Kritiek leveren behoort onvermijdelijk tot het takenpakket van testers. De manier waarop dat gebeurt, kan nog wel wat aandacht gebruiken, vindt Rik Teuben van detacheringsbureau VX Company.
De techniek is belangrijk, maar de manier waarop de tester met zijn collega's omgaat, verdient minstens evenveel aandacht. Volgens Rik Teuben, technisch manager testing bij detacheerder VX Company, moet de tester zich meer verdiepen in de menselijke kant van het testvak. 'Het gaat om communicatie, argumentatie en het verwerken van informatie.'
De tester zit in een lastige positie, vindt Teuben. Niet alleen omdat het testvak niet altijd even serieus genomen wordt, maar ook omdat het leveren en aannemen van kritiek niet makkelijk zou zijn. "De tester wordt geacht feedback te geven op een product dat nog te wensen overlaat, maar mag ook weer niet te kritisch zijn", aldus Teuben, die sinds 1991 in het testvak zit. "Het is verdraaid lastig een goede tester te zijn en het is dan ook niet verwonderlijk dat niet alle testers in staat zijn op een goede manier kritiek te leveren. Dat is niet bedoeld als verwijt; het trainingsaanbod richt zich vooral op vakkundigheid en niet op communicatie tijdens het testen."
Kritisch bekijken
Volgens de technisch manager testing is het daardoor voor veel testers een uitdaging te blijven geloven in hun werk. Net als de programmeur wil de tester een goed eindproduct leveren, maar om dat te bereiken, moet hij dat product eerst kritisch bekijken. Logisch, zegt Teuben, 'maar je moet er wel tegenkunnen'. Om de kans op een goede samenwerking te vergroten, zou de tester zich meer moeten richten op de verbetering van het testproces en de effectiviteit en de doeltreffendheid ervan.
De afgelopen jaren is daar weinig aandacht aan besteed, aldus VX Company's manager. Teuben: "De testwereld heeft zich voornamelijk gericht op procesverbetering en toolondersteuning en zich onvoldoende bekommerd om de effectiviteit van de testers zelf. Daardoor is de effectiviteit van het testen de laatste decennia fors verbeterd, maar is de aandacht voor de invloed die testers zelf kunnen hebben, achtergebleven."
Communicatie
Communicatie zou een belangrijk aandachtspunt zijn. Voor ict'ers in het algemeen, maar voor de tester misschien nog wel meer. "Die moet feedback geven, argumenteren en veel informatie verwerken." Als voorbeeld noemt Teuben het testproces dat in het begin formeel is, maar later vaak een informeler karakter krijgt. "Daarmee moet je rekening houden", aldus Teuben. "Naarmate het proces vordert, moet je als tester bijvoorbeeld meer rekening houden met de gevoelens van de mensen met wie je werkt. Doordat de tester kritiek moet leveren, heeft hij ook te maken met emoties."
De tester zou daarom moeten leren hoe hij positiever kan zijn in zijn communicatie. Teuben: "Hij moet vechten vóór kwaliteit, in plaats van tégen een slechte programmeur."
Hoe ga jij hiermee om?
Ben jij juist een held in het geven van feedback? Of kan je nog wel wat lessen gebruiken? Reageer!
Jammer dat je slechte ervaringen hebt met testers Michel. Ik denk dat het tegenovergestelde waar is. Een tester is iemand die dankzij zijn sterke communicatieve en sociale vaardigheden in staat is een intermediair te zijn in een project. Lees de artikelen van Christian Hoppenbrouwers of (https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/development/2694614/1277180/goede-tester-is-een-teamwerker.html)Kees Blokland (https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/development/2516142/1277180/vergis-je-niet-in-testers.html) eens. Als je dan nog steeds van mening bent dat testen iets voor Nerdo’s is, dan weet ik het ook niet meer.
Juist,
Computers bestaan relatief kort, testen bestaat sinds ongeveer 1981 dat is nog recenter, nog korter.
Maar testers zijn mensen die zich juist met de nieuwste ontwikkelingen en trends bezig houden. Ze zijn “het modernste van de groep ICT-ers” en dus niet bepaald nerd, maar juist blitz… 🙂
(Als ik kijk naar de groepen waarin ik gewerkt hebt dan blijkt dat ook wel, het zijn juist veelal de wat ‘snellere jongens’ de nerds groep zijn wat dat betreft meer de programmeurs met oud Linux t-shirtje en stoffige baard.
Testers zijn hip!!! 🙂
Het is niet de vraag of testers hip zijn of neurdo’s, het gaat om de achterliggende gedachte wat er mee bereikt kan worden.
Er wordt naar mijn zins op het moment te veel getest in de maatschappij terwijl er meer gekeken moet worden naar de toekomst.
Helemaal mee eens Martin
‘ Er wordt naar mijn zins op het moment te veel getest in de maatschappij terwijl er meer gekeken moet worden naar de toekomst.’
Erg ongenuanceerde uitspraak. Lat ik de vraag omdraaien. Als je leven afhangt van een ziekenhuissysteem, je spaargeld afhangt van een banksysteem en je auto op de weg blijft dankzij de ingebouwde veiligheidssystemen, hoe zou je je voelen als geen een van deze systemen getest is? Persoonlijk ben ik erg blij met creatieve zeikerds; zij kunnen veel (maar nog niet alle) ellende voorkomen, en goede testers kunnen ook helpen problemen op te lossen in plaats van alleen rapporteren.