Nieuw Logica-personeel dat geen bijdrage levert aan de omzet van het bedrijf, wordt per direct op straat gezet. Dat zegt een woordvoerder van het bedrijf. Hij wil niet kwijt om hoeveel medewerkers het gaat. De dienstverlener ziet zich door de recessie genoodzaakt om de contracten van nieuw personeel na de proeftijd te ontbinden.
Ict-dienstverlener Logica bevestigt dat het vrijdag 27 februari 2009 de contracten van medewerkers die nog in hun proeftijd zitten heeft ontbonden. Het bedrijf wil niet kwijt om hoeveel werknemers het gaat. Een woordvoerder benadrukt dat de dienstverlener per individueel geval bekijkt of het contract met de werknemer na twee maanden wordt voortgezet. De dienstverlener zou door de slechte economische omstandigheden genoodzaakt zijn om tot die maatregelen over te gaan. De woordvoerder wil niet zeggen hoeveel bankzitters het bedrijf heeft.
Medewerkers meldden eerder dat de dienstverlener alle personeelsleden die in hun proeftijd zitten naar huis heeft gestuurd. Maar volgens de woordvoerder gaat het niet om een generieke maatregel. De dienstverlener kijkt of de nieuwe medewerkers voldoende bijdragen aan de omzet van het bedrijf. Alleen in dat geval wordt het contract voortgezet. De woordvoerder wil niet ingaan op de redenen van de beëindiging van contracten omdat het om personen gaat. De dienstverlener maakt gebruik van de wettelijke mogelijkheid om zonder opgaaf van redenen het contract met de nieuwe werknemer binnen twee maanden te verbreken.
De medewerkers kregen de brief over de beëindiging van het contract uitgereikt op de laatste dag van hun proeftijd. Over dat tijdstip zegt de woordvoerder: "We kunnen ons voorstellen dat mensen enorm teleurgesteld zijn, maar de onzekere omstandigheden noodzaken ons dit te doen."
Toegevoegde waarde
Medewerkers meldden eerder dat de dienstverlener alle personeelsleden die in hun proeftijd zitten, naar huis heeft gestuurd. Het bedrijf kijkt volgens de woordvoerder of de nieuwe medewerker voldoende toegevoegde waarde levert voor de onderneming. Alleen in dat geval wordt het contract voortgezet. De voorlichter wil niet ingaan op de redenen van de beëindiging van contracten, omdat het steeds om individuele gevallen gaat. De dienstverlener maakt gebruik van de wettelijke mogelijkheid om zonder opgaaf van redenen het contract met de nieuwe werknemer binnen twee maanden te verbreken.
De medewerkers kregen de brief over de beëindiging van het contract uitgereikt op de laatste dag van hun proeftijd. Over dat tijdstip zegt de woordvoerder: "We kunnen ons voorstellen dat mensen enorm teleurgesteld zijn, maar de onzekere omstandigheden noodzaken ons dit te doen."
138 vacatures
Hoewel enerzijds medewerkers hun baan verliezen heeft het bedrijf nog 138 vacatures open staan. De gevraagde competenties lopen uiteen van Java- tot SAP-kennis. De nadruk bij de zoektocht naar nieuw personeel ligt op consultants met vier of meer jaar werkervaring. Starters komen er voorlopig niet in.
Logica nam eerder maatregelen om kosten te besparen en de zware economische omstandigheden het hoofd te bieden. In 2008 werden wereldwijd 1300 banen geschrapt. In Nederland verdwenen honderd ondersteunende functies en een deel van de functies dat door natuurlijk verloop vrijkomt wordt niet ingevuld.
Aanpassing: ‘meerwaarde’ ‘toegevoegde waarde’
Oorspronkelijke tekst:
‘Logica-personeel dat geen meerwaarde levert aan het bedrijf, wordt per direct op straat gezet.'
‘Het bedrijf kijkt of de nieuwe medewerker voldoende toegevoegde waarde levert voor de onderneming'
De Logica-woordvoerder zei in het interview dat 'per individuele medewerker wordt bekeken welke toevoeging hij of zij levert aan de onderneming.' Volgens de zegsman is in het artikel onterecht het beeld ontstaan dat de naar huis gestuurde medewerkers 'geen toegevoegde waarde zouden hebben voor het bedrijf'. Hij wil geen waardeoordeel uitspreken over het functioneren van de werknemers en benadrukt dat de naar huis gestuurde medewerkers 'onvoldoende bijdragen aan de omzet van het bedrijf'.
De Atossen, Logica’s, CAP’s, Ordina’s enzovoorts van deze wereld zijn niets anders dan gewone uitzendbureaus die – in principe – bestaan bij de gratie van de schommelingen tussen vraag en aanbod van personeel en uit te voeren werk. Er is echter een verschil met ‘echte’ uitzendbureaus, ze gedragen zich niet als uitzendbureaus (‘wij zijn system integrators, leveren toegevoegde waarde en nemen risico’s van klanten over’ – ja ja). Ze hebben ook niets geleerd van het verleden. Management (en wellicht ook veel werknemers) hebben een geheugen dat niet verder gaat dan gisteren en een visie die net tot de komende aandeelhoudersvergadering reikt (en soms is dat zelfs al heel ver weg). In de goede tijden groeien de bomen tot in de hemel (inclusief allerlei vage overhead functies, maar zonder echte investeringen in echt nieuwe vormen van dienstverlening) en in slechte tijden slaat de paniek toe (mede door de wijde verspreiding van het ‘Peters principle’ dat leert dat heel veel managers hun niveau van competentie in IT land misschien al een paar promoties geleden overstegen hebben). Op zich zijn maatregelen als kostenbesparingen en verminderen van capaciteit zeker te rechtvaardigen (immers een gewone reactie van alle organisaties als de markt tegenzit); alleen de manier waarop dat gebeurt is iedere keer weer een voorbeeld van de totale onvolwassenheid van deze bedrijven en het management ervan. En let op over twee, drie jaar worden we allemaal weer aangespoord om toch vooral weer bij – vul maar in – te komen werken, want daar regeert immers het ultieme ‘wij gevoel’.
Hebben die IT-gasten nou nog niet door dat in een tijd van de broekriem aantrekken ze nog steeds de hoogste tarieven vragen?
Zijn ze nou zo arrogant door iedere keer te bedelen om nog hogere tarieven omdat de wereld om ze heen zo duur wordt?
Wanbeleid is ook een beleid, maar dit zagen ze vorige jaar al aankomen, met een beetje goed bestuur.
Ter aanvulling van wat ad hierboven zegt: Dat het in de top een gesloten netwerk is en de medewerkers alleen een anoniem productiemiddel in plaats van meedenkers zijn mag wel blijken uit het feit dat bovenin de top voornamelijk tussen bedrijven wordt geschoven (Kieboom van Atos naar Logica, Jansen van Logica naar Ordina, etc). ‘Peters principle’ wordt alleen helder als je weet waar je moet kijken. Omdat men kennelijk intern niet verder kan (lees: mag) doorgroeien wordt bij de buren het groenere gras ondergescheten. Verticale doorstroming met hart voor de zaak alleen tot aan het middle management. Horizontaal haal je in de top vervolgens voornamelijk ‘re-organisatoren’ met een zelfbedacht track-record binnen. Schuyt en Green zijn nog niet koud weg of de hele handel wordt overhoop gehaald, zodat een topmanager dat fijn op zijn/haar cv kan bijschrijven. Of het nut heeft valt nog maar te bezien, ik hoor nooit over een teruggedraaide organisatieverandering omdat het niets heeft opgeleverd….
Ook de aandeelhouders zijn de klos, want er zijn recent een hoop nieuwe aandelen uitgegeven voor de ‘financiering van groei’ waardoor het aandelenbezit enorm is verwaterd. Dat heeft niets met de kredietcrisis te maken. Je leert je bedrijf pas echt kennen als het slecht(er) gaat.
Gratis tip: communiceer wat je van plan bent. Op dit moment wordt iedereen, inclusief OR, van de domme gehouden. Doe dat Eerlijk, en Open. Die gelijkheid waren we toch al een tijdje kwijt.
Er is geen algehele vacaturestop binnen de IT-branche. Ik kan nog genoeg bedrijven opnoemen die doorgaan met werven. Wel is er sprake van een vacaturestop bij de grote it-dienstverleners (bijvoorbeeld Centric en Ordina). Indien je nog opzoek bent naar een baan kun je bij de meeste mkb it-dienstverleners nog terecht. Ook wij nemen nog (met mate) nieuwe mensen aan.
Ik heb bijna 12,5 jaar bij CMG/LogicaCMG rondgelopen.
De neergang is al begonnen toen bij de beursgang van 1995 de zorg voor de mensen omsloeg in de zorg voor de, naar geld smachtende, aandeelhouders.
De fusie met Logica heeft dit proces alleen maar versterkt.
Tel hier bij ook dat in de goede tijden veel incompetente managers naar boven zijn gezwommen en samen een veel te zware logge (niet zo competente) laag hebben gevormd.
De goede managers en de toppers onder de consultants zijn inmiddels al lang voor zichzelf begonnen of zijn ergens anders onder dak gekomen waar hun kunde wel op waarde wordt geschat.
Logica is een log ongestuurd monster geworden wat zelf niet meer weet welke kennis ze waar in huis heeft.
Met dank aan de aandeelhouders.
Zes jaar geleden maakten een aantal ICT-werkgevers doelbewust misbruik van het proeftijdbeginsel om werknemers te dumpen. Zij gebruikten hiervoor het malafide outplacementbureau Cygnus BV. De boeven daarachter zijn inmiddels tot gevangenisstraf veroordeeld en enkele werkgevers, waaronder Harvey Nash en Provide hebben hun werknemers achteraf een vergoeding moeten betalen.
Zie: http://www.freewebs.com/belverbs
De constructie die Logica toepast lijkt dan wel niet crimineel, maar is op zijn minst even onethisch. Het geeft in elk geval aan dat de ICT-branch nog vergeven is van de bedrijven die niet weten wat “goed werkgeverschap” inhoudt. Een proeftijd is namelijk bedoeld om iemands functioneren te beoordelen. Een werkgever die dat niet doet kan schadeplichtig zijn t.a.v. de werknemer.
Zie bijv: http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AZ8036
Het is namelijk nogal wat om mensen perspectief te bieden door ze een vast contract te geven en ze minder dan twee maanden later te vertellen dat dit ontbonden wordt omdat de economische omstandigheden zijn veranderd. De financiele crisis is toch echt al wat langer bekend.
Ik zou dus alle gedupeerden willen oproepen, bij voorkeur in vereniging, na te gaan of er stappen tegen Logica genomen kunnen worden.
@Belangenvereniging Bright IT/Serengetti
Inmiddels navraag gedaan bij juristen, maar een sterke zaak zou het niet zijn. De interpretatie van de rechter zal bepalen of je in het voordeel of nadeel wordt gesteld.
Het is zeker onethisch, maar volgens de wet mag een werkgever dit gewoon. Logica zal het waarschijnlijk gooien op het feit, dat Logica van mening is, dat je niet geschikt bent voor die functie omdat je geen geld opbrengt. Of dit exact is wat ze gaan zeggen valt nog maar te bezien, maar ze zullen zekere een of ander heilig pleidooi gaan houden.
Het is allemaal buitengewoon triest gesteld met het nederlandse (ICT) bedrijfsleven:
1) volstrekt doldwaas optimistisch management neem als kippen zonder kop mensen aan, dan wel doet grote met vreemd vermogen gefinancierde overnames.
2)in goede tijden worden er volstrekt geen reserveringen getroffen voor slechte tijden – ook wordt er in contracten met klanten alleen maar uitgegaan van de meest optimistische inschatting.
3) Het gebrek aan reservering grenst aan crimineel gedrag – een bedrijf overleeft niet als het al het geld in goede tijden direct weer op straat smijdt.
4) Diverse ICT en andere bedrijven bedrijven hebben enorme schulden openstaan – en zijn in feite technisch failliet, zo moeten daarom wel ontslaan, omdat anders de banken de stekker eruit trekken. Is het voor Logica niet enige honderden miljoenen ponden? AKZO miljarden, NPX – och arme, Heineken.
5) Aandeelhouders hebben niet het beste met het bedrijf voor, maar zijn gericht op snel cashen – met als gevolg grote delen van het bedrijfsleven failliet.
6) Aanpassing van tarieven door de ICT boeren verloopt buitengewoon traag – een redelijk tarief is en was 40 euro per uur voor een ervaren kracht – als je daarvoor niet kunt leveren, vergeet het maar.
Het is volstrekt onzin om te zeggen dat Logica geen goed werkgever is. Eveneens is het larie als ontslagen ex-werknemers scanderen dat iedere nieuwe medewerker er, in zijn of haar proeftijd, wordt uitgebonjourt. Ik weet met 100% zekerheid te melden dat er vele nieuwe medewerkers zijn, waar half februari de proeftijd afliep, die wel gewoon een vast contract hebben gekregen. (waarbij ook starters/junioren)
Wellicht zijn deze “nieuwe” medewerkers, in tegenstelling tot de negatief ingestelde bloggers op deze site, WEL competent en hebben zij WEL een toegevoegde waarde. Maar ik kan mij deze rancune wel voorstellen, het is tenslotte ook buitengewoon pijnlijk om te zien dat een “broekie” een beter/indrukwekkender cv heeft dan jijzelf. Wellicht moet je je IT-arrogantie opzij zetten over het ontslag heen zetten en een nieuwe baan zoeken. Er zijn nog vele bedrijven opzoek naar ICT-ers.
Beste Blabla
Als Logica medewerker (reeds 11 jaar in dienst) kan ik je melden dat in Rotterdam op diverse lokaties een sessie is geweest waarbij deze actie is toegelicht.
Hetzelfde geldt voor de vestigen in Amstelveen etc.
Met alle plezier wil ik een aantal namen van gedupeerden noemen
Zelfs mensen bij de klant (die in hun proeftijd zaten) zijn er vanaf gehaald en geruild. Consultants zonder opdracht en in proeftijd zijn niet verlengd. Bel anders even naar ING CAR lease of Leaseplan en vraag hoeveel huurauto’s er terug zijn gekomen.
O ja en wellicht kun je de academie ook benaderen en vragen waarom de trainingen zijn afgelast en waarom tijdens de masterclass diverse mensen zijn verwijderd met het verzoek om hun auto in te leveren
Wees eerlijk