Bedrijven of organisaties kunnen vanaf 2009 nieuwe domeinextensies aanvragen. Dat betekent dat top-level domeinnamen als .frysk of .kpn in theorie mogelijk zijn. Aanvragers zullen in eerste instantie honderdduizend dollar voor een nieuwe domeinnaamextensie moeten betalen.
In de toekomst zijn er meer domeinnaamextensies mogelijk dan de huidige 270 actieve achtervoegsels. De Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) heeft besloten dat vanaf 2009 meer top-level domeinen mogelijk zijn dan het huidige .com of .nl. In theorie betekent het dat bedrijven hun bedrijfsnaam als extensie kunnen vastleggen. Maar ook een regionale extensie als .frysk is een mogelijkheid.
"De uitbreiding zorgt voor grote veranderingen hoe het internet nu werkt en eruitziet. Dit is een historische revolutie", zegt Peter Dengate Thrush, voorzitter van de ICANN. Vanaf 2009 kunnen de nieuwe top-level domeinen aangevraagd worden. ICANN-directeur Paul Twoney denkt dat generieke, niet-controversiele namen binnen 90 tot 120 dagen in gebruik genomen kunnen worden. Dat betekent dat het laatste kwartaal van 2009 de eerste nieuwe domeinextensies in de verkoop gaan.
Honderdduizend dollar
Het onderzoek naar de haalbaarheid van de extra domeinnaamextensies heeft tien miljoen dollar gekost. Ook de implementatie zal dat bedrag kosten. Dit geld moet worden terugverdiend door de verkoop van de nieuwe domeinnaamextenties. Twoney verwacht dat de eerste aanvragers zo'n honderdduizend dollar moeten betalen voor een nieuw top-level domein. Dit bedrag zal waarschijnlijk naar verloop van tijd lager worden. Populaire extensies wil de ICANN gaan veilen.
De Internet Society Nederland (ISOC.nl) ziet zowel kansen als risico's bij dit beleid. "Het is zeker een verrijking van de mogelijkheden om informatie en jezelf te labelen en daar zal ongetwijfeld veel creativiteit omheen ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan .frysk waarmee Friezen extra hun identiteit kunnen benadrukken", zegt Michiel Leenaars, directeur van ISOC.nl.
Levensvatbaar
Technologisch gezien waren andere domeinnaamextenties al lange tijd mogelijk. Er was vooral discussie over de impact van een dergelijke beleidsverandering. Ook Leenaars denkt dat gebruikers langdurig moeten wennen aan nieuwe domeinnamen. "Wij verwachten daarom dat niet alle nieuwe domeinnamen op termijn levensvatbaar zullen zijn", zegt hij. Hij denkt dat gebruikers zullen twijfelen aan de echtheid van bedrijfsnaamextensies en daarom gewoon gebruik blijven maken van de meer ingeburgerde extensies.
100.000 dollar voor je eigen extensie… En waarvoor? Leuk voor je ego of dat van je bedrijf, maar hoe leg je je publiek uit dat ze urls met jouw extensie kunnen gebruiken? Voor SEO doeleinden is het ook niet echt handig, voordat zo’n domein even sterk wordt als .nl of .com zal wel even duren. Voornamelijk alleen geschikt voor high-profile marketingacties lijkt me, zoals “http://coca.cola of iets dergelijks.
Net zoals het artikel zegt, een .frysk domeinextensie zou bijvoorbeeld door een hosting provider gekocht kunnen worden. Daarna kan men (net zoals .nl) voor 10 euro per jaar of zo een .frysk domeinnaam krijgen.
Lijkt me zeer lucratief.
Ik kan me voorstellen dat een bedrijf met heel veel web-sites, op een gegeven moment daar een soort verschil in wil maken intern/extern, klanten/leveranciers, intranet/extranet, etc. en dan:
http://www.Microsoft.com veranderen in bv:
Microsoft.Office of Microsoft.Windows.
Of precies andersom: http://www.Microsoft.com splitsen in: Windows.Microsoft / Office.Microsoft (of korter: .Msft)
Vele variaties op mogelijk…. 😉