De overheid vindt tijdens de kredietcrisis makkelijker ict-personeel. Door de economische tegenwind neemt de vraag naar ict’ers in andere sectoren af. Overheden kunnen zo de tekorten aan intern en extern ict-personeel wegwerken. Dat blijkt uit de ICT Barometer van Ernst&Young.
De overheid lijkt de periode van economische teruggang te benutten om het tekort aan ict'ers weg te werken. De kredietcrisis zorgt ervoor dat de vraag naar ict-personeel in het bedrijfsleven is gedaald naar het laagste punt in drie jaar. De overheid die al jaren met kampt met een tekort aan ict-personeel lijkt daar nu gebruik van te maken. Dat is de conclusie van de ICT Barometer, een tweemaandelijks onderzoek van Ernst&Young onder zeshonderd Nederlandse managers.
De onderzoekers stellen: "Het is opvallend dat de vraag naar interne en externe ict'ers bij de overheid gewoon blijft stijgen. Uit de laatste Miljoenennota en eerdere ICT Barometers komt naar voren dat de overheid de laatste jaren met een chronisch tekort aan ict'ers kampt. De overheid lijkt dan ook optimaal te profiteren van de economische teruggang. Door de afnemende vraag naar ict'ers in andere sectoren is de overheid in staat om op het eigen tekort in te lopen."
Overstap
Directeur ICT Leadership Jacob Verschuur van Ernst&Young ziet overeenkomsten met de situatie op de arbeidsmarkt in 2003. Toen was de stand van de AEX vergelijkbaar met de koers van eind 2008. Volgens de hoofdonderzoeker was de groep die de overstap maakt van het bedrijfsleven naar de overheid toen ook groter. "In 2003 zagen veel ict'ers ook in dat de overheid een stabiele werkgever is. Daar wordt tijdens economisch zware tijden minder aan budgetten getornd dan in het bedrijfsleven, integendeel zelfs."
Verschuur benadrukt dat de overheid bij de aanpak van ict-projecten nog een professionaliseringsslag moet maken. Volgens de onderzoeker moet er bij de overheid meer aandacht komen voor projectmanagement.
Dit is niet zo heel erg vreemd. De overheid heeft al heel lang een tekort aan ICT’ers. Dit komt deels doordat ze zeer lage tarieven eisen. Detacheerders gaan hier veelal niet mee akkoord. Zeker als de markt gunstig is en ICT’ers tegen hoge tarieven bij andere klanten weggezet kunnen worden. Nu de markt wat ongunstiger is voor de detacheerbrance, willen deze maar al te graag hun mensen wegzetten. “Tegen ieder aannemelijk bod”. Een medewerker op de bank levert immers minder op dan een medewerker ingezet tegen een laag tarief.
De overheid zou ook op momenten dat de vraag naar ICT’ers hoger is makkelijk aan personeel kunnen komen door realistischere eisen te stellen aan de tarieven. Prijzen onder de 50 a 60 euro voor een ICT’er is niet echt meer van deze tijd.
De kop zegt dat de overheid makkelijk ict’ers vindt. In de eerste regel is er sprake van makkelijker. ‘k Vind dat nog wel een verschil. Makkelijk tegenover makkelijker.
Waar praten we eigenlijk over? Eerst tien vacatures en een ict’er. En nu vijf openingen tegenover een sollicatant. Ja, dat is inderdaad makkelijker.
Ik ben het eens met de constatering van Rob. Ik word niet veel wijzer van dit artikel. De suggestie die gewekt wordt is dat de markt overspoeld wordt met werkloze ict’ers.
Misschien is het een idee om de auteur van het artikel af en toe op reacties van bezoekers te laten reageren.