Door een storing in een Rabobanksysteem kan een deel van de Raboklanten niet automatisch internetbankieren met hun zogeheten Wereldpassen. Dat meldt een woordvoerder van de Rabobank. Volgens haar zijn 'enkele tientallen' klanten getroffen.
Het probleem zou veroorzaakt worden doordat 'het systeem dat de automatische koppeling verzorgt tussen de wereldpassen en internetbankieren' er op 5 en 6 augustus 2010 uit lag. De passen met een probleem zijn volgens de woordvoerder op die dagen door de bank aangemaakt.
Bij Computable is echter ook een geval bekend van een pas die in de tweede week van oktober is aangemaakt en hetzelfde euvel vertoont. Deze klant kreeg van de helpdeskmedewerker te horen dat 'het telefoontjes regende' van klanten met hetzelfde probleem.
Wat er precies mis is met het systeem kan de woordvoerder 'om veiligheidsredenen' niet zeggen.
Wanneer klanten het probleem melden bij de helpdesk van Rabobank, wordt hun pas alsnog handmatig gekoppeld aan het systeem voor internetbankieren.
Rabobank wereldpas
De wereldpas met EMV-chip, die de bank vanaf januari 2008 uitgeeft, gaf al eerder problemen. In juli 2009 maakte de Rabobank bekend dat de pas 'beschadigd kan raken door magnetische velden van bijvoorbeeld mobiele telefoons', waarna er niet meer met de pas gepind kan worden bij betaalautomaten. De bank beloofde de problemen te onderzoeken.
Uit een analyse van klachten op online fora van onder meer Tros Radar concludeerde Tweakers in oktober 2010 dat deze problemen voortduren.
Mijn pas is een week oud, en deze werkt ook niet on-line (in de automaten wel) Verhaal van de Rabo klopt dus niet helemaal…
‘juli 2009 maakte de Rabobank bekend dat de pas ‘beschadigd kan raken ….De bank beloofde de problemen te onderzoeken.’
Lang onderzoek geworden het is meer dan een jaar later en ik ben al aan mijn derde set sinds augustus bezig. IPhone’s OV chippoortjes er zijn weinig dingen waar deze passen niet van kapot gaan. Vervolgens kan je weer langskomen op kantoor etc. Ik wil met 1 formulier naar een andere bank kunnen! Nu maar hopen dat Youp van t’ Hek bij de rabo zit……
Mijn pas is een week oud en deze hebben ze “handmatig” aangepast voor internetbankieren.
In de automaten werkten deze wel.
@Onno: Er kan (momenteel maar) één pas bij een zelfde rekeningnummer gekoppeld worden voor internetbankieren. Een tweede pas krijgt géén internetbankieren. Mogelijk een tweede pas voor dezelfde rekening?
De bankpassen gaan aan de lopende band stuk door de magneetsluitingen van in de buurt liggende telelefoonhoesjes enz.
Heeft men dat nog niet in de gaten?
Het was een genante vertoning om met mijn één maand oude Wereldpas van de Rabo en voldoende saldo op de rekening toch niet af te kunnen rekenen. En dat tot enkele malen toe. En nu maar duimen dat mijn nieuwe Wereldpas het wel blijft doen. Gelukkig heb ik nog een ING pas.
@HM:–> Gelukkig heb ik nog een ING pas:
Wow, Kun jij met je ING pas wel internetbankieren bij de Rabo? Dat is pas interbankieren…