Infrastructuurdienstverlener SLTN biedt klanten weer leasediensten aan. Een paar jaar terug was de leasetak een zachte dood gestorven, maar de automatiseerder uit Almere merkt dat klanten weer behoefte hebben aan leasemogelijkheden van met name hardware. Met leasing zijn de kosten op de balans beter voorspelbaar dan bij het zelf aanschaffen van spullen.
Volgens Eugène Tuijnman, directeur SLTN, speelt de crisis een rol in de beslissing van klanten om geen hardware aan te schaffen maar te leasen. 'De markt kijkt scherp naar de kosten. Bedrijven zijn voorzichtig met vaste lasten. Ze hanteren striktere balanseisen. Hoe beter een balans eruit ziet, hoe minder rente er aan een bank betaald hoeft te worden. Dat is goed voor de winstgevendheid.'
Gemiddeld genomen gaat hardware zo'n 36 tot 38 maanden mee, vertelt Tuijnman. 'Een klant die zelf hardware heeft aangeschaft, ziet de onderhoudskosten na die periode stijgen. De garantieperiode is ook voorbij. Bij lease weet een klant juist precies hoeveel die betaalt. Hij kan na drie jaar beslissen om het contract toch nog met twaalf maanden te verlengen tegen een lagere huur. Of hij kiest voor nieuwe, verbeterde hardware.'
Ict as a service
SLTN biedt ict-leaseconstructies aan ('vergelijkbaar met leaseauto-concepten') in samenwerking met fabrikanten en met leasespecialisten. Tot de fabrikanten, die er een eigen financieringsmaatschappij op na houden, behoren IBM, HP, Dell en Cisco. SLTN werkt daarnaast samen met ict-leasespecialisten CHG en Lage Landen. Die hebben meerdere merken in het assortiment en bieden ook hybride leasevormen (hardware, software, diensten).
De leasedienst van SLTN betreft met name hardware. Voor software bestaan vaak al 'software as a service'-mogelijkheden bij leveranciers zelf. 'De behoefte aan 'ict as a service' neemt toe', constateert Tuijnman.