Externe ict'ers zijn minder geliefd bij bedrijven. Uit de ict-barometer van Ernst & Young blijkt dat negentien procent van de managers en professionals minder externe ict'ers in dienst nam dan twee maanden geleden. De overheid huurt nog steeds veel externe ict'ers in. De industrie huurt minder ict'ers in.
Bedrijven doen steeds vaker minder zaken met externe ict'ers. Uit de ict-barometer van Ernst & Young blijkt dat negentien procent van de zeshonderd ondervraagde managers en professionals het aantal externe ict'ers zag dalen. Twaalf procent van de respondenten zag een stijging van het aantal externe ict'ers. Volgens het onderzoeksbureau is er, voor het eerst sinds november 2003, per saldo sprake van een dalende vraag.
Vooral grote ondernemingen hebben minder behoefte aan externe ict'ers. Zij zijn verantwoordelijk voor bijna tweederde van de dalende vraag. "Vooral in de industrie gaan harde klappen vallen", zegt Jacob Verschuur, directeur ict leadership van de onderzoeker. De overheid huurde de afgelopen twee maanden het vaakst externe ict'ers in.
Het aantal interne ict'ers blijft voorlopig stabiel, stelt Ernst & Young. Binnen de overheid is er sprake van een lichte groei van het aantal interne ict'ers. In de industrie neemt het aantal interne ict'ers af.
Volgens mij gaat er vanzelf een omslag komen 🙂
Wanneer bedrijven erachter komen dat hun eigen interne personeel de ict_uitdagingen niet kan oplossen wegens:
– te hoge werkdruk binnenshuis
– te weinig gedaan aan opleidingen door het bedrijf zelf
– te veel druk van de klanten om snellere oplossingen
Ik vind het grappig om te zien dat er in een kredietcrisis alleen en alleen maar gekeken word naar de harde pegels. Er word weining of (bewust) niet ge-herinvesteerd word in Human Capital (of zijn het toch maar iRobots op de werkvloer)
Uiteindelijk zijn het toch – of je wil of niet als CEO of CFO – de MENSEN die het werk voor je bedrijf gaan uitvoeren. Of ze nu binnenhuis op je eigenkostenbalans voorkomen of buitenshuis onder contract voor je werken.
[samenwerking op menselijke basis]
Het kan geen kwaad in deze econimische recessie eens de blik te richten op de interne – verticale – samenwerking.
1. In hoeveel bedrijven hoor je “de werkvloer” niet klagen dat ze niet gehoord worden door hogere lagen in het bedrijf. De ervaring van het vak ligt op de werkvloer, de mensen die het uitvoeren.
2. In hoeveel bedrijven hoor het jet MT niet klagen “dat ze de juiste mensen niet in huis hebben of kunnen vinden voor een bepaalde functie?
Het zou – in mijn ogen – aanbevelenswaardig kunnen zijn om de “verticale INTERNE dialoog” eens op gang te brengen en structureel in gang te houden binnen uw bedrijf
– Wie weet ontdek je WEL dat ene talent dat al jaren werkt voor je als trouwe werknemer….wachten op erkenning en menselijkheid in de bedrijfscultuur??
– Wie weet krijgt dat ene geniaal idee vanaf de werkvloer eindelijk – na jarenlange afwijzing – ineens wel gehoord van een MT. wat nieuwe business mogelijk zou kunnen maken, kostenbesparen of een betere interne samenwerking tot stand kan brengen.
Lukt het u niet meteen om de interne 🙂 top-bottom of alpha-beta communicatie kloof te overbruggen? Dan zijn er genoeg externe 🙁 bedrijven die u deze vaardigheden willen aanleren, tegen extra kosten uiteraard.
“You are all on the same company-team(i hope??),
so start communicating now to survive this crisis”
Wat een open deur, dit artikel.
Er hebben toch al meer artikelen gestaan dat Sogetti, Logica, etc. etc. meer mensen op de bank hebben. En waardoor is dat: omdat de bedrijven deze externe ICT’ers niet meer willen/kunnen hebben.
Inderdaad, weinig nieuws onder de zon in dit persbericht.