Het elektronisch kinddossier (ekd) wordt in eerste instantie niet centraal aangelegd, maar door ieder van de betrokken zorginstellingen zelf. Hiermee vervalt de opdracht waarvoor Ordina en Getronics PinkRoccade in de race waren. Dat schrijft minister Rouvoet aan de Tweede Kamer.
Minister Rouvoet (Jeugd en Gezin) heeft besloten het elektronisch kinddossier grondig aan te passen. Hierdoor kunnen de verschillende instellingen in de jeugdgezondheidszorg hun eigen systeem ontwikkelen. Eerder was het de bedoeling om een centraal systeem aan te leggen, waarvoor op het laatst alleen ict-dienstverleners Getronics PinkRoccade en Ordina in de race waren.
Rouvoets besluit is een reactie op een uitspraak van de rechter op 21 september. Die oordeelde dat de aanbestedingsprocedure niet mag worden doorgezet. Een voor de minister uitgevoerd extern onderzoek adviseerde het proces van digitalisering te splitsen van de ontwikkeling van landelijke functies. Op basis hiervan kiest de minister nu voor een gefaseerde landelijke invoering van het elektronisch kinddossier, waarbij de dossiers ‘lokaal' en dus gedecentraliseerd worden ontwikkeld en later volgens vaste standaards aan elkaar worden gekoppeld.
Stichting EKD.nl
Door de verandering van aanpak zal Stichting EKD.nl, ooit in het leven geroepen om de ontwikkeling van een landelijk kinddossier te coördineren, de taken per 1 december staken. Bij de stichting waren GGD Nederland, ActiZ en de VNG betrokken.
In september oordeelde de rechter dat de toen lopende aanbestedingsprocedure ongeldig was en opnieuw moest worden opgestart. Stichting EKD.nl, die de procedure begeleidde, had de opdracht om het landelijke systeem te bouwen in eerste instantie afgelopen mei al gegund aan Getronics PinkRoccade. Ordina, dat achter het net viste, stapte daarop naar de rechtbank omdat het twijfels had bij de prijsberekeningen. De rechtbank stelde het bedrijf in het gelijk, waarna de opdracht alsnog aan Ordina werd gegund. De gehele aanbestedingsprocedure werd in september vervolgens door de rechter ongeldig verklaard.
Ordina en Getronics PinkRoccade
"Wij vinden het in deze markt niet zo erg dat er gekozen wordt voor een meer decentrale aanpak. Dankzij onze samenwerkingsverbanden met een aantal GGD's zullen wij zeker enkele krenten uit de pap halen", reageerde bestuursvoorzitter Ronald Kasteel van Ordina op BNR Nieuwsradio.
Getronics PinkRoccade heeft, aldus de woordvoerder, "begrip voor de keuzes die nu gemaakt zijn, dit gezien de verwarring rondom het aanbestedingstraject in combinatie met de uitkomsten van de Quick Scan gedaan door PriceWaterhouseCoopers (het externe onderzoek in opdracht van de rechtbank, red). De gefaseerde implementatie biedt goede kansen om te komen tot een Elektronisch Kind Dossier waarin gebruikersvriendelijkheid op lokaal niveau wordt gecombineerd met veilige centrale uitwisseling van gegevens. Getronics PinkRoccade beschikt over de marktkennis en de expertise om hieraan een cruciale bijdrage te leveren."
De reactie van Ronald Kasteel geeft wel aan waarom dit traject uiteindelijk op een drama uitloopt. Blijkbaar ging het Ordina helemaal niet om een systeem dat helpt om kinderen te helpen maar enkel om er geld aan te verdienen. Nu de heleboel decentraal wordt gemaakt hopen ze meer opdrachten te krijgen en daarop in totaal nog meer te verdienen. En dan maar hopen dat de uitwisseling van gegevens tussen al die partijen nu wel goed gaat lopen, anders zit er over enige tijd weer een hulpverlener voor de rechter om uit te leggen waarom hij/zij er niets aan kon doen dat ouders hun dochter ombrengen.
Als partijen als Ordina eens wat minder dachten aan geld en wat meer over het waarom van dit soort opdrachten zou alles er heel wat rooskleuriger uitzien en lukt het wellicht ook eens iemand om een IT project op tijd af te krijgen.
Een hele slechte beurt voor Ordina en Getronics… en de minister.
Dit is weer Nederland op zijn smalst. De minister moet eens eisen neerleggen waaraan de uitwisseling van gegevens moeten voldoen.
De decentrale systemen moeten op zijn minst volgens die standaard uitwisselen..
Denk daarbij aan bv. de EDI standaard (of een andere bekende HTTP formaat oid ) voor het uitwisselen van gegevens.
Dat kan iedereen dit evt gaan bouwen.
Ongeacht de aanleiding is het een goede beslissing de realisatie van het EKD over te laten aan de instellingen om vervolgens de gegevens te ontsluiten m.b.v. gestandaardiseerde berichten. Het verleden heeft immers aangetoond dat centrale opslag bij dergelijke grote projecten slechts zelden een werkbare applicatie tot gevolg hebben (denk aan het elektronisch pati�ntendossier project van de NHS in Engeland).
Decentrale opslag biedt tevens de kans het kinddossier naadloos te laten aansluiten op het Landelijk Schakelpunt waarvoor nu een groot project loopt t.b.v. het Electronisch Pati�ntendossier. Het kinddossier kan hierbij ook gebruikmaken van de reeds bestaande healthcare berichtenstandaard HL7v3: deze standaard wordt nu ook op het Landelijk Schakelpunt toegepast.
Het bestaan van een stichting als EKD blijft echter wel van groot belang als sturend en normerend orgaan. Een stichting EKD zal zich bijvoorbeeld kunnen bezighouden met co�rdinatie van de marktpartijen, begeleiding van de invoering van de berichten en certificatie van de te bouwen applicatie op nieuwe infrastructuur.