De samenwerkende politiekorpsen vormen een interventieteam om de problemen bij de centrale ict-afdeling van de politie vtsPN aan te pakken. Een van de taken van het team is het versnellen van de reorganisatie van deze afdeling. Dat schrijven de korpsbeheerders in een reactie op een rapport dat stelt dat de onderlinge informatieuitwisseling via ict-systemen ontoereikend is.
Het interventieteam bestaat uit tien tot vijftien ‘zwaargewichten' uit de Algemene Bestuursdienst van het rijk, uit de politieorganisatie en uit de vtsPN zelf. Woordvoerder Henri Kruithof van het Korpsbeheerdersberaad vertelt dat het team momenteel in opbouw is. ‘Het gaat om mensen die leiding geven aan bepaalde aanpassing, zoals aan de kantoorautomatisering. Kwaliteit is daarbij belangrijker dan waar ze vandaan komen.'
Basisinfrastructuur
De groep moet de meest urgente ict en organisatorische problemen van de ict-organisatie oplossen. De nadruk ligt op het stellen van prioriteiten. Kruithof: ‘Het gaat om projecten die bijdragen aan de versteviging van de basisinfrastructuur van de ict. Die krijgen voorrang boven vernieuwingsprojecten. Eerst moet het ict-huis op orde zijn.'
Ook kijkt het team naar de zeven rekencentra van vtsPN. Om geld te besparen, wordt overwogen om dat aantal te verkleinen. Het is nog onduidelijk hoeveel er uiteindelijk overblijven. Bovendien, vertelt Kruithof, moeten de rekencentra exacte kopiën van elkaar worden om redundantie te bereiken. ‘Dat is nu niet het geval.'
Standaardisatie
Tenslotte neemt het interventieteam ook de servicedesks van de zeven verzorgingsgebieden van vtsPN onder de loep. Standaardisatie van de werkprocessen van de helpdesks moet leiden tot verbetering van de dienstverlening. Maar ook door verdere standaardisatie van de primaire werkprocessen is volgens de woordvoerder veel verbetering mogelijk. ‘Regiokorpsen gebruiken nog steeds verschillende applicaties. En als ze wel dezelfde applicaties gebruiken, doen ze dat vaak op een andere manier.'
De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid onderzocht kortgeleden of de gecentraliseerde basisvoorzieningen bij alle Nederlandse politiekorpsen technisch en organisatorisch zijn geïmplementeerd en of ermee wordt gewerkt. Dat blijkt onvoldoende het geval. Volgens een werkgroep komt dat vooral doordat de verwachtingen van de gebruikers niet goed werden gemanaged door vtsPN (voorziening tot samenwerking Politie Nederland). Het dagelijks bestuur van het overlegorgaan van politiekorpsbeheerders heeft zich verbaasd over de problemen bij de vtsPN.
Altijd al een puinhoop geweest bij die vts-club !
Insourcen. Outsourcen. Centraliseren! Of nee toch niet. We moeten decentraliseren. Nu weer alles insourcen. Toch maar weer alles centraal maken? Domain admin password is supersimpel te raden. Kom op, centraliseren! Upgraden van 10 half duplex naar 10 full duplex. Natuurlijk hebben we niets nieuwers nodig dan NT4. Outsourcen is de bom! Nee, XP hoeft niet in een domein. Een sid remover gebruiken na het maken van een image? Huh? Insourcen! Neem gerust twee jongens aan die de hele dag NIKS zitten te doen omdat ze nog niet gescreend zijn maar wel samen 800,- per dag kosten. Hee, weet je wat? We gaan nu ineens centraliseren? Of weet je wat? We beginnen gewoon opnieuw met de organisatie. Interventieteam pakt problemen vtsPN aan.
Er moest zoals zo vaak weer eens bezuinigd worden. De beste systeembeheerder die ze hadden moest weg. Een netwerkbeheerder ging systeembeheer doen en een tweedelijns jochie ook systeembeheer. Geen kennis, wist nog niet eens wat een server was en had al de grootste moeite met BTFS permissies zetten, maar het kostte tenminste minder.
Vervolgens werd er bezuinigd op de hardware. Met PC’s die buiten de garantie kapot gingen werd niets meer gedaan. Niet meer gerepareerd, gewoon niets. Op mijn vraag hoe we dan de SLA richting de politie-organisatie gingen nakomen werd schouderophalend gereageerd.
Een ander mooi voorbeeld is een agent van wie de telefoon deels defect was gegaan. Die werd niet vervangen, bel maar met het mobiel van je collega was het antwoord.
Terwijl even verderop iemand zat die een hele la vol gebruikte mobiele telefoons had liggen.
En dan vragen ze zich af waarom het allemaal zoveel kost en waarom dat het dan toch telkens weer niet werkt? Organisatie, beste mensen, alles staat of valt met organisatie.
“Een van de taken van het team is het versnellen van de reorganisatie van deze afdeling.”
Ik hoop dat er bij de reorganisatie van deze afdeling ook gekeken wordt naar de subjectieve factoren. Het ontwikkelen van de organisatie en het verbeteren van de dienstverlening wordt niet alleen bepaald door de diensten an sich. Minstens zo belangrijk zijn de mensen die de dientsverlening neerzetten.
Op basis van welke informatie neemt het interventieteam besluiten?
Mijn inziens is dit het moment om zowel een IT gebruikersonderzoek in te zetten om behoeften en tevredenheid t.a.v. dienstverlening inzichtelijk te maken en tevens parallel hieraan de IT dienstverlener te onderwerpen aan medewerkerstevredenheidsonderzoek. De hieruit verkregen informatie en de harde prestatieindicatoren zouden de basis moeten vormen van een verbetertraject.
Daarnaast doet bovenstaande artikel mij vermoeden dat de communicatie wellicht ook beter kan. Gezien het feit dat het dagelijks bestuur van het overlegorgaan van politiekorpsbeheerders zich verbaast heeft over de problemen bij de vtsPN. Als je hebt over het managen van klantverwachting is goede communicatie op alle niveaus binnen de organisatie wel een vereiste.
Probleem is waarschijnlijk ook nog dat de functies binnen vtsPN conform de politienormen worden ingeschaald.
Ik solliciteerde ooit op een functie als projectmanager en had een salarisindicatie afgegeven. Deze had men zogenaamd niet gezien, want het bleek een schaal 9 functie te zijn en misschien kon het een schaal 10 worden, want ze zochten al ruim een jaar. (Een beetje systeembeheerder verdient al schaal 10)
Elders werd voor een soortgelijke functie schaal 12/13 geboden.
Kwaliteit heeft zijn prijs en dat geldt ook voor het aantrekken van gekwalificeerd personeel.
Zoveel problemen? Teveel inhuur misschien? Teveel management, zonder kennis van automatisering. B.v. Kok wist niet hoe een muis werkte. Vakkennis ontbreekt.
De hele discussie over sourcing is zo voorzien van allerlei beperkingen. Het begint al met de aanbesteding, waarbij innovatieve bedrijven met goede oplossingen bij voorbaat weinig kans hebben door de strategie van de bekende spelers op dit veld.
Die bekende spelers lukt het als generalist een raamovereenkomst te verwerven, waarbij de afnemer (vtsPN in dit geval)zich verplicht over een breed spectrum diensten en/of producten af te nemen van de verwerver van de mantelovereenkomst.
Het beoogde schaalvoordeel komt voor lang niet altijd tot zijn recht, want een generalist is niet altijd de meest deskundige en heeft lang niet altijd de beste oplossing of dienst voor hetgeen de afnemer zoekt.
Het zou een goede zaak zijn, om de aanbestedingen meer divers te laten worden en waar nodig op te splitsen in aparte aanbestedingen.
Het bevordert een betere kans op de best passende oplossing door kleinere meer specialistische partijen de kans te geven
Soms lijkt vergeten te worden dat de vtsPN het resultaat is van de gedwongen fusie van 27, min of meer zelfstandig opererende, ICT-afdelingen terwijl er niemand was aangewezen om 27 opdrachtgevers in het gareel te houden.