Voor onze jaarlijkse Consultancy Guide vroegen we de Computable-experts waarom je als bedrijf een consultant zou moeten inhuren om je te laten adviseren over infrastructuur. De inrichting van de infrastructuur gebeurt dikwijls langs de lijnen van beschikbare technische componenten, niet aan de hand van gewenste functionaliteit en kwaliteit. Hierdoor is de aanbodzijde, leveranciers dus, dominant. Een consultant kan de vraagzijde (bedrijven) helpen en versterken’, zegt senior technisch adviseur infrastructuur Jan Schoonderbeek van Sogeti.
Wat is het?
‘Infrastructuur is datgene dat (buiten mensen) nodig is om (bedrijfs-)applicaties hun werk te laten doen. Dit kan fysieke hardware zijn, kabels, service level agreements, stoom, maar ook geautomatiseerde systemen die continu evoor zorgen dat de 'infrastrctuur' beschikbaar blijft.' Dat zegt hoofd innovatie Pauwl Lunow van KThirteen.
Moet ik erover nadenken?
‘Een goede infrastructuur is van levensbelang voor alle ondernemingen en organisaties, ongeacht de grote of complexiteit. Hoe groter of complexer de organisatie of onderneming, hoe belangrijker de infrastructuur wordt. Het ontbreken van een goede infrastructuur bij minder complexe organisaties en ondernemingen zal leiden tot infrastructurele problemen bij de groei of kan de groei zelfs afremmen.' Dat zegt directeur Leendert Hinds van Hints Company.
‘Voor bedrijven waarvoor ict een schakel vormt in het primaire business proces, is het belangrijk een strategie te ontwikkelen op het gebied van infrastructuur', aldus Bertus Doppenberg van Inframotion. ‘Een goed voorbeeld hiervan zijn bedrijven die hun klanten toegang verschaffen tot elektronische informatie. Dit begint in veel gevallen als een extra service, maar ontwikkelt zich al snel tot iets waar klanten op rekenen. Het niet beschikbaar zijn van de dienst leidt in die gevallen al snel tot reputatieschade.'
Volgens Lunow ‘is infrastructuur voor iedereen essentieel. Traditioneel is infrastructuur zoals auto's en een snelweg. Als ze het niet doen vraag je je af hoe je personeel naar het werk gaat komen. Heb je voor alternatieven gezorgd, zoals telewerken, dan is het uitvallen van auto's en snelwegen niet meer dan een kleine irritatie. Kortom: belangrijk voor iedereen, maar kleine bedrijven hebben op korte termijn betere kansen om het goed te kunnen regelen.'
Wat valt er te kiezen?
Volgens Lunow is het essentieel om te diversificeren in bronnen: ‘Laat een deel van je werknemers lopend naar zijn werk gaan, een deel op de fiets, een deel met de auto, een deel met het openbaar vervoer en laat een ander deel thuiswerken. Oftwel: stop een deel in cloud één, een deel in cloud twee, en hou een deel in je eigen cloud of datacenter. Maak zo mogelijk ook de business meer onafhankelijk van ict op het gebied van een aantal kernprocessen.'
Op het vlak van infrastructuur zijn vele keuzes te maken, zo stelt Doppenberg. ‘Het begint bij het definiëren van de doelstellingen. Als er gesproken wordt over infrastructuur dan gaat het vervolgens al snel over technische keuzes die deze doelstellingen waar maken. De eerste keuze is echter of de organisatie de Infrastructuur zelf wil bouwen of het bijvoorbeeld als een managed dienst wil afnemen.'
Wat is daar zo moeilijk aan?
‘Het ontwikkelen en veranderen van infrastructuur vindt nog veel te veel plaats vanuit technisch perspectief', zegt senior technisch adviseur infrastructuur Jan Schoonderbeek van Sogeti. ‘Dat wil zeggen: de inrichting van de infrastructuur gebeurt dikwijls langs de lijnen van beschikbare technische componenten, niet aan de hand van gewenste functionaliteit en kwaliteit. Hierdoor is de aanbodzijde, leveranciers dus, dominant. Een consultant kan de vraagzijde (bedrijven) helpen en versterken, door wensen en eisen goed in kaart te brengen en te vertalen naar afgewogen oplossingsrichtingen die recht doen aan infrastructuur als nutsvoorziening.'
Volgens Lunow is het vinden van goede externe adviseurs lastig, omdat ‘angst, gepercipeerde complexiteit, maar vooral gebrek aan kennis en kunde bij bedrijven en toeleveranciers het nemen van beslissingen bemoeilijkt. Het traditionele aanbod op het gebied van redundancy, failover en disaster recovery loopt achter bij de huidige mogelijkheden. Ook het gat tussen wat techneuten uitleggen en wat beslissers daarvan begrijpen speelt een negatieve rol.'
Consultant Joost Lucassen van Expanding Visions denkt daar anders over: ‘Een consultant kent de (ontwikkelingen in de) markt, kent gekozen oplossingen bij andere bedrijven, en kent de valkuilen en aandachtspunten.'
Wie geeft hierover advies?
AAC Cosmos
Accenture
Atos Origin
BT
Bull
Caesar
Capgemini/Sogeti
Centric
Ciber
Compuware
Ctac
Ernst & Young
Fujitsu
HP
IBM
Imtech ICT
Inter Access
IT Staffing
KPN/Getronics
Logica
Microsoft
NCCW
Nobel
Ordina
Pecoma
Qurius
Siemens
Simac
Tata Consultancy Services
Triple P
T-Systems
Unisys
VX Company
Selectie adviesbedrijf
Bovenstaande lijst kwam tot stand door aan de veertig grootste adviesbedrijven te vragen over welke ict-deelgebieden zij adviseren.
De selectie van de veertig grootste adviesbedrijven is uitgevoerd door Mazars Berenschot Corporate Finance. Dat gebeurde op basis van omzetgegevens van ict-bedrijven die ict-advisering als hoofdbedrijfsactiviteit hebben. Deze omzetgegevens zijn gehaald uit openbare bronnen.
Weer een hoog “wij van wc-eend adviseren wc-eend” gehalte
Waarom zou ik een consultant inhuren hiervoor?
Volgens mij is het op termijn goedkoper zelf iemand hiervoor in dienst te nemen en hiervoor op te leiden
@PaVaKe
Wij zijn nu op het bedrijf ook bezig met het vervangen van de infrastructuur, en ik moet eerlijk bekkennen dat het voor mij erg fijn is om een (onafhankelijk) adviseur te hebben om te sparren over wat de toekomstige infrastructuur zou moeten bieden. Ook kijken naar alternatieven (zoals Cloud) hoort hierbij. Het mooie is dat ik door die gesprekken, en het vernaderende inzicht op een heel ander design ben gekomen (zelfs andere levernaciers, dan traditioneel). Kortom ik zie de meerwaarde echt wel voor MKB+
Voor veel eindgebruikers is IT toch moeilijk daar het niet hun core-business is. IT is een tool, geen doel. Het is de rol van de reseller of de consultant om de wensen van de klant te vertalen naar de best passende oplossing. Stap 1 is natuurlijk te bepalen wat je wilt bereiken!
En dan natuurlijk de vraag; Wat is de best passende oplossing. Is het de migratie naar de Cloud, een eigen systeem of wellicht een combinatie.
Belangrijk is om te kiezen voor een oplossing die past en die Betrouwbaar, Betaalbaar en eenvoudig in het gebruik is. Mijn advies aan eindgebruikers is dan ook verdiep jezelf in de materie en laat je goed informeren door verschillende partijen.
Vaar niet blind op één advies maar vergelijk. Dat geeft je de oplossing die past en voldoet aan je wensen en eisen zonder dat het advies gekleurd is en je een kant op stuurt die je eigenlijk niet wilt.