Antony Fokker, die het secretariaat van de Vereniging Register Informatici (VRI) voert, vindt dat er te veel concurrentie is tussen aanbieders van ict-certificeringstrajecten. Ron Tolido, chief technology officer (cto) van Capgemini en betrokken bij de aanbieder van certificeringsprogramma's Open Group, ziet dit anders.
"Er woedt een soort stammenstrijd op certificeringsgebied", zegt Antony Fokker, secretaris van de Vereniging Register Informatica (VRI). Volgens hem zou het beter zijn als iedereen één algemene certificering zou onderschrijven. Het Informatici Register is daarvoor de aangewezen stichting, denkt hij. Aangezien deze organisatie volledig onafhankelijk is van leveranciers. "De Open Group heeft toch altijd de geur van afhankelijkheid. Ron Tolido is van Capgemini en er zijn verschillende grote ict-bedrijven bij de oprichting betrokken", zegt Fokker.
De Stichting Nederlands Informatici Register (SNIR) geeft in Nederland de titel Register Informaticus af. Het register is het enige Nederlandse leveranciers- en opleidingsonafhankelijke certificeringsprogramma. Hoewel het sinds de oprichting in 2003 als overkoepelend orgaan certificeert, heeft het register concurrentie van het internationale certificeringsprogramma van de Open Group, die via Capgemini Nederland ook op lokaal niveau opereert.
Integreren
Fokker is een voorstander van het integreren van beide certificeringen. "Het zou natuurlijk het beste zijn wanneer Ron Tolido ook voorzitter zou zijn van de SNIR", zegt Fokker. Volgens hem is Tolido wel gevraagd voor het voorzitterschap, maar spelen er bij Capgemini andere belangen.
Dat lijkt te kloppen. Tolido: "Een lokale certificering is heel waardevol, en die moet er ook zeker zijn, maar voor een internationaal bedrijf als Capgemini, is het noodzakelijk dat een certificering grenzen overstijgt. Wij zochten iets dat mondiaal gedragen wordt en de leverancierscertificeringen overstijgt." Toch staat Tolido niet onwilwellend tegenover de SNIR. "De SNIR zou een goede partij zijn om mee in gesprek te gaan over wereldwijde accreditatie."
Ook met de NGN, de overkoepelende vereniging voor de IT Beroepsgroepen, heeft Tolido contact. "Wij zijn volop in gesprek met de NGN over aansluiting bij de Open Group", zegt hij.
Verschillend
Ook de SNIR heeft echter interesse de IT Beroepsgroepen bij zijn certificering te betrekken. Fokker: "De IT beroepsgroepen hebben bij de oprichting van het register wel met de SNIR meegepraat en er zijn nog steeds besprekingen. Maar omdat de beroepsgroepen zo verschillend zijn, passen niet al deze beroepen binnen de RI-certificering. Wij zouden graag zien dat ook de onderliggende certificeringen van de beroepsgroepen bij het SNIR ondergebracht worden."
Laat de SNIR eerst maar eens haar zaakjes op orde brengen want een bezoekje aan http://www.snir.nl geeft al meteen aan hoe treurig gesteld het is met deze stichting….
http://www.snir.nl … inderdaad heel triest, weggegooid geld, werkverschaffing, gaan we weer navelstaren of volgen we gewoon de internationale accreditatie?
De website van het snir straalt ook echt proffesionaliteit en vertrouwen uit. Ik vraag me af wat voor certificering hier aan ten grondslag ligt 😉
Maar op zich is het niet vreemd dat er een strijd woedt. Aan certificeringstrajecten is aardig wat geld te verdienen, dus niet zo vreemd dat iedereen roept dat zijn traject het beste is.
Het vervelende voor de IT’ers is dat ze een keuze moeten maken, alles halen is niet te betalen. Welke is nu “de” standaard?
Gaan nu dank zij al deze certificeringen alle projecten lukken en op tijd gereed komen? Ik denk het niet, je hebt meer aan mensen die echt aanpakken dan aan al die types die zich druk maken over RI achter hun naam. Dit helpt al jaren niet!
Certificaten zijn net al etiketten die op bijv. voedingswaren zijn geplakt. Ze dienen uitsluitend en alleen ter gevoelloze “classificatie en identificatie” van de ingredienten van het menselijke object in de hrm corporate database genaamd “werk-nemer”.
Zeg nu zelf .. Wat wordt de behaler (v/m) hier ZELF beter van?
1 – Ze hebben de behaler een investering gekost in vooral eigen geld en eigen vrije tijd.
2 – Anderen om de behaler heen zijn er rijker van geworden. (opleidings / certificerings / werkgevers / tussenhandel)
3 – Na de zgn. “certificaat verloopdatum”, mag je als behaler jezelf weer upgraden (met eigen tijd en eigen geld) zodat je zgn. kennis weer “houdbaar” word voor de komende tijd en of hype. Hiermee hou je dus ook zelf deze cyclus in stand 😉
4 – De omgeving van een behaler hoeven niet verder te kijken dat de certificaten (de behaler erachter interesseert hen meestal niet) om te matchen, te verhandelen, te discrimineren.
5 – Net als bij voedsel…, Ze kunnen van alles op het label zetten. Je weet pas of en hoe het klopt met je eigen eisen en wensen als je de verpakking opent en er daadwerkelijk aan proeft, voelt en ruikt Hierdoor maakt de andere kant dus ook noodgedwongen kennis met de mens achter het certificaat.
6 – Een certificaat implementeert je business niet, lost je probleem niet op, staat nergens garant voor.
Dat doet de mens in de behaler erachter ;-).
7 – Het word ook gebruikt als rechtstreekse discriminatie bij sollicitatieprocessen, aanbesteding van werk, selectiecriteria.. en volgens mij is dat BIJ WET verboden in dit land… net als nog steeds meer voorkomende leeftijd/ervarings discriminatie.
Let’s face it..
Echte automatiseringskennis vergaat niet zo snel als sommige opleidings en certificaten – over de ruggen van de behalers – zouden willen doen overkomen.
Een cpu bljft een cpu of het nu een Intel 8080 is of een bla bla bla AMD Super scalar multithreading Zion processor op giga veel hertzen. Het ding doet zijn werk alleen wat sneller en efficienter.
My two oncertificeerde euro_cents:
– Prove yourself @ the console en hou je hoofd lekker leeg. Blijf je ook een stuk gezonder en creatiever bij.
Download alleen de kennis die je echt nodig hebt. Less is more!
– Wees als ICTer(v/m) trots op alle ervaring die je heb opgedaan in de loop van je carriere, op de werkvloer, onderweg of thuis. Jij hebt als mens – per slot van rekening – WEL voor elkaar gekregen waar anderen faalden. Dat zou voor jou meer kunnen tellen dan het verlangen, bezitten, streven naar een volgende “papiertje”. Al dan niet opgelegd voor de economie, de bank waar je nu op zit, de klant en of werk-gever
– Laat jezelf niet [bestickeren] door deze industrie_tak.
JIJ weet dat je goed bent in je vak, anders werkt je er niet in toch?. Nu is het de taak van de ict_industrie om kennis te leren maken met mens achter de certificaten en weer OP HAAR EIGEN GEVOEL te leren VERTROUWEN in de mens i.p.v. de papiertjes. Dit vereist van hun kant een andere communicatievorm, dan alleen maar kijken naar de buitenkant en de papiertjes 😉
– Stop met het sponsoren van deze opleidings en certificaten handel waar JIJ niet beter van word.
Internet, Collega’s, Kennis van de juiste newsgroepen of forums, leverancierswebsites, communities bieden meestal meer, snellere, betere support dan 1 cursus-handleiding. Effu “googlen” en je hebt al snel een dedicated gratis tutorial te pakken van een onderwerp wat jij je graag – op je eigen tempo – aan wilt leren.
ICT is en blijft mensenwerk!
Hoog tijd dat dat weer gewaardeerd gaat worden.. zonder stickers, merkjes, labeltjes, diplomaatjes of certificaten voor het ego, maar recht uit het hart!
@Ronald Vermeij: ik kan niet genoeg benadrukken hoe eens ik het met je ben!
Het is wel handig om te weten of een gasfitter gecertificeerd is, maar certificering op het hier bedoelde gebied, lijkt me klinklare nonsense, geldklopperij. We hebben al opleidingsniveau?s, WO, HBO, MBO, … waarop je in eerste aanleg iemand kunt beoordelen. De rest volgt uit ervaring en persoonlijkheid. Niet iedere cursus, hoeft afgesloten te worden met een certificering. Met die certificeringen maak je het ingewikkelder dan het is. Totaal overbodig.
@Ronald Vermeij
Na afgelopen jaar istqb foundation (test) en iNTCCM foundation (Configuration Management) gedaan te hebben, zie ik toch wel een voordeel:
Binnen de organisaties waar ik werk, zijn deze o.a. deze 2 certificeringen standaard. Het doen van deze trajecten heeft bij ons in ieder geval geholpen te zorgen dat iedereen dezelfde “taal” is gaan spreken.
Voor de rest kan ik me grotendeels vinden in je reactie, met name in het statement:
“Prove yourself @ the console”
Ik heb het in het verleden meegemaakt (op een echte 3270 “console”) dat er iemand de cursus binnenkwam met veel poeha en gestrooi met certificaten. Mijn collega en ik hadden wat basis-certificaten en een paar jaar hands-on experience.
3 maal raden wie de de praktijkproblemen in de cursus het snelste wist te tackelen……
Een certificaat is en blijft een papiertje. Het geeft aan dat je een bepaalde “taal” spreekt, en wellicht een bepaald denkniveau hebt. Het wil echter nog niet zeggen dat je het in de praktijk goed toe kunt passen.
Precies Ronald, een TU opleiding is toch voldoende, lijkt me. Laat die verkopers en managers eerst maar eens een middenstandsdiploma plus een cursus Nederlandse spelling volgen, dan zijn we echt een stuk verder.