De omzet van app stores stijgt in 2012 naar 14,1 miljard dollar. Dat is 92 procent meer dan de 7,3 miljard dollar omzet in 2011. In 2015 is de markt goed voor 36,7 miljard dollar. Naast leveranciers van mobiele applicaties voor het gebruik op smartphones en tablets is deze groeimarkt ook interessant voor telecomdienstverleners. Dit meldt onderzoeksbureau Canalys.
Canalys schrijft in zijn rapport ‘Canalys Mobile App Store Analysis forecast' dat de markt voor mobiele applicaties tussen 2011 en 2015 gemiddeld met 50 procent groeit. Wereldwijd zijn er inmiddels bijna 420 miljoen smartphones en 43,3 miljoen tablets in gebruik.
Niet alleen softwareleveranciers zoals Apple, Microsoft of Google gaan goed verdienen aan de toenemende vraag naar mobiele applicaties die beschikbaar zijn in app stores. Ook telecomdienstverleners, ofwel mobile network operators (mno's), kunnen app stores opzetten en er geld aanverdienen, aldus Canalys. Dat is mogelijk omdat ze veel kennis hebben van het belgedrag en internetgebruik van hun klanten. Vanuit hun eigen platform kunnen mno's apps aanbieden die de klant snel wil hebben. Bijvoorbeeld door middel van promotieacties of aanbevelingen.
Locatiediensten
Volgens Canalys zien veel mobiele gebruikers de bomen door het bos niet meer, doordat er in app stores een gigantisch groot aanbod is. Zo hebben klanten bijvoorbeeld een ruime keus uit apps voor weerberichten. Een mno kan zich onderscheiden door aan elke gebruiker een op maat gemaakte app voor weerberichten aan te bieden. Daarnaast kunnen mobiele telecomdienstverlener tijds- en locatiegebonden applicatiediensten aan mobiele gebruikers aanbieden, aldus Canalys. Telecomdienstverleners zoals KPN, T-Mobile en Vodafone kunnen hierdoor een nieuwe inkomstenbron aanboren, nu ze minder omzet halen uit bestaanbde diensten, zoals sms door de komst van WhatsApp.