De studieroute van de Fontys Hogeschool ICT in Eindhoven is aangevuld met een security lab. Studenten kunnen er kennismaken met de praktische kanten van beveiliging en ict.
Studenten van de Fontys Hogeschool ICT in Eindhoven krijgen sinds vandaag praktijkles in hacken. De school heeft er een speciaal laboratorium voor geopend.
In het se.curity lab houden studenten zich nder andere bezig met de manier waarop hackers te werk gaan, forensisch ict-onderzoek en informatie-, netwerk- en toegangsbeveiliging. Ook kunnen er voor bedrijven security scans worden uitgevoerd om bijvoorbeeld de veiligheid van hun webserver en websites te testen.
Het laboratorium maakt deel uit van de studieroute ICT & Beveiliging. Studenten die voor die specialisatie kiezen, maken in het laboratorium kennis met de praktische kanten van beveiliging en ict.
Op dit moment zijn zeventig studenten in negen projecten bezig met de implementatie van het lab.
Ik vind dit een hele nuttige toevoeging van die opleiding. Op dit moment doe ik een opleiding tot Security Technoloog @ HU en ik vond dat dit te weinig naar voren kwam bij mijn vorige ICT opleiding…
Beetje onzin. Hacken is een manier van denken en vervolgens zaken anders aanpakken dan wat normaal gesproken de bedoeling is.
Op mijn opleiding heb ik ook een cursus hacken gehad, maar veelal is security toch ook common sense. Ik vind het een beetje loos in elk geval.
Het is wel leuk dat er echt een apart gedeelte(het lab) waar men lekker tekeer kan gaan met allerlei tools. Dat kan uiteraard niet in het eigen netwerk van de school…. 😉
Als je weet waar je zwakke punten liggen kun je deze verbeteren. Dus ik denk dat het zinnig is. En via “hacken” kun je daar achter komen door wat “out-of-the-box” denkwerk.
Zou iemand het volgende toe kunnen lichten:
In hoeverre wordt hier daadwerkelijk nieuwe kennis op gedaan? Ik denk dat les in “hacken” slechts studenten een impuls geeft om zaken op een andere manier te bekijken. In plaats van de “Hoe los ik dit probleem het meest efficient op” wordt het dankzij deze lessen (als het goed is) “Hoe los ik dit probleem efficient en veilig op” waarbij men dus testcases gaat toepassen die vanuit het gedachtepunt van een hacker worden opgezet.
De beste boswachter is een vroegere stroper.
Maw, wie goed kan hacken kan ook beter beveiligen.
Er les in krijgen is dus leren een goede boswachter te zijn.
Dames/Heren,
Als professioneel beveiligings exper(“hacker”), wil ik toch kwijt dat hacken iets meer is als “dingen anders doen dan verwacht”, want dit gebeurt dagelijks (geintje)
Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat er eindelijk onderwijs komt in de basisbeginselen van “hacken”, al is het maar om het verschil tussen hacken en cracken duidelijk te maken en welke soorten van hacken er allemaal zijn en het jargon bijv. lifehacking, phreakers, phishing etc.
Als je weet waar de risico’s van hacken zich kunnen voordoen en hoe belangrijk het is om je gegevens te beschermen, weet je ook hoeveel veiligheidsmaatregelen je ergens moet inbouwen.
Beveiligen is vaak een kwestie van psychologie (denk daar maar eens over na…).
Besef dat een hacker iets wil kunnen vinden, dus soms moet je hem een snoepje geven (dan heeft hij tenminste iets, de kans dat hij dan op zoek gaat of er nog meer snoepjes liggen is vrij klein als je de snoeppot vervolgens goed verstopt. Hij denkt dan dat hij alles al heeft gevonden.
Kortom: Er valt genoeg te leren bij een cursus hacking.
Kijk bijv. maar eens op een site als http://www.packetstormsecurity.org wat er komt kijken bij deze discipline
Ik werk al dik 15 jaar in de ICT en heb enorm veel projecten gedaan. Wat ik zie is dat alles een beetje jammer is met die studenten. Hacken is al tig jaar oud en ik zie geen vernieuwing. Altijd dezelfde onzinnige zooi met firewalls, poortjes, accounts, etc, die studenten moeten de kneuzen (zoals wij) in het vak de nieuwe dingen tonen. Ik denk dat de heren mij niet veel kunnen leren (wij staan ook niet stil, doen alle Microsoft examens die je kunt vinden, cisco is ook altijd aanwezig, etc). Ik zou wel eens willen zien dat de Nederlandse student gewoon met als de Toyota Prius in de auto techniek, ineens 10 jaar voorloopt. Een student moet eigenlijk aan het front staan zodat de oude rot mee kan. Dus waar blijft nu de echte student met de vernieuwende techniek? We willen de oorlog wel eens winnen en die amerikaan eens wat laten zien (helaas)
Hey jongens!
Ik heb een vraag.
Ik vind hacken en dat soort dingen helemaal te gek.
Ik wil later professioneel beveiligings specialist worden die ingehuurd wordt om bijvoorbeeld bij een bedrijf het netwerk te hacken en dan uit te leggen hoe ze hun systeem beter kunnen beveiligen.
Ik zit op dit moment nog op het vmbo-t.
Wat kan ik hierna het beste doen?
Welke opleiding moet ik gaan volgen?
Alvast bedankt!
Hackers hebben al gewonnen.
Deze slag mensen hebben een andere drive, een andere motivatie om een systeem te infiltreren welke ook wel “The never ending search for knowledge” genoemd word. Waar een Anti-Hacker (Whitehat?) zijn werk doet om zijn gezin te onderhouden en z’n te dure BMW te kunnen rijden hacked de Blackhat om hij/zij het kan en wil, om zijn/haar kennis te verbreden. Het zit in de natuur van deze mensen.
En hier een gratis tip; de grootste beveiligingslekken zitten niet in het netwerk, firewall of OS. Het grootste beveiligings risico is de interne werknemer.
“It is easier to fight
for one’s principles
than to live up to them.”