Er komt voorlopig geen internet in de trein. De Nederlandse Spoorwegen (NS) achten het plan om intercity’s uit te rusten met internet financieel niet haalbaar. Een samenwerking met KPN om de verbindingen te realiseren is beëindigd.
Volgens NS zijn de plannen om treinen uit te rusten met draadloos internet voor reizigers niet haalbaar. Dat maakte NS gisteren bekend. "De plannen om treinen uit te rusten met internet zijn te grootschalig en bedrijfseconomisch niet haalbaar", liet de bedrijfstop weten. De samenwerking tussen NS en KPN is officieel beëindigd. Beide partijen werkten samen om reizigers van intercity’s te voorzien van internet, actuele reisinformatie en nieuws en entertainment.
Kosten
De kosten voor het inbouwen van de hardware in treinen pakken hoger uit dan verwacht en inkomsten uit reclames (een belangrijke financieringsbron) vallen tegen. Volgens beide partijen komt het project tientallen miljoenen euro’s tekort om rendabel te zijn.
Haalbaarheid
NS heeft al langer het plan om treinen uit te rusten met gratis internet. Daarvoor werd vorig jaar een intentieverklaring getekend met KPN. Toch is er telkens discussie over de haalbaarheid. Eerder haakten RTL Nieuws en de gratis ochtendkrant Dag af als potentiële leveranciers van video-content en informatie.
Reisinformatie
NS gaat zich nu eerst richten op het geven van actuele reisinformatie aan klanten. Dat gebeurt onder meer via elektronische schermen in de stations, via bakken boven de perrons en lichtkranten in stoptreinen.
Voorstel PvdA
Maandag meldde PvdA-kamerlid Diederik Samsom vlak voor de behandeling van de verkeersbegroting in de Tweede kamer, dat NS vaart moet zetten achter beloften over gratis internet in treinen. Samsom wil dat de Kamer 15 miljoen euro uittrekt om internet in de treinen mogelijk te maken. Internet zal volgens het kamerlid reizen met de trein aantrekkelijker maken voor forensen, studenten en het zakelijk autoverkeer terugdringen. Volgens het kamerlid vergt de totale investering voor internet in treinen 50 tot 100 miljoen euro. Hij vindt dat NS, ProRail en commerciële partijen moeten bijspringen voor de overige kosten.
Is ‘lokaal’ internet aanbieden uberhaupt niet een beetje achterhaald, nu de internet-capabele telefoons en flat-fee UMTS-verbindingen gemeengoed beginnen te worden? Als ik wil internetten in de trein heb ik geen verbinding van de NS nodig.