Als het aan informaticadocent Armand Lejeune ligt, presenteert hij uiterlijk in april de eerste ict-casus voor scholieren. De vereenvoudigde versie van een casus uit het bedrijfsleven, moet de basis vormen van een nieuwe onderwijsvorm.
De nieuwe lesmethode waarbij scholieren samenwerken met ict-bedrijven, krijgt steeds meer vorm. Na gesprekken met het bedrijfsleven, gaat initiatiefnemer en informaticadocent Armand Lejeune binnenkort in overleg met scholen.
In de nieuwe onderwijsmethode gaat het om theoretische kennis, maar krijgen vooral de praktische vaardigheden de aandacht. Zo is het de bedoeling dat havo- en vwo-leerlingen uit de bovenbouw zich gaan bezighouden met projecten uit het bedrijfsleven. Lejeune denkt bijvoorbeeld aan het bouwen van een webwinkel, waarbij de leerlingen onder andere leren omgaan met PHP en het bouwen van databases.
Enkele maanden nadat Lejeune startte met de vormgeving van de lesmethode, heeft hij besloten dat de scholieren zich vooral moeten bezighouden met vereenvoudigde businesscases van ict-bedrijven. De afgelopen weken heeft Lejeune dat plan onder andere besproken met automatiseerder HP. Voor dat bedrijf is het samenwerkingsplan zo goed als af, aldus de informaticadocent. Verder zouden Sogeti en Atos Origin waarschijnlijk eveneens bereid zijn mee te werken aan het initiatief.
Kinderziektes
Hoewel het lesprogramma nog verfijnd moet worden, is Lejeune positief. "Als we kunnen samenwerken met de grote bedrijven, kunnen we alles krijgen wat we willen", zegt hij. De docent bedoelt daarmee dat de casussen kunnen worden afgestemd op de wensen van de scholier. Lejeune: "Sommige leerlingen willen hun informaticakennis bijvoorbeeld gebruiken in de medische hoek. We kunnen dan een project bieden dat daarbij past."
Toch krijgt het project ook kritiek. Zo worden er volgens HP-woordvoerder Herbert Wormgoor ‘steeds losse projecten ontwikkeld, terwijl er nog geen werkend paraplu-concept is'. Lejeune begrijpt die kritiek wel: "Bij elk initiatief zijn er in het begin kinderziektes, maar we moeten ergens beginnen", zegt hij. "Bovendien krijg ik ook positieve reacties uit het onderwijs. Ik heb gesproken met TU-studenten en met medewerkers van de informaticafaculteit van de universiteit Groningen. Ook andere universiteiten en hogescholen willen hierover met mij in gesprek. Er is behoefte aan een initiatief als dit."
Lejeune hoopt uiterlijk in april de eerste casus voor scholieren te kunnen presenteren.