Managers die medewerkers willen overtuigen van hun standpunt, kunnen maar beter geen jargon gebruiken. Praat in normale taal en gooi je charme in de strijd, is het advies.
Valse bescheidenheid is funest voor je carrière, zegt schrijfster Mirjam Wiersma. Vorige maand kwam haar boek ‘Je eigen PR' uit. Vier tips hoe je collega's van je gelijk kunt overtuigen.
Verwerf steun
Argumenten zijn subjectief en daarmee niet ‘goed' of ‘slecht'. Weet dus vóórdat je een plan in de groep gooit, hoe je collega's er ongeveer over denken. Vooraf polsen dus. Je weet dan ongeveer welke reacties je kunt verwachten als je je idee in de vergadering lanceert. Bovendien kweek je betrokkenheid: als je hebt overlegd over een plan en de bijdrage van je collega meeneemt in de plannen, zal hij/zij je minder snel aanvallen in de vergadering waarin je het idee introduceert.
Charme en duidelijkheid
Aardig zijn helpt wanneer je iemand wilt overtuigen. Verlies daarbij niet uit het oog dat je ook duidelijk moet zijn over je wensen. Je kunt ook je charme en je uitstraling in de strijd gooien. Let op: knappe mensen hebben niet altijd de meeste uitstraling.
Kweek zelfvertrouwen
Voorzie jezelf van positieve feedback, investeer in je kleding, hou vol en grijp kansen. Zelfvertrouwen kan groeien door dingen vaak te doen. Vergeet niet dat carrières niet alleen uit successen bestaan, maar ook uit minder goede periodes.
Wervende woorden
Taalgebruik heeft invloed op de vraag of je boodschap door je toehoorders wordt opgepikt. Managementjargon kun je beter vermijden: iemand die managementjargon hanteert, wordt gezien als minder betrouwbaar, aldus Wiersma. Gebruik dus geen termen als ‘think outside the box', ‘best practices' en ‘helicopterview'.
Het gebruik van vakjargon verbloemt volgens mij vaak het feit dat ze het zelf ook niet helemaal snappen. Geen wonder dat je dat dan ook niet kunt uitleggen aan je medewerkers. Als ze gewone taal gebruiken, gaan ze het zelf ook ineens begrijpen waar ze het over hebben! Bovendien krijg je vanuit de medewerkers een veel betere respons en zal het uiteindelijke product gewoon beter zijn. Managers, kom uit je ivoren torentje!
Toch altijd weer jammer dat ‘politieke’ tactieken nodig zijn om een idee aan de man te brengen. Dat is het lot van de mens: de pijnlijke spagaat tussen objectiviteit en subjectiviteit.