Het gebrek aan duidelijke regels en voorwaarden staat een grootschalig gebruik van cloud computing in de weg. De Europese Unie kan door institutionalisering en regulering een aantal barrières wegnemen. Hier ligt een belangrijke taak voor Neelie Kroes, de nieuwe eurocommissaris voor de Digitale Agenda. Dit concludeert adviesbureau Metri Group naar aanleiding van een onderzoek onder zijn klanten.
Metri Group, een Nederlands managementadvieskantoor voor benchmarking, sourcing en governance, constateert na een onderzoek onder tweehonderd klanten dat zo'n tachtig procent overweegt om cloud computing in te zetten. De voortschrijdende technologische ontwikkeling ervan -virtuele computers, opslag en netwerken – speelt hierbij een belangrijke rol. Nieuwe leveranciers van computerhosting introduceren zakelijke modellen met onder meer facturatie van opslag- en computergebruik op transactiebasis.
Het adviesbureau bespeurt wel enige drempelvrees. Toekomstige gebruikers weten niet altijd goed hoe ze de voordelen van cloud computing kunnen aanwenden. Daarbij vormen privacy, veiligheid, potentiële juridische en fiscale aspecten, grensoverschrijdende dienstverlening, aansprakelijkheden in de dienstverleningsketen en standaardisatie van communicatievormen nog een sta-in-de-weg voor grootschalige acceptatie.
Regels
Volgens Metri is het noodzakelijk dat de EU zorgt voor regulering. 'Het onderzoek toont aan dat de interesse in cloud computing is gewekt, maar dat afnemers met de nodige scepsis kijken naar de ontwikkeling rond het begrip. Het spoedig invoeren van regelgeving vanuit de EU kan voor meer zekerheid zorgen in de markt', aldus Bart de Ruijter, chief executive officer Metri Group. Het advieskantoor roept belanghebbenden uit de sector op om hiervoor samen met nationale autoriteiten te lobbyen. Metri vindt ook dat er een belangrijke rol is weggelegd voor Neelie Kroes, de nieuwe eurocommissaris voor de Digitale Agenda. Zij kan aan leveranciers vragen om met voorstellen te komen hoe zij cloud computing zouden reguleren, 'zodat transparant en veilig gebruik hiervan breder maatschappelijk wordt gegarandeerd.'
Kan iemand mij vertellen waar de regelgeving rondom het gebruik van internet te vinden is? Zover ik de laatste 20 jaar goed heb opgelet is deze er niet en heeft dit niemand tegengehouden om intensief gebruik te maken van internet. Ik ben het met Rob A eens, hoe gaan ‘wetten’ en regels het vertrouwen van organisaties winnen om te investeren in Cloud Computing. In deze tijden is de ‘enabler’ kostenbesparing! De genoemde regelgeving dient tussen demand en supply ingeregeld worden (Service Management)
Het is toch wel duidelijk waar het om gaat!
– General terms and conditions (algemene leveranciers voorwaarden) van een aantal aanbieders (daar wordt je als gebruiker niet vrolijk van.)
– En het absolute ongegarandeerde service kader van het Internet!
Neelie zou tenminste met een paar aanbieders en potentiele klanten rond de tafel kunnen om tenminste te kijken waar de bestaande wetgeving met voeten getreden wordt door de General terms (nazorg bijv.)
En wat vinden we nu met z’n allen (incl. overheden) van een redelijk beschikbaarheidskader van het Internet, c.q. koppelingen daarmee?
Wellicht is de EU regelgeving ten aanzien van E-commerce een aanknopingspunt? http://ec.europa.eu/internal_market/e-commerce/directive_en.htm
Enkel cloud computing? Doutzen mag van mij Minister President van Nederland worden!
Wat is dat eigenlijk voor flauwekul met regeltjes over iets dat bezijdens infrastructurele design aspecten geen geographische limitaties meer kent? Hoe kunnen we de toekomst stagneren?
Er zal best nog wat te regelen zijn naast zaken als de reeds genoemde privacy en standaardisatie. Ik denk ook aan welk nationaal recht geldt (van de klant, van de aanbieder of van plaats van uitvoering), waar moeten geschillen voor de rechter komen, eventuele aanpassingen van de nationale wetgeving door nieuwe Europese richtlijnen (mag je wel verbieden dat GBA gegevens ook op de Kaaimaneilanden opgeslagen worden?), waarborgen van vrije concurrentie, vrije handelszones voor data, het tegengaan van vendor lock-in, minimale rechten van klanten, transparantie voor klanten, toezicht door de overheid en bijvoorbeeld accountants op de naleving van verplichtingen, afluisteren door de overheid, beveiliging, ketenaansprakelijkheid bij schade bij het verlies van gegevens, ‘downtime’ en andere storingen en door faillissement, verplichte bewaartermijnen en moet er bijvoorbeeld een (nationale) geschillencommissie komen.
Het zal niet zo gemakkelijk zijn om hiervan steeds de grenzen te bepalen. Nieuwe ontwikkelingen moeten niet in de kiem gesmoord worden, maar bijvoorbeeld een cloud bubble of cloud monopoly dient ook weer voorkomen te worden. Dus zal er regelmatig geëvalueerd moeten worden en zo nodig moet de wet- en regelgeving snel aangepast worden aan de nieuwe realiteit.
De reacties die regelgeving onzin vinden, begrijpen misschien niet helemaal de reikwijdte van cloud computing. Als ik mijn webshop volledig uitbesteed aan een aanbieder van webshopdiensten in – noem eens wat – Nieuw-Zeeland, en de transacties verlopen feitelijk allemaal via Nieuw-Zeeland, de administratie wordt daar bijgehouden en alle data wordt daar gearchiveerd, moet ik dan mijn BTW ook daar afdragen? Als ik in mijn algemene voorwaarden niet duidelijk ben over de afhandeling van geschillen, is dan Nieuw-Zeelands recht van toepassing? etc etc etc
Met cloud computing worden dat soort zaken een stuk vager, en in de praktijk betekent dat dat je als ondernemer flink veel meer tijd doorbrengt in de rechtbank, met de welbekende advocatentarieven erbij. Regulering kan een boel ellende – en kosten – voorkomen.