Op de vraag waar werk je, durf jij trots de naam van je werkgever te noemen. Je weet ook waarom je blij bent met het bedrijf. Je hebt de mogelijkheid om opleidingen te volgen, te flexwerken of je wordt als mens behandeld. Want jij werkt bij één van de beste ict-werkgevers van Nederland?!
Computable vroeg meer dan 3500 ict'ers naar het imago van de tien grote Nederlandse ict-werkgevers. Uit het onderzoek voor de Computable 100, naar het imago van werkgevers, kwamen de tien bedrijven al als beste naar voren. Computable vroeg aan de respondenten van het onderzoek of ze het bedrijf kenden. Zo ja, dan mochten ze aangeven op welke vlakken (bijvoorbeeld de bedrijfscultuur) ze het bedrijf het beste vonden scoren. Philips kwam over de hele linie als beste werkgever uit de bus.
Philips: geen baan maar carrière
"Wij overhandigen een potentiële werknemer geen sleuteltjes van een leaseauto. We geven de werknemer een baan met uitdaging en een opleidingstraject. Je krijgt geen baan bij Philips, maar een loopbaan", zegt Dirk van de Lagemaat, hoofd recruitment operations voor Europa. En dat werkt blijkbaar. Philips komt uit het onderzoek van Computable over de hele linie het beste naar voren.
Volgens Philips scoort het bedrijf zo goed, omdat het bedrijf geen detacheerder is, maar een grote multinational. Het bedrijf krijgt projecten waar mensen langer dan een jaar aan werken. "Je bent bij Philips echt eigenaar van de opdracht. Het is geen uurtje factuurtje, maar de werknemer heeft echt voldoening van het werk", zegt Franc Kooistra, projectmanager SAP recruitment.
Philips scoort goed op alle onderdelen. Bij het imago betreffende arbeidsvoorwaarden eindigt het bedrijf op een tweede plek.Volgens Van de Lagemaat en Kooistra komt dat omdat het bedrijf een goed totaalpakket biedt. "Dat IBM qua imago van arbeidsvoorwaarden beter scoort, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ze een hoger bruto maandsalaris betalen, maar mensen moeten ook naar andere dingen kijken, zoals pensioenregelingen", zegt Kooistra. Van de Lagemaat: "Als je een leaseauto hebt dan betaal je weer een hoop extra belasting. Misschien moeten wij de kandidaten beter uitleggen dat ons totaalpakket heel goed is".
Vooral qua producten en diensten doet Philips het beter dan de anderen. "Het klopt dat we heel veel raakvlakken hebben met de klant. Aan de slogan ‘sense and simplicity' wordt heel veel geld uitgegeven. Daarop liften we wel mee," zegt van de Lagemaat. Het zorgt er ook voor dat het bedrijf streng naar de kandidaat kijkt. "Als een kandidaat zegt dat hij hier wil komen werken door die leuke Senseo, dan is het wel slim om door te vragen". Het bedrijf is zich van bewust dat het tij op dit vlak snel kan keren. "Google doet het nu ook heel goed als werkgever. Maar als de hype voorbij is, is dat ook weg".
Ook het internationale karakter van het bedrijf zorgt ervoor dat Philips een aantrekkelijk imago heeft. "Je staat misschien wat minder in de file, maar reist wel de wereld rond", zegt van de Lagemaat. Kooistra: "We maken wereldwijde projecten voor een wereldwijde markt. Maar dat betekent wel dat we de betere consultants zoeken".
Philips legt de verantwoordelijkheid voor carrière en werk bij de werknemer. Van de Lagemaat: "Het is niet de bedoeling dat iemand solliciteert op een vacature van 40 uur, maar uiteindelijk blijkt dat hij maar zo'n drie dagen kan werken". Ook is de werknemer zelf verantwoordelijk voor zijn carrière. "We verwachten dat een kandidaat nadenkt over zijn loopbaan. Wij willen dat mensen meer doen dan een trucje. Je redt het anders niet", zegt Kooistra.
Hoewel Philips wereldwijd een goed imago heeft, is het nog steeds lastig om goede kandidaten te vinden. "Mensen maken heel weloverwogen een keuze voor een werkgever", zegt Kooistra. Van de Lagemaat vult aan: "Het vinden van kandidaten kost steeds meer tijd, geld en energie, maar we hebben zien aankomen dat de markt schaars zou worden". Het bedrijf laat zich niet in met snelle acties, maar zorgt ervoor dat zij bieden wat de markt vraagt. "Het is fijn om een goed imago te hebben. Maar je moet nadenken over meer. Anders heb je een groot probleem als je imago morgen een deuk oploopt"
IBM: flexwerken voor vrouwen en mannen
"Wij communiceren veel over wat we bieden aan arbeidsvoorwaarden. Dat doen we zowel naar buiten als intern", zegt Bert Ferwerda, HR-directeur Benelux voor IBM. Het bedrijf geeft intern een nieuwsbrief uit waarin aandacht wordt besteed aan welke veranderingen die bijvoorbeeld tijdens prinsjesdag bekend worden gemaakt van toepassing zijn op de werknemer. Een werknemer kan ook op de hoogte blijven via het intranet.
Iedere werknemer heeft een eigen plek, de online personal benefit statement, waar hij of zij het totaal aan arbeidsvoorwaarden kan zien. Aan elke voorwaarde zit een bedrag gekoppeld, waardoor een werknemer de prijs van het totale arbeidspakket weet. "Zo heeft een werknemer ook echt een gevoel wat een bepaalde voorwaarde betekent", zegt Ferwerda.
Ook onderzoekt IBM de tevredenheid van de werknemer. En met de uitkomsten wordt ook daadwerkelijk wat gedaan. Eén van de dingen die eruit voortkwam was een laptopstandaard, die de werknemer overal mee naar toe kan nemen. Zo staat de laptop altijd op de goede hoogte.
Het bedrijf werft twee soorten ict'ers, recent afgestudeerden en mensen met ervaring. Bij de eerste groep gaat het om hbo of universitaire studenten die vers uit de schoolbanken komen. Het bedrijf neemt per jaar honderd jonge mensen aan. Ondanks dat het bedrijf hier niet erg voor hoeft te werven, hebben ze wel verschillende programma's om jonge mensen met IBM kennis te laten maken. Een voorbeeld is het ‘extreme blue programma'. Jonge, getalenteerde studenten bedenken in samenwerking met een groot bedrijf een product. "Deze jonge mensen kunnen we zelf opleiden".
Het werven van mensen met ervaring is wat lastiger. "Maar als je bij ons komt werken staat er ook heel wat tegenover. We bieden professionals een uitdaging, de mogelijkheid om zelfstandig te werken en de gelegenheid om zich te ontwikkelen." IBM zet vooral in op flexwerken. "We controleren niet op het aantal uren dat iemand maakt. Dat geeft professionals een gevoel van waardering".
Uit onderzoek van Computable blijkt dat vrouwen het vooral belangrijk vinden om de tijd zelf te kunnen indelen. IBM heeft tot doel gesteld om de man/vrouw verhouding fiftyfifty te hebben. Dat is veel voor een ict-bedrijf. "Dat halen we ook niet, maar we streven er wel naar. Het belangrijkste is dat we de vrouwen ook binnen houden". Ook hier werft het bedrijf al heel jong vrouwelijke ict'ers, onder andere door het Exite-kamp. Tijdens deze week laat IBM vrouwelijke brugklassers zien hoe leuk ict kan zijn.
Om het bedrijf gezond te houden, werkt IBM aan allerlei proefprojecten, onder andere op het gebied van gezondheidsmanagement. Met de eigen arbodienst wordt een werkvermogensmonitor ontwikkeld, waarin een manager kan zien onder hoeveel druk de werknemer werkt. Als de werknemer in een oranje vlak komt, is het gevaarlijk en wordt de manager ingeschakeld. Een gezonde werknemer is belangrijk voor IBM. Ferwerda: "Het zijn de beste ambassadeurs van ons bedrijf."
[Beeld: Pieter Postma]
Totaal
1. Philips
2. Microsoft
3. IBM
4. Oracle Nederland
5. HP
6. Capgemini
7. Ordina
8. LogicaCMG
9. Atos Origin
10. KPN
Aansprekende bedrijfscultuur
1. Philips
2. Oracle Nederland
3. HP
4. Microsoft
5. Ordina
6. IBM
7. Capgemini
8. Atos Origin
9. KPN
10. LogicaCMG
Goede doorgroeimogelijkheden
1. Philips
2. Microsoft
3. IBM
4. Oracle Nederland
5. Capgemini
6. HP
7. LogicaCMG
8. Ordina
9. Atos Origin
10. KPN
Goede arbeidsvoorwaarden
1. IBM
2. Microsoft
3. Philips
4. Oracle Nederland
5. Capgemini
6. HP
7. LogicaCMG
8. Ordina
9. KPN
10. Atos Origin
Aansprekende producten of diensten
1. Philips
2. HP
3. Oracle Nederland
4. IBM
5. Microsoft
6. KPN
7. Capgemini
8. Ordina
9. LogicaCMG
10. Atos Origin
Interessante functies
1. Philips
2. IBM
3. Microsoft
4. Capgemini
5. HP
6. Atos Origin
7. Oracle Nederland
8. Ordina
9. LogicaCMG
10. KPN
Goede loopbaanbegeleiding
1. Microsoft
2. Philips
3. IBM
4. Capgemini
5. Oracle Nederland
6. HP
7. Ordina
8. LogicaCMG
9. Atos Origin
10. KPN