Web 2.0 is het codewoord op internet momenteel: de verandering van een verzameling websites naar een volledig platform voor interactieve webapplicaties voor eindgebruikers.
Wat is dat?
Op het internet wordt gebruik gemaakt van allerlei soorten technologie om websites gebruiks- en klantvriendelijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan java, streaming video of aan flash. Deze technologie wordt ook wel webtechnologie genoemd.
Bij internet-business wordt er veel gebruik gemaakt van webtechnologie. Internet-business is een verzamelbegrip en draait om de aan- en verkoop van producten en/of diensten via internet. Synoniemen zijn e-business, elektronische handel, electronic commerce en elektronische bedrijfsvoering.
Wat zijn de trends?
Web 2.0 is het codewoord op internet momenteel. Hier wordt de tweede fase in de ontwikkeling van het World Wide Web bedoeld. Het gaat over de verandering van een verzameling websites naar een volledig platform voor interactieve webapplicaties voor eindgebruikers.
Analistenbureau Forrester verwacht dat de uitgaven van bedrijven aan web 2.0 de komende vijf jaar sterk zal groeien naar een omzet van 4.6 miljard dollar wereldwijd. Het meeste geld wordt uitgegeven aan sociale netwerken, mash-ups en rss.
CSS is een populaire webtechnologie blijkt uit cijfers van zoekmachine MAMA van Opera Research. Deze zoekmachine indexeert webpagina's aan de hand van de technologie die gebruikt wordt. Het CSS-element Color wordt het vaakst gebruikt. Ook Flash is populair. Ongeveer veertig procent van de Nederlandse websites gebruikt deze technologie.
De beveiliging van internet is het afgelopen jaar zwaar op de proef gesteld door een lek in Domain Name System (DNS). Kwaadwillenden kunnen zo mail afvangen of websitebezoekers omleiden naar nepsites. Maar ook het File Transfer Protocol (FTP) kan misbruikt worden via het lek, net als het authenticatie- en encryptieprotocol Secure Socket Layer (SSL). Internetbanken gebruiken SSL om geldtransacties over http te beveiligen (via https). Fabrikanten hebben inmiddels patches vrij gegeven om het lek te dichten, waardoor het ergste gevaar geweken is.
Internet krijgt steeds meer gebruikers. Het is een van de redenen dat het aantal ip-adressen (IPv4) opraakt. Daarom is een nieuw internetprotocol ontwikkelt, namelijk IPv6. Bedrijven zien de noodzaak niet om over te stappen naar dit nieuwe protocol. De verwachting is dat er in 2010 geen IPv4-adressen meer beschikbaar zijn.
Webwinkels zijn steeds vaker niet alleen een website, maar worden geïntegreerd in de gehele bedrijfsvoering. De winkel wordt bijvoorbeeld gekoppeld aan het erp-systeem, waardoor de klant meteen kan zien of het product nog op voorraad is. Of door de postcodegegevens in te vullen is te zien wat de klant eerder besteld heeft.
Welke oplossingen zijn er?
Een website heeft geen zin als deze niet gevonden wordt. Negentig procent van de internetters gebruikt een zoekmachine om producten of informatie te zoeken. Het is daarom belangrijk bovenaan in een lijst met zoekresultaten te komen. Zoekmachineoptimalisatie kan helpen om uw website boven aan de lijst te krijgen. Er bureau's die gespecialiseerd zijn in zoekmachine marketing. Zij kunnen u hierbij helpen.
Beter goed gejat dan slecht bedacht. Dat geldt voor mash-ups op internet. Een mash-up is een webpagina of -applicatie waar gegevens uit meerdere bronnen gecombineerd en gezamenlijk gepresenteerd worden. Een vacaturesite kan bijvoorbeeld gegevens koppelen met Google Maps. Een sollicitant kan zo zien waar de vacatures zijn. Google Maps is een veel gebruikte applicatie bij mash-ups.
Steeds meer websites maken gebruik van rich internet applications (ria). Deze applicaties reageren meteen op een klikactie. Een gebruiker hoeft niet te wachten op een nieuw scherm dat geladen moet worden. Daarnaast zijn er meer mogelijkheden om multimediale aspecten toe te voegen. Een nadeel is dat het laden van de website langer kan duren. Een ria wordt geprogrammeerd in Flash of Ajax.
Voor webwinkels zijn er op internet voorgebouwde websites te vinden waar de webwinkel van een bedrijf ‘in gegoten' kan worden. Deze webwinkels hebben een generiek ontwerp en zijn daarom minder flexibel bij het koppelen aan bestaande ict-infrastructuur.
Consultancy Guide 2009
Dit artikel is onderdeel van de Consultancy Guide 2009. Deze gids geeft een overzicht van de trends en ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor consultants. Daarnaast bevat de gids de resultaten van een onderzoek, uitgevoerd door TNS NIPO, naar de ervaringen van ict'ers met consultants. De Consultancy Guide 2009 verschijnt op 19 december 2008 in druk.