Ict-werkgevers zijn best bereid hun personeel een cursus te laten volgen. In praktijk komt het er echter weinig van. Werknemers willen wel, maar hebben gewoon geen tijd.
De Nederlandse hoogopgeleide werknemer wil zich graag verder ontwikkelen, maar heeft het daarvoor te druk. Dat blijkt uit onderzoek van Getronics PinkRoccade, dat daarvan 16 april 2008 de resultaten presenteerde.
Meer dan de helft van de werkende Nederlanders wil vaker een cursus of opleiding volgen, aldus Jan Timmer, Vice President Human Recources bij de ict-dienstverlener. Onder jonge professionals is de behoefte om te leren nog groter: bijna driekwart van hen heeft daar belangstelling voor.
Groeitraject
Volgens de onderzoeksresultaten staan de meeste werkgevers positief tegenover personeel dat wil bijleren. Van de Nederlandse werknemers zegt 72 procent gelegenheid te krijgen zich verder te ontwikkelen in zijn of haar vakgebied. Onder ict'ers is dat nog iets meer. Bovendien zouden de meeste leidinggevenden in overleg met hun personeel een groeitraject uitzetten voor de komende jaren. In de ict ligt dat percentage op 43 procent.
Desondanks zegt 63 procent van de hoogopgeleide werknemers geen tijd te hebben om extra kennis op te doen. Ict'ers hebben het nog drukker: ruim driekwart zegt het te druk te hebben om een opleiding te volgen. "Dat is jammer", vindt Timmer, "want een gelukkige werknemer is een goede werknemer. Werkgevers moeten de balans tussen werk en privé dan ook goed in de gaten houden." Timmer wil daarbij wel een kanttekening maken: "Werknemers die hun carrière willen ontwikkelen, moeten nu eenmaal keuzes maken."
Vrije tijd
Werkgevers die hun personeelsleden zo veel mogelijk gelegenheid willen geven zich te ontwikkelen, doen er goed aan rekening te houden met de wensen en mogelijkheden van werknemers, aldus Timmer. Zo is ruim de helft van de ondervraagden bereid in zijn of haar vrije tijd maximaal vier uur per week te studeren. Voor 17 procent van de professionals is een investering van méér dan vier wekelijkse studie-uren ook geen probleem. Het leren op eigen tempo en thuisstudie zijn volgens bijna driekwart van de werknemers dan wel een vereiste.
Volgens Timmer behoren ook doorgroeimogelijkheden tot de ontplooiing van werknemers. "Leidinggevenden moeten personeel de kans geven binnen een bedrijf van functie te wisselen", aldus Timmer, die vindt dat managers dat niet zouden moeten tegenhouden uit angst om een medewerker kwijt te raken. "Werkgevers moeten niet alleen denken aan de productie, maar ook betrokken zijn bij de ontwikkeling van het personeel."
TNS Nipo ondervroeg in opdracht van Getronics PinkRoccade 729 hoogopgeleide respondenten van achttien jaar of ouder. Onder de geënquêteerden bevinden zich 185 ict'ers.
Probleem is dat opleiding ten koste gaat van productie-uren, en dus van je bonus… Opleiding zou niet of slechts gedeeltelijk ten koste moeten gaan van die uren (50%?), dan zouden een stuk meer mensen opleidingen volgen.
Even een reactie op wat Ad over productie-uren vermeldt. Zelf denk ik dat het op langere termijn ten goede komt van de productie-uren.
Men gaat zich toch op een bepaald gebied verder ontwikkelen, dit kan volens mij alleen maar in het voordeel zijn voor zowel de werknemer als werkgever en de werknemer is efficienter met de uitvoering zijn taken i.v.m. met de aangevulde kennis, is daardoor gemotiveerder en de werknemer krijgt meer eigenwaardegevoel.
Al met al zou dit op den duur een positief effect kunnen hebben op het rendement van de omzet. ( productie, dienstverlening enz.)
Klopt, ik doe projecten en heb geen tijd om stil te staan bij een opleiding. Ik zoek het zelf wel uit in een virtual en maak technische ontwerpen voor de klant. Die opleiding gaat mij niet meer vertellen omdat de techniek daar niet bespreekbaar is. Men draait een boekje door en geeft op geen enkele lastige vraag een antwoord. Dus, wat is die opleiding nu eigenlijk waard. Wie kan aantoonbaar maken dat ik daar naartoe moetm zodra ik met mijn enorme omgeving aankom zijn de opleiders niet thuis.