Verkeersdrukte en een nieuwe generatie werknemers zorgden ervoor dat Accenture maatregelen nam om de werk/privé-balans van de werknemers te verbeteren. Het bedrijf heeft nog altijd het imago dat werknemers er hard moeten werken.
Accenture heeft als jong merk eigenlijk nog geen imago. Aan de ene kant komt het naar voren als een prettige werkgever, aan de andere kant wordt gedacht aan lange dagen werken en een harde cultuur. "Mensen die in de consultancy bij ons werken moeten hier ook hard werken. Dat vertellen we ook aan de poort. In de technologie of outsourcing is dat anders", zegt David Hulsenbek, HR-manager bij Accenture.
Het bedrijf merkt dat jonge nieuwe werknemers op een andere manier in het leven staan. "Ze willen meteen na het afstuderen parttime kunnen werken. Soms is dat omdat ze een sport beoefenen of misschien hebben ze wel nog een eigen bedrijfje." Ook de drukte op de weg zorgt ervoor dat werknemers liever geen leaseauto meer krijgen, maar met het openbaar vervoer naar het werk willen. Accenture kende wel al mogelijkheden om parttime te werken of een openbaar vervoer-kaart te verkrijgen, maar het personeel was hier niet altijd van op de hoogte. Het bedrijf heeft daarom alles opnieuw op papier gezet in een work/life-policy.
Deeltijdwerken
In deze policy staat onder andere dat werknemers vier dagen kunnen werken of hun werktijden flexibel kunnen indelen. Hulsenbek: "Drie dagen werken is voor consultants lastig, omdat ze bij een klant werken. We laten wel zien dat het normaal is dat werknemers om vier uur vertrekken om de kinderen van school te halen. Om dat goed te regelen hebben we dat vastgelegd." Ook mt-leden van Accenture maken gebruik van de deeltijdregeling. Freek Kneepkens, werknemer bij Accenture, zegt dat het deeltijdwerken goed te regelen is. Zelf werkt hij 90 procent. "Maar je moet het zelf wel in de gaten houden. In het begin is het zoeken en dan moet je het ook duidelijk communiceren, maar dan is het verder ook prima."
Ook mogen werknemers in een hotel overnachten als ze langer dan 2,5 uur heen en weer moeten reizen. De policy geldt alleen voor Accenture Nederland, maar de Nederlandse vestiging heeft wel gekeken naar de buitenlandse vestigingen. "De problemen spelen niet in alle landen. In Amerika is 2,5 uur naar het werk reizen om de hoek", zegt Hulsenbek.
Vrijwilligerswerk
Een andere regeling die nu wat meer naar voren wordt gebracht is de mogelijkheid om vrijwilligerswerk te doen in Nederland of in het buitenland. Werknemers kunnen daarbij kiezen uit drie programma’s, waarvan de duur verschilt van een aantal dagen tot een jaar. Kneepkens ging met VSO voor tien maanden naar Papoea Nieuw Genua. Accenture betaalde de plaatsingskosten en het pensioen werd doorbetaald. Kneepkens nam tien maanden onbetaald verlof, maar kon daarna weer gegarandeerd terug in dienst komen. Toestemming krijgen was niet lastig. "De reacties waren wisselend. De projectmanager reageerde wat minder enthousiast, want het vergde wat passen en meten. Uiteindelijk stond hij er wel positief tegenover. De klant vond het alleen maar leuk en een goede stap", zegt Kneepkens.
Hulsenbek noemt de nieuwe maatregelen geen recruitmentmaatregel. "We gaan het niet naar buiten schreeuwen. Het moet niet de kern van onze boodschap worden. Maar we hopen uiteindelijk wel dat het deel gaat uitmaken van het beeld dat mensen van Accenture hebben."