt uitgehaald. Misschien doet Pecoma het wel netjes – maar als ik daar werkte zou ik voor de zekerheid vooral heel goed uitkijken.
Kijk voor de zekerheid nog eens hier:
http://www.freewebs.com/belverbs/index.html
Moeizame trajecten begrijp ik. Maar wat is uiteindelijk de reden dat iemand wordt ontslagen?
1. omdat hij niet past binnen de cultuur van de organisatie,
2. omdat zijn expertise onvoldoende past in het dienstverleningsprofiel en er buiten dat profiel in deze tijd minder opdrachten zijn,
3. omdat er sowieso te weinig goed passende opdrachten zijn waardoor hij onvoldoende functioneert,
4. omdat zijn huidige werkgever vooral aan zichzelf heeft gedacht, of
5. omdat hij er echt de kantjes vanaf loopt.
De laatste categorie moet vrezen voor het UWV. Alle anderen hebben nog steeds kansen op de juiste baan bij de juiste werkgever, maar zijn afhankelijk van de wijze waarop er met de situatie wordt omgesprongen. Ligt hier misschien een mooie uitdaging voor brancheorganisaties en de beroepsorganisatie NGN? Ik roep Ernst Fuld op in dit gat te duiken en een afdeling op te zetten die zich bezig houdt met begeleiding bij jobrotation (want daar komt het in veel gevallen toch op neer) of minstens een platform in te richten waar organisaties elkaar makkelijker kunnen vinden. Zo?n afdeling kan actief zijn in slechte, maar ook in goede tijden. Het belangrijkste is dat meerdere partijen er mee zijn gediend als je het overstappen van de ene naar de andere werkgever binnen de branche via zo?n afdeling of platform kunt regelen en daarmee dure outsourcingstrajecten, of uiteindelijk de gang naar het UWV kunt voorkomen. Dus laten we het zo positief mogelijk bekijken: deze ?crisis? is voor veel werknemers een kans op verbetering: het vinden van de werkgever en de baan die (nog) beter bij ze past. Het zou mooi zijn als de NGN een van haar doelstellingen (De NGN is een professionele en dynamische vereniging van ICT-professionals. Zij stelt zich o.a. tot doel de efficiency van haar leden te vergroten) hiermee kracht zou kunnen bijzetten. Word ik ook lid.
Ik zie een landelijk IT-uitzendbureau opdoemen, waaruit werkgevers op nulurenbasis personeel werven. Het uitzendbureau keert de uitzendkrachten het maandsalaris, de dertiende maand en het vakantiegeld uit…
Die is er al: dat heet CWI/UWV
Een goed georganiseerd platform voor jobrotation voorkomt juist dat je van het ondeskundige, ongemotiveerde, geldverslindende en voor HBO of hoger gekwalificeerde functies overbodige CWI/UWV gebruik moet maken. Jobrotation houdt in dat je naadloos vanuit de ene vaste baan aan een andere (bij voorkeur beter bij je passende) vaste baan wordt geholpen. Dat doe je alleen als je aan een nieuwe uitdaging toe bent, of wanneer jouw werkgever (al dan niet door marktomstandigheden gedwongen) vindt dat je daar aan toe bent en hij je daar optimaal bij wil (laten)ondersteunen, in- dan wel extern.
Atos is inmiddels ook niet meer zo voorzichtig. Per 14 april wordt het Transfer center ingericht; een soort ‘job rotation’ maar dan naar buiten. Een maand of meer op de bank is wegwezen.
De nieuwe Slavernij komt zo wel heel erg dichtbij.
Reken maar dat je bij zo’n overstap:
1. Geen salarisonderhandelingen hebt
2. je in proeftijd wordt ontslagen
3. de werkgever geen ontslagvergoeding hoeft te betalen.
En zo gaat men om met elkaar …
@Dave ; heel goed opgemerkt.
UWV and CWI => (te)Werk(stellings)Bedrijf.
De tijd van de lijfeigenen gaat weer terugkomen voor velen…
Is het soms een trend hier om de dingen negatief te bezien? Enerzijds zit iedereen te vitten op de omgang met personeel door (veelal grotere) IT dienstverleners. Anderzijds is geen oplossing goed genoeg als die juist gericht zijn op positieverbetering van dat personeel. Dat schiet niet echt op.