Het .nl-domein wordt steeds meer een merk. De toevoeging van .nl aan het internetadres is nauwelijks relevant meer voor de navigatie op internet. Identificatie wordt belangrijker dan navigatie. Dat zei oprichter van technologiemagazine Wired en innovatie-guru Kevin Kelly tijdens een bijeenkomst in Zaandam ter viering van het vijfentwintig jarig bestaan van het .nl-domein.
Kelly sprak op het door SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland) georganiseerde congres over de toekomst van internet. Hij boog zich na zijn optreden over de vraag hoe de komende vijfentwintig jaar van het .nl-domein eruitzien.
Kelly: '.nl wordt steeds meer een merk. Mensen typen nauwelijks nog volledige webadressen in de adresbalk. Ze komen bijvoorbeeld binnen via zoekmachines. In principe is de domeinnaam voor de navigatie op internet niet relevant meer.'
Hij stelt dat organisaties achter websites de landentoevoeging in het webadres vooral zullen gebruiken voor hun imago. 'Een organisatie kan bijvoorbeeld met .nl laten zien dat het in dat land actief is of binding heeft met dat land. Het is een middel om je te onderscheiden van het algemene .com.'