Bij dienstverlener Ordina verdwijnt ongeveer zes procent van de banen. De reductie maakt deel uit van een reorganisatie waarmee het bedrijf 25 miljoen euro rendement wil behalen. De arbeidsplaatsen verdwijnen verspreid over het komende jaar.
Ict-dienstverlener Ordina schrapt 350 banen. De dienstverlener zegt zich te willen richten op het centraliseren van ondersteunende activiteiten en de overheadkosten te reduceren. Eenderde van de arbeidsplaatsen die verdwijnen, betreffen overhead. De banen zullen verspreid over komend jaar verdwijnen.
Ordina verwacht dat de kosten voor de reorganisatie twintig tot 25 miljoen euro bedragen. Het hoopt vanaf 2010 mede door deze maatregelen het rendement van de onderneming met 25 miljoen euro te verbeteren. Hierin is de tien miljoen euro al meegenomen die worden bespaard door de maatregelen die de dienstverlener in augustus met de presentatie van de halfjaarcijfers aankondigde. Het bedrijf maakte toen bekend zich meer te willen richten op langetermijncontracten.
De ict-dienstverlener heeft last van de haperende economie. Onlangs werd bekend dat het stopt met zijn activiteiten van business process outsourcing (bpo). Bovendien stuurde het bedrijf, net als andere vier grote Nederlandse dienstverleners, zijn onderaannemers een brief met de vraag de tarieven voor het komend jaar te verlagen.
‘ De reductie maakt deel uit van een reorganisatie waarmee het bedrijf 25 miljoen euro rendement wil behalen’
…om de bonussen van de directie te betalen.
Wel apart dat je rendement gaat halen op ontslagen medewerkers. twee derde is direct personeel/geen overhead. Leveren zij niets op of zitten die met z’n allen op de bank?
Niet op tijd bijscholen (incourante kennis van medewerkers) heeft dus als gevolg ontslag. Wiens schuld is dat?
@anoniem: drink nog even een extra bittere choco
En mmisschien drink ik em wel met je mee over enige tijd. Zal afhangen van of ik vriendelijk bedankt ga worden en hoe alles rondom deze organisatie gaat lopen.
Ik hoop dat ze snel openheid geven wie ze willen moven en hoe ze dat gaan doen. Het is toch fijn dat je tijdig weet dat je weg moet in deze tijden waarin banen minder voor het oprapen liggen en ontslagvergoedingen sterk naar beneden bijgesteld zijn.
Verder hoop ik dat de reorganisatie echt een verschil gaat maken. Anders zijn de 350 in 2009 niet genoeg en blijft het potentieel voor de toekomst klein. Dan moet je je toch gaan afvragen of je op de langere termijn bij zo’n organisatie wilt blijven…
Ordina zit al enkele weken op haar centen. Alles wat niet facturabel is, wordt naar 2009 verschoven en elke stuiver wordt 2x gecontroleerd… Dit is al het 3e jaar op rij bij Ordina dat dit gedonder aan het einde van het jaar gebeurd, verbaast mij dus niets dit… Dit moest er eens van komen.
Waarom zou je uberhaupt willen werken voor een grote organisatie? .. schijnzekerheid.
@welke kredietcrisis, je waardeoordeel valt snel
“Niet op tijd bijscholen (incourante kennis van medewerkers) heeft dus als gevolg ontslag. Wiens schuld is dat?”
Werkgever (facilitator en initiator) en werknemer (initiator) hebben de verantwoordelijkheid hiervoor. Omstandigheden kunnen er natuurlijk voor zorgen dat dit niet lukt. Als werknemer moet je dan je eigen conclusies trekken en verantwoordelijkheid nemen.
@welke kredietcrisis
Inderdaad. Het zijn alleen maar veredelde koppelbazen die een flink deel van je tarief opslikken voor een zogenaamd ?vast contract? dat niets waard blijkt zodra de kwartaalcijfers minder goed zijn. Word ZZP?er, geniet van de goede tijden en pak een lange vakantie in de recessie met een flinke pot spaargeld, of natuurlijk werk door beneden de prijs van deze oplichters.
Pecies! Ik ben inderdaad ook 10 jaar geleden voor mezelf begonnen. Ik zou nooit meer terug willen.
Ik denk dat iedereen vooral rustig moet blijven, niet moet speculeren en als je niet tegen de onzekerheid kunt je voor jezelf de beslissing moet nemen en op zoek moet gaan naar een andere baan. Er zijn ergere dingen.
Dit artikel zet je wel an het denken als werknemer. Zeker als je je jaren lang – met hart en ziel – hebt ingespannen voor een bedrijf.
In hoeverre zou je – de directie van een bedrijf waar je werkt – wettelijk aansprakelijk kunnen stellen voor het verlies aan werk en dus jouw baan, inkomsten???
Als JIJ iets verkeerd doet bij een klant kan dat reden voor ontslag zijn.
Maar als DE BEDRIJFSTOP waar je werkt iets uithaalt (verkeerde fusie, beursgang crasht, verkeerd beleid, niet zo optimaal HRM) wat de toekomst van het gehele bedrijf in gevaar brengt (en dus ook jouw inkomsten, financiele zekerheden)
Wat voor rechten heb jij dan als werk-nemer van dit bedrijf??
Of heb je dit maar te slikken omdat je werkzaam bent in een “gezagsdragende (eenrichtings verkeer) arbeids relatie?” en dus als de top je verk***** jij automatisch met hun brokstukken zit opgezadeld?