Slimme draadloze verkeerssystemen kunnen zorgen voor minder ongelukken op de weg. In het Noord-Brabantse Helmond staat een proeflokatie waar Logica met enkele partners proeven doet voor twee Europese onderzoeksprojecten. Computable maakt een testrit.
De Mercedes Vito voor kasteel Helmond is op het eerste gezicht een doodgewone Vito. Maar wie het personenbusje iets beter bekijkt, ziet aan de achterkant van de bestuurdersstoel een groot tft-scherm hangen. Op één van de passagiersstoelen liggen een muis en toetsenbord. Op de bijrijdersplek kan niemand zitten, want die wordt ingenomen door twee minicomputers: een met de sticker 'back-up host' en de andere met een sticker 'back-up router'. In de achterkant van de computers is een groot aantal stekkers geprikt, met aanduidingen als Wlan en GPS. Alle kabels leiden naar het dak, waarop een antenne staat. In de bus trekt een medewerker met Logica-T-shirt juist de kabels los om de antenne te kunnen vervangen. ‘De ontvangst is niet goed genoeg. We moeten er een nieuwe opzetten', zegt onderzoeker Jaap Vreeswijk van Peek Traffic.
De auto wordt in Helmond klaargemaakt om de weg op te gaan. De Noord-Brabantse stad is een proeflocatie waar nieuwe verkeersregelsystemen worden getest. De systemen maken deel uit van de onderzoeksprojecten CVIS en Safespot, beide gesubsidieerd door de Europese Unie. Aan de projecten werken bedrijven mee, waaronder onderzoekscentrum TNO en ict-dienstverlener Logica. Na drie jaar onderzoek, willen de deelnemende bedrijven nu laten zien wat zij hebben bereikt. ‘Er kunnen een of twee dingen niet werken. Realiseer je dat het om nieuwe technologie gaat' , waarschuwt projectcoördinator Paul Kompfner van CVIS voordat hij de auto instapt.
Ubuntu Linux
En dat misgaan hoeft niet eens aan de informatietechnologie te liggen, blijkt als bij een stoplicht de motor afslaat. ‘Dat is niet goed', zegt Vreeswijk. De computers, die stroom krijgen via de sigarettenaansteker, moeten worden herstart. Het scherm laat allerlei codes zien, Ubuntu Linux wordt gestart. ‘Dat is stabieler en het is gemakkelijker om er applicaties voor te maken', legt Vreeswijk uit. Het CVIS-platform moet een open platform worden waarvoor iedereen applicaties kan maken. ‘Denk bijvoorbeeld aan restaurantapplicaties, zoals sommige navigatiesystemen nu al tankstations tonen', zegt Vreeswijk terwijl hij codes invoert via het toetsenbord. 'PING: http://www.google.com/', verschijnt op het scherm. Het netwerk geeft antwoord. ‘We hebben verbinding', zegt de onderzoeker en de auto zet zich weer in beweging.
Op het tft-scherm verschijnt de mededeling ‘You have entered the bubble', waarmee het systeem aangeeft dat de auto het gebied inrijdt waar de slimme verkeerssystemen staan. Als de Vito de stoplichten nadert, verschijnt er een regel code op het scherm. ‘Hij zegt nu dat het licht op groen staat en dat we door kunnen rijden. Jammer', zegt Vreeswijk. Hij had eigenlijk willen tonen hoe het systeem de auto kan vertellen hoe snel hij moet rijden, zodat de stoplichten op groen blijven staan. Dat is handig voor bijvoorbeeld ambulances.
Stoplicht
De computer in het busje legt draadloos een verbinding met de computer van een verkeerregelsysteem, bijvoorbeeld een stoplicht. Dat kan op verschillende manieren: via 3G, M5 of infrarood. De keuze is afhankelijk van de afstand van het voertuig tot het systeem. De auto stuurt route-informatie naar het verkeerssysteem, bijvoorbeeld dat hij linksaf wil slaan. Het kan zijn dat het verkeerssysteem weet, van een infraroodsensor aan de rand van de weg, dat er ook een fietser nadert. De automobilist wordt dan via het tft-scherm gewaarschuwd. De informatie wordt gefilterd. Gaat de automobilist rechtdoor, dan krijgt hij de informatie over de fietser niet.
De auto slaat drie keer linksaf en rijdt terug in de richting van kasteel Helmond. Weer komt hij bij de intelligente stoplichten. Er verschijnt wel een regel code op het tft-scherm, maar de auto krijgt geen voorrang en moet met de rest van het verkeer stoppen voor het rode licht. Het systeem werkt blijkbaar nog niet naar behoren. ‘Het systeem is ongeveer voor zeventig procent af', vertelt Peek-directeur Willem Hartman. Hij verwacht dat het nog wel even duurt voordat het in gebruik wordt genomen. ‘Maar geen tien jaar meer.' Volgens adjunct-directeur Bart Bartels van Logica zullen de systemen vanaf 2015 op de weg te vinden zijn. ‘We willen nu tonen dat het er is en dat het werkt.' Hij vindt dat het nu aan de overheid is om het gebruik te stimuleren. 'Zij kan bepalen dat een groep gebruikers, bijvoorbeeld vrachtwagens, verplicht worden om een dergelijk systeem in de auto te hebben, zodat er minder ongelukken gebeuren.'
Bij kasteel Helmond stopt Vreeswijk de Vito. Hij wil een parkeerplekje reserveren. Met de muis zoekt hij een geschikte tijd in het tabblad 'parking' en kiest voor reserveren van 8:00 uur tot 17:00 uur. Een groot matrix-bord bij de ingang zegt 'parking allowed'. De auto kan doorrijden. Gelukt..
“De computers, die stroom krijgen via de sigarettenaansteker, moeten worden herstart.”
Dat kan slimmer. Met een motorfiets-accu en een verlengkabeltje voor elke sigarettenaansteker bouw je in 5 minuten een UPS voor in de auto. Kosten ?25. Logica, doe er je voordeel mee!
Wellicht handig om te vermelden dat het hier om een Proof of Concept gaat. Het enige wat men hoeft te doen is aan te tonen dat de technieken mogelijk zijn, ze hoeven dus niet perfect te werken. Op de lange termijn worden deze technieken commercieel toegepast, en worden dit soort zaken uiteraard verbeterd.
@ Peter:
Ach, als je zulke innovatieve dingen ontwikkelt, maar niet de moeite neemt om een vast draadje van de accu naar je computers te leggen, dan mis je wel iets denk ik. In elke auto zit bijv. bij de radio een continue 12V en een geschakelde 12v aansluiting. Even een brugje er tussen en je computers draaien altijd door.
Maar ja, met een sigarettenaansluiting kan je wel in 5 tellen van auto wisselen. Elke auto heeft namelijk zo’n aansluiting.
je kan dus heel eenvoudig verschillende modellen, afmetingen en gewichten testen.
Dus eigenlijk best slim, als je er tenminste even over nadenkt…..
@bill,
dank voor je interesse en belangstelling. Ik kan het niet laten te reageren.
Je kunt ervoor kiezen je auto te verbouwen, maar in moderne auto’s heb ik veel respect voor de bestaande electrocircuits. Tijdens het starten kan het voltage daarvan schommelen (power sag) en dan loopt je PC alsnog vast. Dan liever een onafhankelijke buffer, zoals vroeger ook bij telefoons werd toegepast. Qua kosten maakt het weinig uit, en de auto blijft bij mijn (beproefde) oplossing voor normaal gebruik hetzelfde met de sigarenaansterker contactgeschakeld, en de UPS migreerbaar.
Tuurlijk kan je de contactschakeling kortsluiten, maar voor je het weet, maak je meer kapot dan je lief is.
Niettemin, jouw oplossing werkt vast ook.
Is het niet zinvoller om eerst stoplichten gewoon goed af te regelen. Hoeveel keer per dag gebeurt het niet dat je voor een rood licht staat te wachten terwijl er geen hond aankomt.
Tja, een stroomvoorziening die onafhankelijk is van het al dan niet lopen van de motor is wel vereist natuurlijk. Daarnaast moet je iets met de genoemde spanningspieken, de gangbare huis-tuin-en-keuken-electronica is daar niet zo op gebouwd. Denk in dit geval servers onder htk-apparatuur.
Er vanuit gaand dat je meteen herstart, hoeft je ups niet zo lang stroom te leveren. Ook is het wel zo fijn om de server(s) netjes down te brengen bij het uitzetten van de motor (zeg uitzetten zonder poging tot herstart binnen een minuut of zo).