De ict-afdeling van de politie heeft bij de invoering van het landelijke ict-systeem niet goed gekeken naar de verwachtingen van de gebruikers. De gebruikers verwachtten verbetering ten opzichte van oude systemen. De doelstelling was niet om de technologie te vernieuwen, maar om hem te standaardiseren en centraliseren. Dat blijkt uit een evaluatie die een werkgroep begin 2010 uitvoerde in opdracht van het Korpsbeheerdersberaad.
De werkgroep werd in het leven geroepen naar aanleiding van kritische signalen over het gebruik van drie nieuwe centrale systemen, de Basisvoorziening Handhaving (BVH), de Basisvoorziening Opsporing (BVO) en Basisvoorziening Capaciteitsmanagement (BVCM). Gebruikers klaagden over de gebruiksonvriendelijkheid van de systemen en over technische problemen. Ook gaven velen aan dat ze het gevoel hadden niet altijd serieus te worden genomen bij klachtenafhandeling.
Gebruikersbeleving
De dertien leden van de werkgroep adviseren de politieorganisatie meer aandacht te schenken aan de beleving van de gebruiker. Zo moet de politie het ‘verwachtingenmanagement' repareren door duidelijk te maken dat de het nieuwe ict-systeem vooral is bedoeld voor standaardisatie en niet voor een gebruiksverbetering. Ook zou een tweede ronde ‘opleiding en begeleiding op maat' moeten worden georganiseerd, waarbij de gebruikers kennis en inzicht van het nieuwe systeem wordt bijgebracht.
Andere adviezen zijn om de kritiek van gebruikers beter te kanaliseren naar de systeemverantwoordelijken en ze te wijzen op concrete resultaten op korte termijn. De ict-projecten moeten beter aansluiten op de bestaande organisatie-, overleg- en governancestructuren binnen de politie. Tenslotte adviseert de werkgroep om te stoppen met het meten van en rapporteren over tussentijdse resultaten om zo meer tijd en capaciteit te hebben bij de invulling van de overige adviezen.
Informatieuitwisseling
De evaluatie van de werkgroep komt op hetzelfde moment uit als een rapportage van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid. Uit de rapportage blijkt dat de informatieuitwisseling via ict-systemen tussen de regionale politiekorpsen en het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) niet is verbeterd. Gemaakte afspraken worden niet nagekomen of anders uitgevoerd dan bedoeld. Dit verlaagt de kwaliteit en effectiviteit van het politiewerk.
“nieuwe ict-systeem vooral is bedoeld voor standaardisatie en niet voor een gebruiksverbetering”.
Het doel is dus standaardisatie. Het probleem was dus het beheer en dan waarschijnlijk de kosten daarvan. De investering was ter besparing. Zwakke businesscase, dan is het maar afwachten wat er gebeurd – de meeste kosten zijn immers personeel, en dat is vooral van de markt afhankelijk; de politie is al jaren zeer afhankelijk van inhuur en heeft de merkwaardige combinatie gekozen van lage tarieven van dure leveranciers. De consequentie is simpel; je krijgt mensen die niet kunnen wat je nodig hebt (onder de normale regels van marktwerking, je kunt natuurlijk soms geluk hebben)
Alleen als het slecht in de economie gaat kun je goedkoop aan mensen komen, maar zodra het iets beter gaat (en je vanwege CAO en dergelijke perikelen) en je de markt niet kunt volgen, dan exploderen de kosten vanwege inhuur. Oftewel; de nieuwe systemen zijn bedoeld om personele problemen op te lossen. Dat zullen ze per definitie niet kunnen.
Het managen van de verkeerde verwachting (dat nieuwe systemen ook betere systemen zou betekenen) maakt duidelijk in plaats van het kiezen van een oplossing die iets met het probleem te maken heeft, maakt duidelijk dat verbetering nog lang op zich zal laten wachten. Nu ja, ze kunnen vast nog outsourcen.
“nieuwe ict-systeem is vooral bedoeld voor standaardisatie en niet voor een gebruiksverbetering”.
Zou die werkgroep echt geloven dat de gebruikers zo dom zijn om dat te geloven? Waarschijnlijk bevestigt het alleen maar de indruk bij de gebruikers dat ze niet serieus worden genomen.
Alweer een kapitale miskleun van de overheid die betaald moet worden door de burger.
Wanneer leert de overheid en in dit geval de politie, dat goedkoop altijd duurkoop is.
Besparen is mogelijk met automatisering maar er dient wel een weloverwogen plan gemaakt te worden, wat wel en niet van toepassing dient te zijn.
Dit dient dan op een juiste manier geïmplementeerd te worden in software.
Besteed het werk uit aan bedrijven die wel capabel in hun vak zijn, om een werkend software pakket af te leveren.
Het blijkt dat de huidige leveranciers beter hun bedrijf kunnen sluiten, zij kosten door hun onkunde de Nederlandse belastingbetaler veel te veel geld.
Overheid bedankt voor de zoveelste miskleun!!!!!!!!!!!!!!!!!
Als je de wollige verslagen van de korpsleiding en -beheerders leest, dan snap je waarom deze problemen zich al vijftien jaar voordoen.
De korpsbeheerders hebben bij de opdrachten voor de landelijke ict-systemen niet goed gekeken naar de eisen en wensen van de gebruikers omdat ze er geen oog voor hebben.
De korpsleiding heeft dat niet willen corrigeren. Ze hebben niet meer hun eigen DEC-gebaseerde speeltjes en voelen zich niet verantwoordelijk voor de gezamenlijke MS-gebaseerde systemen.
Ook heeft zij nooit echt willen ingaan op de politieke eisen om politiegegevens te delen. Dat gebeurt dan ook niet, tenzij er goedgekeurde gegevensuitruil is met strategische voordelen voor hen zelf.
De standaardisatieoperaties hebben meer geld gekost dan opgeleverd en de gebruikers zitten met vaak langzamere en zeker minder gebruiksvriendelijke systemen.
Gelukkig is er toch nog een groot pluspunt te melden. Veel systemen zijn niet meer alleen op kantoor rechtstreeks benaderbaar.
Ik dacht altijd, dat de techniek de mens moet volgen. IT zal dus in dienst van de gebruikers moeten staan.
Piet Kiekebos. Virtualisatie consultant CIS-group.
“Zo moet de politie het ‘verwachtingenmanagement’ repareren door duidelijk te maken dat de het nieuwe ict-systeem vooral is bedoeld voor standaardisatie en niet voor een gebruiksverbetering.”
Fout. De politie moet (terug) naar een veilig en betrouwbaar OS. Pas als die basis goed is, moet er worden uitgebouwd. Teweten: de benodigde applicaties ontwikkelen die daar op kunnen draaien.
Dit in plaats van vol blijven houden dat ’t allemaal een stap in de goede richting is (geweest).