Robeco Direct besteedt de backoffice-processen voor beleggen en sparen uit aan Ordina. Het streven is om deze activiteiten per 1 mei aanstaande over te dragen.
Dit contract voor business process outsourcing (bpo) heeft een looptijd van tien jaar en kent een waarde van 85 miljoen euro. Bijna veertig medewerkers, die nu nog de backoffice bij Robeco bemannen, stappen over naar Ordina. De automatiseerder zal dit jaar en volgend jaar gebruiken voor een migratie van de Robeco-systemen naar het eigen bpo-platform.
Leni Boeren, lid van de directie van de Robeco Groep, stelt dat de uitbesteding tot doel heeft om een uitbreiding van de backoffice te kunnen realiseren. "Hierdoor kunnen wij meer tijd besteden aan de advisering van onze klanten en het ontwikkelen van producten en diensten voor vermogensvorming op maat. Ook hebben we hiermee de werkgelegenheid voor onze medewerkers, die naar Ordina gaan, veiliggesteld."
Ordina richt zich met zijn bpo-activiteiten uitsluitend op de financiële sector. Recentelijk wist wist de automatiseerder naast Robeco Direct opdrachten binnen te halen van Bank Nederlandse Gemeenten voor betalingsverkeer, en Reaal Verzekeringen voor hypotheken. In april 2004 nam het bedrijf de backoffice- en it-activiteiten van Staalbankiers over. De infrastructuur van deze Achmea-dochter vormde voor Ordina de basis om ook administraties van andere banken en vermogenbeheerders te kunnen uitvoeren.