Vmbo-leerlingen met een leesachterstand in Vlaardingen krijgen volgende maand bij wijze van proef iPads met een speciaal ontwikkelde ‘app’ om hun leesvaardigheid te verbeteren. De software leest onder meer teksten voor en brengt het uitgesproken woord onderstreept in beeld. Het gaat om een onderzoeksproject van de Lentiz onderwijsgroep en het Surfnet/Kennisnet Innovatieprogramma. Zij willen onderzoeken of het gebruik van de iPad leidt tot betere leerresultaten.
Het project ‘iLove reading' is speciaal ontwikkeld voor vmbo-leerlingen in het 'leerwegondersteunend' onderwijs. Dit type onderwijs is bedoeld voor leerlingen die een extra steuntje in de rug nodig hebben. Veel van deze jongeren zijn in hun leesvaardigheid achtergebleven en halen daardoor geen plezier uit lezen. De iPad kan daar mogelijk verandering in brengen, zo hoopt een projectgroep van de Lentiz onderwijsgroep, gesteund door het Surfnet/Kennisnet Innovatieprogramma.
Interactieve mogelijkheden
Volgens de projectgroep biedt de iPad de leerlingen twee mogelijke voordelen. Enerzijds zijn de interactieve mogelijkheden van het apparaat groot, anderzijds is het product voor de leerling interessant vanwege het handzame formaat. Het onderzoek in Vlaardingen loopt vanaf september 2010 tot en met juli 2011. Doel is om te evalueren of de iPad als middel bijdraagt aan effectiever, efficiënter en aantrekkelijker onderwijs.
Kennisnet
De test in Vlaardingen wordt mede mogelijk gemaakt door Kennisnet via de innovatieregeling van het Surfnet/Kennisnet Innovatieprogramma. Deze regeling ondersteunt ict-experimenten in het onderwijs. Kennisnet ondersteunt onderwijsinstellingen met adviezen en diensten bij het gebruik van ict. Het Surfnet/Kennisnet Innovatieprogramma wordt gefinancieerd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
De Lentiz onderwijsgroep omvat elf scholen, waarbinnen in totaal ongeveer zevenduizend leerlingen vmbo-, havo- en vwo-les krijgen. De onderwijsgroep heeft zo een 750 medewerkers.