Werkgevers moeten ervoor zorgen dat hun bedrijf over een flinke dosis ‘wij-gevoel' beschikt. Volgens onderzoekers van onderzoeksbureau CRF wil de ict'er zich herkennen in de identiteit van het bedrijf waarvoor hij of zij werkt.
Ict'ers ontlenen hun status aan het bedrijf waarvoor ze werken. Dat blijkt uit het onderzoek Top ICT Werkgevers Nederland 2008. Een bedrijf dat beschikt over wat de onderzoekers omschrijven als ‘het wij-gevoel' zou een populaire werkgever zijn.
Volgens de geënquêteerden willen werknemers zich kunnen herkennen in de identiteit van de organisatie waarvoor ze werken. "Ze gaan werken voor de club die bij hen past, net zoals ze op zaterdag voetballen bij de voetbalclub die bij hen past", aldus een van de ict-werkgevers die deelnamen aan het onderzoek.
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat alle Top ICT Werkgevers 2008 ‘het clubgevoel' proberen te realiseren. Dat zou niet alleen gunstig zijn bij het aantrekken van personeel, zegt Mary van der Kuip, manager Benelux bij onderzoeksbureau CRF. Ook als de werknemer het contract getekend, zou een gevoel van saamhorigheid zijn vruchten afwerpen. "Werknemers zijn dan veel honkvaster", aldus Van der Kuip. "78 procent van de Top ICT Werkgevers 2008 heeft een personeelsverloop lager dan tien procent. Dat is uniek in de huidige overspannen ict-arbeidsmarkt."